:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Sketch of a Standing Figure

Sketch of a Standing Figure

Anoniem (in circa 1600-1625)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Sketch of a Standing Figure
Material and technique Pen and brown ink
Object type
Drawing (verso) > Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 262 mm
Width 364 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
Follower of: Cornelis Cornelisz. van Haarlem
Accession number MB 1704 verso (PK)
Credits Gift Stracké, 1884
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1884
Creation date in circa 1600-1625
Signature none
Mark Museum Boymans Rotterdam (L.288)
Provenance Leo P.J. Stracké (1851-1923), Rotterdam, by whom presented to the museum, 1884
Exhibitions none
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature Jaarverslag 1884, p. 6; Van Thiel 1965, p. 151 (as Flemish); Van Thiel 1999, p. 498
Material
Object

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

De tekening toont de opstanding van de doden bij het Laatste Oordeel (Matt. 25:31-46), met links de uitverkorenen die hun armen naar de hemel uitstrekken en rechts de verdoemden die door duivels gegrepen worden. Bovenaan in het midden zit, schematisch weergegeven, Christus met gespreide armen op een wolk. Rechts is een lange omwalling met torens en poorten uitgebeeld. De compositie herinnert aan de tekening Olympische Spelen van Cornelis Cornelisz van Haarlem.1 Ook daar zijn aan weerszijden grote figuren in expressieve houdingen uitgebeeld, met in het midden een doorkijk de diepte in en op de achtergrond de contouren van een muur of omwalling.

Hoewel Van Thiel de Rotterdamse tekening beschouwt als een Vlaams werk, is het vanwege de rode preparatielaag – die in de Nederlandse zestiende-eeuwse tekenkunst tamelijk ongebruikelijk is – ook mogelijk dat de voorstelling door een Duitse kunstenaar getekend werd.2

Op de verso staat een kleine, vlotte schets van een staand figuurtje dat zijn armen naar rechts uitstrekt. Wellicht is het een studie voor een van de figuren op de voorzijde van het blad, al keert dit figuurtje in de uiteindelijke compositie niet meer terug.

Footnotes

1 Warschau, Universiteitsbibliotheek, Gabinet Rycin, inv. nr. 497; Van Thiel 1999, cat. D7.

2 Mondelinge mededeling Marijn Schapelhouman.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist