Over het depot
Depot Boijmans Van Beuningen werd 5 november 2021 geopend door Koning Willem-Alexander. Het eerste publiek toegankelijke kunstdepot, ontworpen door architectenbureau MVRDV, is uniek in de wereld en staat naast Museum Boijmans Van Beuningen in het Museumpark in Rotterdam. Nergens ter wereld bestaat een dergelijk werkgebouw, waar naast het openbaar maken van de museumcollectie, een blik achter de schermen van het museumwerk wordt gegeven, waar ook private collecties en bedrijfscollecties in zijn ondergebracht. Het nieuwe depot is een Gesamtkunstwerk; het gebouw en de inrichting van de buitenruimte maken het tot een nieuw Rotterdams icoon.
Het eerste toegankelijke kunstdepot ter wereld
Depot Boijmans Van Beuningen bewaart en verzorgt de gehele kunstcollectie en biedt bezoekers een kijkje achter de schermen van het museum. In het depot zijn veertien klimaatgecontroleerde compartimenten ingericht met rekken, stellingen en kasten voor alle verschillende kunstwerken. Er zijn depots voor schilderijen, metalen, voor organische en niet-organische materialen, zwartwit- en kleurenfotografie. In de depotruimtes worden luchtvochtigheid en temperatuur stabiel gehouden. Vanaf de omloop, de trappen en de lift kun je de kunstwerken van allerlei standpunten bekijken. Onder begeleiding van een gids kan je ook een depotruimte bezoeken.
Ruim 154.000 kunstwerken
De collectie van Museum Boijmans Van Beuningen is wereldberoemd. Deze verzameling groeit al vanaf 1849 en bestaat op dit moment uit meer dan 154.000 kunstwerken, waarvan circa 89.000 prenten en tekeningen. Van deze verzameling werd slechts zo'n acht procent getoond in het monumentale museumgebouw. Het leeuwendeel was opgeborgen, verspreid over vele depots die afgesloten zijn voor publiek. In Depot Boijmans Van Beuningen zie je alles bij elkaar, op basis van klimatologische vereisten en niet op kunststroming of tijd.
Facts & figures
Hoogte depotgebouw: |
39,5 meter |
Diameter gebouw: |
Onderin 40 meter, bovenin 60 meter |
Ontwerp: |
MVRDV |
Aantal verdiepingen: |
Begane grond en zes verdiepingen |
Vloeroppervlakte: |
15.541 m2 |
Klimaatzones: |
5 |
Professionele restauratieateliers: |
4 |
Capaciteit restaurant op het dak: |
120 zitplaatsen |
Depotverhuur bestemd voor particuliere en institutionele verzamelaars: |
1.900 m2 |
Glas: |
6.609 m2, verdeeld in 1.664 spiegelpanelen |
Het depot biedt plek aan: |
meer dan 152.000 kunstwerken uit de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen en kunstwerken van particuliere collecties en bedrijfscollecties |
Het depot is een werkgebouw
Zodra je het gebouw betreedt kun je door de glazen wanden meteen kijken in de ruimte waar de kunst binnenkomt. Dwalend door het gebouw kijk je via grote ramen binnen in de depots, zie je restauratoren aan het werk en zie je hoe kunstwerken worden klaargemaakt en ingepakt om op transport te gaan. Of juist worden uitgepakt, terug van een tentoonstelling. Wanneer je meegaat met een gids mag je tijdens je bezoek ook een depotruimte betreden, om zo van nóg dichterbij de overweldigende collectie van Museum Boijmans Van Beuningen te ervaren.
Ontwerp
Het depot is gebouwd in opdracht van de gemeente Rotterdam naar ontwerp van architect Winy Maas, medeoprichter van het Rotterdamse architectenbureau MVRDV. Het reikt met zijn 39,5 meter zo hoog als de museumtoren van het ernaast gelegen Museum Boijmans Van Beuningen. Naast de ronde vorm van het gebouw is de spiegelgevel het meest opvallend. De gevel bestaat uit 6.609 vierkante meter glas, verdeeld in 1.664 spiegelpanelen. Daardoor is het gebouw transparant en gaat het depot op in zijn omgeving. De groene omgeving waar het gebouw in staat, komt terug in de daktuin met restaurant. Er staan in totaal vijfenzeventig berken en een twintigtal dennen bovenop het gebouw. Als je vanuit de lucht loodrecht naar beneden op het depot kijkt, loopt het groen van de daktuin over in de groene omgeving van het park.
Inrichting
De buitenkant van Depot Boijmans Van Beuningen ziet er spectaculair uit met de spiegelende façade waarin het Museumpark en de skyline van Rotterdam weerspiegeld worden. De binnenkant is net zo spectaculair. Bij de inrichting van het depot werkt Boijmans samen met kunstenaars John Körmeling en Marieke van Diemen. Beeldend kunstenaar Pipilotti Rist maakte voor buiten een betoverend kunstwerk.
John Körmeling
Kunstenaar/architect John Körmeling heeft het ontwerp van het interieur inclusief de verlichting voor de entreehal gemaakt. De aanvankelijk stenen wand tussen de entreehal voor de bezoekers en de opslag van de kunst heeft hij vervangen door een glazen wand: zo is de cirkelvormige ruimte van het depot te zien. In de hal heeft hij een vrijstaand balkon ontworpen, dat meegaat met de ronding van het gebouw. Op het balkon staan en hangen knalroze lockers. Eronder is de Depot Store met knalroze elementen die de grijze ruimte doen oplichten. Het mooie van het ontwerp is dat je zo je blik kunt richten op allerlei bijzondere aspecten en werkzaamheden in het ronde werkgebouw. De constructie van het balkon is gemaakt door BlonkStaal in Schoonhoven.
Marieke van Diemen
Beeldend kunstenaar Marieke van Diemen heeft het ontwerp The Maze gemaakt: een driedimensionaal doolhof in het atrium van het depot met zwevende vitrines waarin kunstwerken en voorwerpen uit de depots worden getoond. Het atrium bevindt zich in het midden van het depot die van de begane grond tot aan het dak van het gebouw loopt. Deze centrale ruimte is zo'n 40 meter hoog, 28 meter breed en 6 meter diep. De ruimte wordt doorkruist door zigzagtrappen à la Giovanni Piranesi en er zijn twee glazen liftschachten aan de ene kopse kant en een grote transparante kunstlift aan de andere kopse kant.
Pipilotti Rist
Pipilotti Rist is een Zwitserse kunstenaar die zichzelf vernoemde naar Pippi Langkous. Net als Pippi Langkous ziet ze zichzelf als een vrouw die op een speelse manier de wereld verkent. Speciaal voor het depot maakte zij het lichtkunstwerk Het Leven Verspillen Aan Jou, dat elke dag na zonsondergang tot middernacht is te zien op het voorplein van het depot en weerspiegeld in de façade.
Meer informatieDuurzaamheid
Het depotgebouw is zo ontworpen, dat het bijzonder duurzaam is. Bij de constructie zijn zo veel mogelijk materialen gebruikt met een duurzame herkomst, zoals gerecycled toeslagmateriaal in het beton. De keuze voor innovatieve materialen en technieken, maakt het energieverbruik in het gebouw uiterst efficiënt. Het gebouw maakt gebruik van warmte-koude opslag in de bodem, bevat een nieuw systeem voor de klimaatbeheersing. Regenwateropslag levert water voor de daktuin en voor het doorspoelen van de toiletten. Ook is het depot voorzien van LED-verlichting en waterloze urinoirs. Op het dak zijn bomen (berken en dennen), grassen en sedum aangeplant. Ook is het pand state-of-the-art in het gebruik van zonne-energie; zonnepanelen op het dak van het depot voorzien het depotgebouw van elektriciteit.
Depot Boijmans Van Beuningen, door vele handen gedragen
Een nieuw depotgebouw vraagt een forse investering. Zeker een depot dat voor bezoekers toegankelijk is. De collectie delen met het publiek vraagt om extra investeringen op het gebied van klimaatbeheersing, beveiliging, horeca, routing etcetera. Depot Boijmans Van Beuningen is een prachtig voorbeeld van een unieke publiek-private samenwerking.
De kosten voor de bouw zijn gedekt door de Gemeente Rotterdam en Stichting De Verre Bergen. Het was de genereuze schenking van Stichting De Verre Bergen die het mogelijk maakte om het depot voor publiek toegankelijk te maken.
Om bezoekers de collectie optimaal te laten beleven was nog een extra investering nodig. Bijvoorbeeld voor het realiseren van de 13 gigantische atriumvitrines in het hart van het gebouw, de vier restauratieateliers, het lichtkunstwerk aan de voet van het gebouw, de filmcabines etc.
Met steun van velen is een bedrag van € 13 miljoen aan filantropische giften gerealiseerd waardoor we van Depot Boijmans Van Beuningen zo veel meer konden maken dan een gebouw waarin de collectie opgeslagen is. Iedereen kan er nu dagelijks van genieten, dankzij de steun van fondsen, bedrijven en particulieren. Bijdragen aan de realisatie van het depot gebeurde op vele manieren. Partijen adopteerden ruimten zoals het entreegebied, de trappen of de evenementenruimte Coert of een van de 1.664 spiegelende panelen aan de buitenzijde.