:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Keizer Conrad ontdekt de ware identiteit van zijn page

Keizer Conrad ontdekt de ware identiteit van zijn page

Toegeschreven aan: Jan Gossart (in circa 1520-1530)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Keizer Conrad ontdekt de ware identiteit van zijn page
Materiaal en techniek Pen en penseel in zwarte en bruine inkt, wit gehoogd, dubbele kaderlijnen met de pen in zwarte inkt, met een marge van ca. 1 cm, waarschijnlijk eigenhandig, op blauwgrijs geprepareerd papier, gedoubleerd
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Diameter 272 mm
Makers Toegeschreven aan: Jan Gossart
Inventarisnummer N 139 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1520-1530
Signatuur geen
Watermerk Hand, surmounted by a trefoil (vH, ?P, 57 x 17 mm, in the centre of the right half of the roundel, very difficult to distinguish on a lightsheet because of the thick preparation layer, which, however, crumbles along the contours of the watermark and thus reveals it when seen by normal light, under the large cup held by the boy pouring wine), similar to Briquet 11464-11467 (Lorraine, doc. a.o. in Brussels 1530-34, Maastricht 1516 and 1540, Bruges 1555-58). The same type of watermark is found in two drawings formerly attributed to Patinir, also in Museum Boymans (inv. nos. N 15 and N 143). [AE]
Conditie vouwen, vochtrand van boven naar beneden over het midden
Inscripties geen
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken T. Lawrence (L.2445), F.W. Koenigs (L.1023a)
Tentoonstellingen Rotterdam 1934, nr. 20 (Jan Gossaert); Rotterdam 1936, nr. 41 (Jan Gossaert); Rotterdam 1948, nr. 50; Gent 1955, nr. 177 (Jan Gossaert); Mechelen 1958, nr. 181 (Jan Gossaert); Rotterdam/Brugge 1965, nr. 55 (Jan Gossaert); Rotterdam 1968, nr. 150; New York/Londen 2010, nr. 96 (Jan Gossaert); Parijs/Rotterdam 2014, nr. 18; Washington 2017, nr. #
Externe tentoonstellingen Jan Gossaert's Renaissance (2010)
Jan Gossaert's Renaissance (venue) (2011)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings (2017)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Popham 1928, nr. 8 (Bernard van Orley); ANM, dl. VIII (1930), p. 66, nr. 22 (Jan Gossaert); Baldass 1937, p. 51; Rosenberg 1938, p. 43; Van Gelder 1942, pp. 9-10; Folie 1951, pp. 78, 96 (nr. 13) (cirkel van Bernard van Orley); Londen 1953a, p. 66, onder nr. 257 (Jan Gossaert); K.T. Parker en J. Byam Shaw in Londen 1953a, p. 136, onder nr. 498; T. en J. Baskett in Washington 1959, p. 17, onder nr. 39; C. van Hasselt in Rotterdam/Amsterdam 1961, p. 43, onder nr. 42; Rotterdam/Brugge 1965, p. 283, nr. 55, p. 291, onder nr. 57; Bruyn 1965, p. 467 (niet Jan Gossaert); Herzog 1968, p. 427, nr. D27 (kring(?) of Jan Gossaert); Wescher 1970, pp. 106-107 (Jan Gossaert); ENP VIII, 1972, pp. 42-43, nr. 22; New York/ Fort Worth/ Baltimore 1976, p. 45, onder nr. 72; Cambridge 1980, pp. 9-10; K.G. Boon in Florence/Parijs 1980, p. 126, onder nr. 88 (toegeschreven aan Jan Gossaert of atelier); Andrews 1985, dl. I, p. 33, onder nr. D. 652; Parijs/Hamburg 1985, p. 90 onder nr. 42 (Jan Gossaert); J.R. Judson in Washington/New York 1986, p. 181, onder nr. 65 (n. 4); C. Depauw in Antwerpen 1988, p. 55, onder nr. 1 (toegeschreven aan Jan Gossaert); Boon 1992, p. 208, onder nr. 114 (Jan Gossaert of atelier); J. Bruyn in Parijs 1994, p. 44, onder nr. 16 (kring van Jan Gossaert); T.B. Husband in New York 1995, p. 131, onder nr. 59; E. Konowitz in Antwerpen/Maastricht 2005, p. 44 onder nr. 11 (toegeschreven aan Jan Gossaert); S. Alsteens in New York/Londen 2010, pp. 369-375, nr. 96 (Jan Gossaert); Alsteens 2010; Stefes 2011, dl. I, p. 246, onder nr. 371 (toegeschreven aan Jan Gossaert); Alsteens/Spira 2012, p. 52, onder nr. 22 (Jan Gossaert); Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Doubleren > Gedoubleerd > Toevoegen en verbinden van materialen > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Prepareren > Geprepareerd > Vormtechniek > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Zuidelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Judith Niessen

Tot voor kort was het onderwerp van deze tekening onbekend. Mogelijke identificaties als De woede van Ahasverus, uit het bijbelse boek Judith of een scène uit het boek Job konden onvoldoende worden onderbouwd. Alsteens recente suggestie, dat het hier een scène betreft uit de legende van Keizer Conrad is daarentegen aannemelijk. Dit verhaal is afkomstig uit de in die tijd populaire Gesta Romanorum (Handelingen van de Romeinen), een middeleeuwse verzameling legendes met een religieus-moralistische ondertoon.1 Volgens de legende gaf Keizer Conrad opdracht het pasgeboren kind van een aan lager wal geraakte edelman te doden, nadat een stem in de nacht voorspelde dat het kind later zijn schoonzoon zou worden. De soldaten die de opdracht moesten uitvoeren, kregen echter medelijden. Zij plaatsten het kind hoog op een tak en lieten het achter in het bos. De baby werd gevonden door een hertog, die het onder zijn hoede nam en opvoedde. Hij groeide op tot een knappe en welbespraakte jongeman die uiteindelijk page werd van keizer Conrad. De keizer begon zich na enige tijd zorgen te maken over de groeiende populariteit van de jongen en realiseerde zich vervolgens wie hij was. Hij ondernam een tweede poging om van de jongen af te komen. Dankzij een list van een priester ontkwam de page echter opnieuw aan de dood en trouwde in plaats daarvan met de dochter van de keizer, waarmee de voorspelling toch nog uitkwam. De epiloog verschaft het verhaal zijn betekenis. Daar wordt een verband gelegd tussen het pasgeboren jongetje en het Christuskind. Beiden werden vervolgd, maar triomfeerden uiteindelijk.

Alsteens baseert zijn identificatie op iconografische overeenkomsten tussen dit blad en een tekening met hetzelfde onderwerp van Jörg Breu de Oudere (1475/80-1536/37) in New York. (afb. 1).2 Beide taferelen spelen zich af in een eetzaal, waar de oude keizer met een lange baard en een gemijterde kroon, omringd door zijn hofhouding achter een tafel zit. In tegenstelling tot de tekening in New York lopen de emoties in de hier besproken tekening hoog op. Conrad heeft zich zojuist gerealiseerd wie hij in huis heeft gehaald. Hij richt zijn blik op de knappe page rechts vooraan die de wijn inschenkt en trekt in wanhoop de haren uit zijn baard. Conrads dochter, links van hem probeert hem te kalmeren. De bebaarde man links grijpt zijn arm. De jongeman achter hem steekt zijn armen in de lucht en de twee mannen rechts van de tafel verhogen het drama met uitroepen en brede gebaren. In de voorgrond verkeert iedereen nog in onwetendheid. De page zelf gaat door met inschenken. De vier mannen aan de linkerzijde zijn met elkaar in gesprek. Alleen de hond middenonder is zich bewust van de commotie en staart naar het tafereel in de achtergrond.

Net als Breu’s tekening, zal ook deze tekening deel hebben uitgemaakt van een serie ontwerpen voor glasrondjes met taferelen uit de legende.3 De tekening behoort tot een groep van vier bladen van Jan Gossaert in Parijs, Cambridge en dus Rotterdam, die zijn uitgevoerd in dezelfde techniek, min of meer dezelfde maten hebben en voorzien zijn van dezelfde dubbele omkadering. Met de identificatie van deze voorstelling, vervalt echter de oude suggestie, dat deze vier tekeningen deel uitmaken van één reeks.4 Zo verbeeldt een van de tekeningen, Aegisthus vermoordt Agamemnon voor de ogen van Clytemnestra in Parijs een epsiode uit De mulieribus claris, het boek over beroemde vrouwen van Giovanni Boccacio (1313-1375).5 De andere twee voorstellingen zijn tot nog toe niet geïdentificeerd. Op een daarvan, ook in Parijs, worden drie slapende mannen vermoord door een vrouw.6 Op de andere tekening, in Cambridge, ligt een man in bed, terwijl een vrouw wordt aangekleed door haar meid (afb. 2).7 Alsteens meent dat deze tekening ook deel uitmaakt van de Keizer Conrad reeks. Hier is naar zijn mening de Huwelijksnacht van de page en Keizer Conrads dochter uitgebeeld.8 Mocht Alsteens gelijk hebben, dan behoren de vier tekeningen wellicht tot twee verschillende reeksen: een met illustraties van Boccacio's De claribus mulieribus, waaronder beide tekeningen uit Parijs en een die het verhaal van Keizer Conrad vertelt.9

In totaal kunnen negen ontwerpen voor glasrondjes worden geassocieerd met Jan Gossaert. De belangrijkste daarvan is de gesigneerde Onthoofding van Johannes de Doper op grijs geprepareerd papier, die rond 1510-15 gedateerd wordt.10

Juist op basis van vergelijking met deze gesigneerde tekening is de toeschrijving aan Gossaert van deze vier tekeningen weleens betwijfeld.11 Er zijn echter voldoende argumenten om de bladen als eigenhandig te beschouwen. Het bevat typische Gossaert-personages, zoals de bebaarde man die de arm van de keizer vastgrijpt en de keizersdochter waarvan de plompe elegantie overeenkomt met de Madonna’s die Gossaert in de jaren twintig schilderde. De grote ogen met zwarte pupillen, zoals die van de keizer zelf, zijn ook te zien op andere tekeningen, waaronder de rond 1520 getekende Doornenkroning in Berlijn.12 De hoge kwaliteit van de tekening blijkt daarnaast uit de overtuigende ruimtewerking, de virtuoos getekende figuren, zoals de twee pratende mannen linksvoor en enkele subtiel weergegeven details, zoals de schaduw van de hond. Gezien de overeenkomsten met rond 1520 gedateerde werken uit het oeuvre van Gossaert, waarvan enkele hier al genoemd zijn, kunnen deze vier bladen rond dezelfde tijd geplaatst worden.13 Dit biedt ook een verklaring voor het verschil in uitvoering met de Onthoofding van Johannes de Doper. Gossaert vervaardigde deze binnen vijf jaar na zijn terugkeer uit Italië in 1509, waarna hij nog een aanzienlijke stijlontwikkeling doormaakte, zoals de tentoonstelling van Jan Gossaert in 2010 inzichtelijk maakte.14

Noten

1 C. Swan, Gesta Romanorum, or, entertaining moral stories. Invented by the monks as a fireside recreation and commonly applied in their discourses from the pulpit whence the most celebrated of our own poets and others , from the earliest times, have extracted their plots, 1824, vol. I, pp. 100-105.

2 New York,  The Metropolitan Museum of Art, inv. nr. 2009.446. S. Alsteens in Alsteens/Spira, 2012, nr. 22. Over het onderwerp: Los Angeles/Saint Louis 2000, nr. 95.

3 Los Angeles/Saint Louis 2000, nr. 95; S. Alsteens in Alsteens/Spira et al. 2012, nr. 22.

4 Alsteens 2010. De andere drie tekeningen hebben bovendien dezelfde herkomst.

5 Parijs, Fondation Custodia, coll. Frits. Lugt, inv. nr. 5498. New York/London 2010, nr. 94.

6 Parijs, Fondation Custodia, coll. Frits. Lugt, inv. nr. 1978-T.4; New York/London 2010, nr. 95, ill.

7 Cambridge, The Fitzwilliam Museum, inv. nr. PD. 356-1963. New York/London 2010, nr. 97, ill.

8 Alsteens vergelijkt de voorstelling met de tekening van Jörg Breu met dit onderwerp in Los Angeles, J. Paul Getty Museum, die waarschijnlijk dit onderwerp verbeeldt. Los Angeles/Saint Louis 2000, nr. 95. De man in het bed bij Gossaert lijkt echter wat te oud om om de page te kunnen zijn.

9 Met dank aan Stijn Alsteens. E-mail correspondentie, april 2012.

10 Parijs, École nationale supérieure des Beaux-Arts, inv. nr. M 487. New York/London 2010, nrs. 84, ill. Johannes de Evangelist op de berg Patmos is als enige tekening op blank ongeprepareerd papier uitgevoerd. Privécollectie. New York/London 2010, nr. 85, ill. De overige vier tekeningen zijn toe te schrijven aan een kunstenaar uit Gossaerts omgeving. Het oordeel van Paris, Edinburgh, National Galleries of Scotland, inv. nr. D 652; Allegorie van Fortuna, Hamburg, Kunsthalle, inv. nr. 23908; Allegorie van Justitia, Wenen, Albertina, inv. nr. 7834 en Tarquinus en Lucretia (?), Antwerpen, Museum Plantin-Moretus, Stedelijk Prentenkabinet, inv. nr. 1289. New York/London 2010, ills. 304-306 en Antwerp 1988, nr. 1, ill.

11 Zie literatuuropgave. Voor een beknopte historiografie: S. Alsteens in NewYork/London 2010, pp. 369-370.

12 Berlijn, Kupferstichkabinett, inv. nr. KdZ 12317. New York/London 2010, nr. 80, ill.

13 Zie hiervoor ook: Alsteens in New York/London 2010, pp. 369-370.

14 Alsteens in New York/London 2010, p. 374.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Jan Gossart

Maubeuge circa 1478 - Middelburg 1532

Bekijk het volledige profiel