:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Heuvellandschap met ruiter en wandelaar

Heuvellandschap met ruiter en wandelaar

Paul Bril (in 1617)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Heuvellandschap met ruiter en wandelaar
Materiaal en techniek Zwart krijt, pen in bruine inkt, grijs gewassen, gemonteerd op een secundaire drager met een kader in goudverf (ca. 5 mm) en een ongekleurd kader (ca. 3 mm) met dubbele kaderlijnen met de pen in bruine inkt
Objectsoort
Tekening (recto) > Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 198 mm
Breedte 268 mm
Makers Tekenaar: Paul Bril
Inventarisnummer N 193 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in 1617
Signatuur '1617' gedateerd (rechtsonder, in pen in bruine inkt)
Watermerk Vogel (lopend) in een cirkel (diam. 39 mm, naast het midden, op P3 van boven)(vV, 7P, folio), gelijkend op Briquet 12209-12212 (Italiaans, 1565-1599). [AE]
Conditie recto; inktvraat in de vorm van scheurtjes; verso: diverse reparaties
Inscripties '231' [?] (linksonder, in pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken R. Houlditch (L.2214), F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Richard Houlditch (ca. 1659 1736), Londen; zijn zoon Richard Houlditch (d. 1760), Londen; Franz W. Koenigs (1881-1941), Haarlem, Haarlem, 1928 (Paul Bril, verworven als Claude Lorrain); in bruikleen aan het museum, 1935-1940; verworven met de Collectie Koenigs door D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen, 1940; in bruikleen aan het museum sinds 1940
Tentoonstellingen Rotterdam 1952, no. 21
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Haverkamp Begemann 1952, no. 21; Wood Ruby 1999, pp. 113-114, nrs. 88-88v; Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Grijs gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Zuidelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

De voorzijde van dit blad, dat door inktvraat aanzienlijk beschadigd is, toont een sfeervol coulisselandschap. Rechts op de voorgrond staat een grote boomgroep als repoussoir voor het landschap. Op het middenplan trekken een wandelaar en een ruiter over een heuvel in de richting van een bosschage. De achtergrond, met grazende koeien in de wei en een heuvel met bomen en bebouwing, is met dunnere penlijnen getekend. Grijze wassingen zorgen voor een afwisseling van lichte en donkere vlakken in het landschap, waardoor dieptewerking ontstaat.

Ook op de keerzijde van de tekening is een landschap uitgebeeld, met links tussen de bomen een gebouw met een toren, rechts een burcht op een berg en een stadsgezicht in de verte. Deze tekening is echter sterk aangetast door de doorslag van de inkt van het landschap aan de voorzijde en de voorstelling laat zich nog maar moeilijk ‘lezen’.

In de stijl en techniek van de tekening op de voorzijde zijn kenmerken van de late periode van Paul Bril te herkennen: het vlakke landschap, de ronde, ‘bloemkoolvormige’ bomen, de grove toepassing van zwart krijt om een eerste opzet te tekenen en de toepassing van dikke penlijnen in de voorgrond.1 De tekening is wat betreft compositie en beide boomgroepen rechts, te vergelijken met een landschap van Bril in Berlijn, gedateerd 1621, dat Wood Ruby beschouwt als een tweede, zwakkere versie van de Rotterdamse tekening.2 Het landschap op de voorzijde werd nagevolgd op een schilderij van Bril in de Galleria Doria Pamphilj in Rome.3

Volgens Wood Ruby is de datering rechtsonder op de recto van het Rotterdamse landschap in het verleden gewijzigd van 1617 in 1647. De ‘1’ zou met zwart krijt in een ‘4’ veranderd zijn om een toeschrijving van het blad aan Claude Lorrain mogelijk te maken.4 Deze theorie klopt echter niet: wat Wood Ruby aanziet voor een wijziging in krijt, is slechts een vlek in het papier.

Noten

1 Wood Ruby 1999, p. 114 (onder nr. 88).

2 Berlijn, Kupferstichkabinett, inv. nr. 12359; Wood Ruby 1999, pp. 116-117, nr. 96.

3 Rome, Galleria Doria Pamphilj, inv. nr. fc 90; Wood Ruby 1999, p. 114 (onder nr. 88); Cappelletti 2005, p. 294, nr. 145.

4 Wood Ruby 1999, p. 114 (onder nr. 88).

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Paul Bril

Antwerpen 1553/1554 - Rome 1626

Bekijk het volledige profiel