:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Nemesis (after Dürer)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Nemesis (after Dürer)
Material and technique Pen and brown ink, heightened with white, framing lines (partial) in pencil, on parchment
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 261 mm
Width 194 mm
Artists Draughtsman: Johannes Wierix
After: Albrecht Dürer
Previously attributed: Hieronymus Wierix
Accession number MB 1918 (PK)
Credits From the estate of F.J.O. Boijmans, 1847
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1847
Creation date in circa 1620-1630
Signature '.HW. / F. 16+2[..]' (bottom centre, pen and brown ink)
Watermark geen (parchment)
Inscriptions '.HW. / F. 16+2[..]' (bottom centre, pen and brown ink)
Collector Collector / F.J.O. Boijmans
Provenance F.J.O. Boijmans (1767-1847, L.1857), Utrecht; bequeathed to the City of Rotterdam, 1847
Exhibitions none
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature Cat. 1852, no. 1139 (as Heronimus Wierix); cat. 1869, no. 1542; cat. 1901, no. 970 (as. H. Wierix, fl. 30,-); Van Ruyven-Zeman 2002, p. 392, p. 403 (n. 9); Hollstein vol. LXVII (2004), p. 9 (under no. 1899); Van Ruyven-Zeman in Hollstein vol. LXIX (2004), p. xvii (fig. 3), p. xviii; Van Ruyven-Zeman 2004, p. 249, p. 257 (n. 70); Metzger 2023, no. #, ill.
Material
Object
Technique
Highlight > Painting technique > Technique > Material and technique
Geographical origin The Netherlands > Western Europe > Europe

Do you have corrections or additional information about this work? Please, send us a message

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

Deze tekening is een kopie naar de bekende gravure Nemesis of De grote Fortuna van Albrecht Dürer.1 De ‘H’ in het signatuur verwijst naar Johannes (‘Hans’) Wierix en niet naar zijn broer Hieronymus, aan wie de voorstelling tot voor kort toegeschreven werd. De monogrammen van beide broers op hun prenten en tekeningen zijn in het verleden vaker met elkaar verward.2 In de jaren 1620, toen deze tekening blijkens de gedeeltelijk weggekraste datering ontstond, was Hieronymus al overleden – hij stierf in 1619. Door de toeschrijving van deze tekening aan Johannes Wierix kan diens (onbekende) sterfjaar worden bijgesteld. Gezien de datering zal hij in 1620 of daarna overleden zijn en niet in 1618, zoals eerder werd aangenomen.3

Al vanaf hun jeugdjaren maakten de gebroeders Wierix gegraveerde kopieën naar werken van Duitse, Italiaanse en Nederlandse kunstenaars, zoals Heinrich Aldegrever, Hans Sebald Beham, Michelangelo en Lucas van Leyden. Het werk van Albrecht Dürer was favoriet: de broers graveerden maar liefst 58 kopieën naar zijn gravures.4 Aanvankelijk werden deze kopieën naar bekende kunstenaars gemaakt als onderdeel van de opleiding tot graveur, later waren ze bestemd voor de verkoop.5 Johannes Wierix ging er in ieder geval mee door tot 1602, toen hij een kopie naar Dürers Melancolica graveerde.6

Naast prenten maakte Johannes tekeningen naar beroemde voorbeelden, uitgevoerd in de voor hem gebruikelijke techniek van pen en inkt op perkament.7 Deze Nemesis is daarvan een laat voorbeeld. Johannes tekende de kopie in dezelfde richting als Dürers gravure, maar liet het landschap weg en wijzigde de draperieën rond de vrouwenfiguur enigszins. Omdat Wierix voor deze kopie kostbaar perkament gebruikte, lijkt deze tekening als zelfstandig kunstwerk bedoeld te zijn en los te staan van de gegraveerde kopie naar de gravure met Nemesis, die door een van de gebroeders Wierix gemaakt werd.8 Van Johannes Wierix zijn nog enkele tekeningen naar Dürers gravures bekend, zoals Christus als Man van Smarten in Amsterdam en The descent into limbo en A kneeling negro page, beide in Londen en aan Wierix toegeschreven.9

Footnotes

1 Voor de gravure van Albrecht Dürer, zie TIB, dl. 10, p. 69, nr. 77.

2 Van Ruyven-Zeman in Hollstein LXIX, 2004, p. xviii, zie over de monogrammen van de gebroeders Wierix ook p. xv.

3 Van Ruyven-Zeman 2002, p. 392; Van Ruyven-Zeman in Hollstein LXIX, 2004, p. xviii.

4 Van Ruyven-Zeman 2004, p. 246 and p. 256 (n. 67, 68).

5 Van Ruyven-Zeman in Hollstein LXIX, 2004, p. xv, pp. xx-xxi.

6 Hollstein LXVII, 2004, pp. 144-145, nr. 2000.

7 Zo maakte hij tekeningen naar Michelangelo’s The Last Judgement (Brussels, Koninklijke Bibliotheek Albert I, inv.nr. S.IV.24442) en naar A Young Man with a Skull van Lucas van Leyden (Oxford, Ashmolean Museum, inv.nr. 1863.226, Parker 1938, nr. 99), zie Van Ruyven-Zeman 2004, p. 246 and p. 256 (n. 67-68).

8 Hollstein LXVII, 2004, pp. 8-9, nr. 1899.

9 Christus als Man van Smarten, Amsterdam, Rijksmuseum, inv.nr. RP-T-58-126, gedateerd 1606 (ontleend aan TIB dl. 10, p. 18, nr. 20); Boon 1978, nr. 486. The descent into limbo en A kneeling negro page, beide in The British Museum, inv.nrs. Oo,9.3 en 1900.8.24.136; Popham 1932, p. 197, nrs. 31-32. Voor Dürers gravure met The descent into limbo, zie TIB dl. 10, p. 16, nr. 16. The kneeling negro page is ontleend aan Dürers gravure met Pilatus wast zijn handen in onschuld, TIB dl. 10, p. 14, nr. 11. De drie tekeningen zijn ongesigneerd.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

Johannes Wierix

Antwerpen 1549 - Brussel circa 1620

Bekijk het volledige profiel