:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Figures from the Mass of St Gregory

Figures from the Mass of St Gregory

Anoniem (in circa 1600)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Figures from the Mass of St Gregory
Material and technique Pen and brown ink, on paper soaked in linseed oil
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 266 mm
Width 184 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
After: Jan Gossart
Accession number DN 204/101 (PK)
Credits Gift Dr A.J. Domela Nieuwenhuis, 1923
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1923
Creation date in circa 1600
Signature none
Watermark Unknown animal with a long tail (cat, squirrel?), climbing (56x40mm, upside-down, on P2-3 from the left, PP30/27mm; vH, 7P) and a countermark (unidentified fragment, in the top right corner), no similar watermarks in Briquet a.o. [AE] [for images click thumbnails above the 'zoom in' option]
Condition iron-gall ink corrosion, repairs at lower right and at upper left, paper uneven
Inscriptions none
Collector Collector / Adriaan Domela Nieuwenhuis
Mark unknown mark (not in Lugt), E. Desperet (L.721), B. Jolles (L.381), A.J. Domela Nieuwenhuis (L.356b)
Provenance E. Desperet (1804-1865), Paris, his sale (†), Paris (Delbergue-Cormont) 7-13 June 1865, no. 249, FF. 14 to Basset or Bassch (Jan Gossaert) [copy RKD]; Boguslaw Jolles († 1912), Dresden/Vienna, his sale, Munich (Helbing), 28-31 October 1895, no. 280 (Jan Gossaert, ‘Studie des Meisters zu seimen Bilde’), DM 20.5, (?) to Adriaan J. Domela Nieuwenhuis (1850-1935), Amsterdam/Munich [L.356b], by whom, through the mediation of Dr. H.J.M. Weve, presented to the museum in 1923
Exhibitions none
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature none
Material
Object
Geographical origin Southern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe

Do you have corrections or additional information about this work? Please, send us a message

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Judith Niessen

This description is currently only available in Dutch.

Deze tekening, met zijn beige-achtige en broze uiterlijk, is één van de weinige bewaard gebleven voorbeelden van een kopie gemaakt met behulp van een in lijnolie gedrenkt blad.1 Door het papier te olieën, werd het transparant, waardoor een bestaande compositie makkelijk kon worden overgetrokken. De figuren op deze tekening zijn overgenomen van een ets met de Mis van de Heilige Gregorius door Simon Frisius (1570/75-1628).2 Volgens de inscriptie in de marge heeft Frisius gewerkt naar een onbekende compositie van Jan Gossaert. Vaak dienden dit soort tekeningen als een tussenstadium in het kopieerproces en werden ze gebruikt om het voorbeeld over te brengen naar een nieuw blad. Dit kon op meerdere manieren worden gedaan. Zo werd de achterzijde van het overtrekpapier ingesmeerd met een zwart of rood medium, bijvoorbeeld krijt of houtskool, waarna het op een nieuw vel papier werd gelegd. Vervolgens werden de contouren van de compositie doorgegriffeld of werden ze geponst, waardoor het zwarte krijt op de achterzijde doorgedrukt werd naar het nieuwe blad. Dergelijke sporen zijn bij deze tekening echter niet aanwezig. Het blad is blijkbaar ongebruikt blijven liggen en mogelijk om die reden bewaard gebleven.

Footnotes

1 Meder 1919, pp. 179-180; Leeflang 2003, p. 6.; Cennino Cennini beschreef al in de eerste helft van de vijftiende eeuw verschillende technieken vor de vervaardiging van overtrek papier, Cennini 1971, hoofdstuk xxiv; Ketelsen 2008, met name pp. 124-126 en Wintermann in Ketelsen/Hahn 2011, pp. 303-305.

2 New Hollstein 2008, vol. I, nr. 18.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist