:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
River Landscape with an Arch Bridge and Travelers

River Landscape with an Arch Bridge and Travelers

Tobias Verhaecht (in circa 1605-1620)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title River Landscape with an Arch Bridge and Travelers
Material and technique Pen and brown ink, brown and blue wash
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 200 mm
Width 382 mm
Artists Draughtsman: Tobias Verhaecht
Accession number T Verhaegt 1 (PK)
Credits Gift G.H. Gosschalk, 1929
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1929
Creation date in circa 1605-1620
Signature none
Condition recto: vertical fold, damaged along the edges, small hols, foxing; verso: paper and glue residues
Inscriptions 'Momper' (verso, at centre left, in pencil, upside down)
Mark Museum Boymans Rotterdam (L.288)
Provenance H.G. Gosschalk, The Hague, by whom presented to the museum, 1929
Exhibitions none
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Material
Object
Technique
Brown wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Blue wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

Dit drietal tekeningen vormt een bijzonder ensemble omdat de drie voorstellingen compositioneel met elkaar verband houden. Twee tekeningen (T Verhaegt 1 en N 151) tonen hetzelfde panoramische rivierdal met bergen, rotspartijen, bebouwing in de verte en links een boogbrug over een waterval. De derde tekening (N 153) is een uitsnede van het linkerdeel van beide andere landschappen, met de boogbrug en de kerk of kapel op de hoge rotspunt en met op de voorgrond de ruiter en zijn begeleider die ook op het rivierlandschap T Verhaegt 1 voorkomt. Verhaecht maakte vaker verschillende versies van één landschap, maar dat drie versies van één compositie langs diverse wegen later weer zijn samengekomen in één collectie, is uniek.1

Hoogstwaarschijnlijk is van dit drietal het landschap T Verhaegt 1 als eerste ontstaan, omdat deze voorstelling de meest schetsmatige van de drie is. Het vergezicht op de achtergrond is nog nauwelijks ingevuld en de bomen en huizen op het middenplan zijn nog wat zoekend met de pen geschetst. De wolkenlucht is met dunne penlijnen aangegeven. De bruine wassingen zijn licht van kleur en de blauwe wassingen lijken snel te zijn aangebracht.

In het tweede landschap (N 151) is de linker benedenhoek leeg gelaten – de ruiter en zijn metgezel uit het eerste blad ontbreken, evenals de rotspartij met bomen geheel links. Alle andere elementen in de voorstelling – het vergezicht, de kerk of kapel op de hoge rots links, de boompartijen, het dorpje op het middenplan – zijn nu echter verder uitgewerkt in de voor Verhaecht zo kenmerkende, stevige bruine penlijnen. Schaduwpartijen zijn zorgvuldiger met wassingen aangegeven. Deze voorstelling toont dus een verdere uitwerking van het op het voorgaande blad uitgedacht concept, waarbij Verhaecht de compositie enigszins verkleinde ten opzichte van het eerdere blad. Dit deed hij vooral in de breedte, waar hij ruimte won door de linker benedenhoek niet opnieuw in te vullen.2

Het laatste stadium van deze compositie is weergegeven in de uitsnede met de ruiter bij de brug (N 153). Hier zijn de penlijnen nog trefzekerder en zijn details, zoals die van de boogbrug, nog verder uitgewerkt. Het blad is aan de rechterzijde afgesneden, wat zich laat aflezen aan de omkadering: deze is aan drie zijden met pen in bruine inkt getekend, maar aan de rechterkant met grafiet. Het is dus goed mogelijk dat ook op dit blad oorspronkelijk het vergezicht te zien was. De tekening is even hoog als tekening N 151 en meet in de breedte ruim de helft van dit blad. Gegeven de hoogte zou het oorspronkelijke blad min of meer even breed zijn als het voorgaande landschap.

Mogelijk is alleen het laatste blad (dus N 153) voor de verkoop bestemd geweest en waren de twee daaraan voorafgaande landschappen studies die Verhaecht maakte om al tekenend tot de uiteindelijke compositie te komen.

Footnotes

1 Zie ook inv. nrs. N 72 en N 152 – ook van die tekening bestaan meer versies. Zie ook Landschap met antieke ruïnes in Amsterdam, Rijksmuseum, inv. nr. RP-T-1898-A-3526; Schapelhouman 1987, nr. 87.

2 In de hoogte is de voorstelling ca. 7% verkleind, in de breedte ca. 15%.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

Tobias Verhaecht

Antwerpen 1561 - Antwerpen 1631

Bekijk het volledige profiel