:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Study Sheet with the Heads of an Old Man, a Boy and a Woman

Study Sheet with the Heads of an Old Man, a Boy and a Woman

Jacques de Gheyn (II) (in circa 1600-1610)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Study Sheet with the Heads of an Old Man, a Boy and a Woman
Material and technique Pen and brown ink on brownish paper
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 205 mm
Width 184 mm
Artists Draughtsman: Jacques de Gheyn (II)
Accession number H 259 (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in circa 1600-1610
Signature none
Watermark cockatrice (a two-legged dragon with a rooster's head and legs) holding a small shield with the Basle crozier (fragment, lower part with housemark cut off, 80x55 mm, on P3-5 from below, on the right edge, below the young man’s arm; vV, 8P, very fine, quarto), partially obscured by the hatched section, similar to Churchill 285 (Dürr Mills, Basle, doc. 1603) and Heawood 840-841 (doc. Holland 1619, 1621). The same type of watermark is found in a drawing by Matham (inv. no. H 5) and a drawing by Gillis van Coninxloo (inv. no. N 132). [for images click thumbnails above the 'zoom in' option]
Inscriptions 'nen S[g of y]' (at lower right, in pen and brown ink)
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark F.W. Koenigs (L.1023a)
Provenance Franz W. Koenigs (1881-1941), Haarlem; on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Exhibitions Dijon 1950, no. 58; Rotterdam 1952, no. 31; Rotterdam/Washington 1985, no. 47; Rotterdam 2009 (coll 2 kw 4); Paris/Rotterdam 2014, no. 83
Internal exhibitions De Collectie Twee - wissel IV, Prenten & Tekeningen (2009)
External exhibitions Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings (2017)
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature Van Regteren Altena 1936, pp. 47-48; Haverkamp Begemann 1957, no. 13; Paris 1972, p. 30 (under no. 58); Boon 1978, p. 75 (under no. 215); Van Regteren Altena 1983, vol. 2, no. 772, p. 89 (under no. 541), p. 113 (under no. 692), p. 121 (under no. 735); Boon 1978, p. 75 (under no. 215); Paris 1985, p. 53 (n. 13); Boon 1992, p. 168 (n. 12)
Material
Object
Geographical origin Northern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

Op een studieblad zijn het karaktervolle hoofd van een oudere man met een snor en een puntbaardje, een jongen met donkere ogen en een vrouw met een hoofdkapje gecombineerd. Alle drie zijn zij uitgebeeld vanaf de schouders. Het betreft drie op zichzelf staande studies, die niet noodzakelijkerwijs op hetzelfde moment getekend zijn. Enkele penlijnen van de schetsmatig getekende kleding van de jongen raken het achterhoofd van de oude man. Dit doet vermoeden dat De Gheyn eerst de jongen tekende – toen hij op het nog lege blad volop ruimte had om de wambuis van de jongen vrij te schetsen – en daarna de oude man toevoegde. De vrouw is uitgevoerd in een lichtere kleur inkt en wat minder gedetailleerd uitgewerkt dan de andere twee studies. Mogelijk werd zij op een ander moment als laatste getekend. Tussen het hoofd van de jongen en het vrouwenhoofd zijn enkele pennenproeven te zien, evenals rechtsonder op de linkerarm van de jongen.

De drie uitgebeelde personen komen vaker in het getekende werk van De Gheyn voor. De oude man treffen we aan op twee studies in zwart krijt in Haarlem.1 Het gebruik van zwart krijt en de grote overeenkomst tussen beide bladen doen vermoeden dat De Gheyn deze bladen bij één en dezelfde gelegenheid ‘naar het leven’ tekende. De pentekening op het Rotterdamse blad is een herhaling van de compositie van één van beide Haarlemse studies. De oude man lijkt bovendien op de overleden persoon die is uitgebeeld op de tekening Een man op zijn sterfbed in Frankfurt; de daarin geportretteerde man wordt sinds de achttiende eeuw beschouwd als Karel van Mander, al ontbreekt daarvoor het bewijs.2

De jongen keert terug op een klein getekend portretje in Brussel, dat echter veel zorgvuldiger uitgewerkt is, vooral in het gezicht – waar kruisarceringen gecombineerd met stipjes schaduwen suggereren – en in de schaduw van de kraag.3 De voorstelling mist de spontaniteit en directheid van het jongenskopje op de Rotterdamse tekening, dat daarom waarschijnlijk het prototype is dat aan het Brusselse tekeningetje vooraf ging. Dezelfde jongen komt nogmaals voor op een studieblad met figuren in Amsterdam: de en profil getekende jongen linksboven lijkt op de jongen op de besproken tekening.4 Ten slotte treffen we de vrouw aan op een studie van vijf reizigers op een boot of een wagen, gedateerd 1602, in Stockholm: de derde vrouw van rechts, die een appel eet, is vrijwel identiek aan de vrouw op de besproken tekening, maar dan in een verder uitgewerkte vorm.5

Duidelijk is dat dit studieblad beschouwd moet worden als een compilatie van motieven die vaker in De Gheyns werk voorkomen. De kunstenaar zal het blad gemaakt hebben voor eigen gebruik – voor zijn eigen plezier of om motieven vast te leggen voor latere toepassingen. Van Regteren Altena beschouwde de vrouwenfiguur als een herhaling van de appel etende vrouw op de tekening in Stockholm uit 1602. De Rotterdamse tekening ontstond daarom op zijn vroegst in dat jaar, maar mogelijk veel later, aldus de auteur.6 De vrouw op het Rotterdamse studieblad kan echter evengoed aan de tekening met reizigers in Stockholm vooraf zijn gegaan, als een snelle studie om houding en type uit te proberen. Dat zou in ieder geval voor dit schetsje op het Rotterdamse blad pleiten voor een datering vóór 1602.

Footnotes

<

1 Beide in Haarlem, Teylers Museum, inv. nrs. N 086 en N 087; Van Regteren Altena 1983, dl. 2, nrs. 691-692; zie ook Van Regteren Altena 1936, p. 48.

2 Frankfurt, Städelsches Kunstinstitut, inv. nr. 800; Van Regteren-Altena 1983, dl. 2, nr. 693; Amsterdam 1993, nr. 261; Frankfurt 2000, nr. 39. Zie Amsterdam 1993, nr. 261 (M. Schapelhouman) over de discussie of deze man al dan niet Karel van Mander is. Ten onrechte meende Boon 1992, p. 168 (n. 12) dezelfde man ook te herkennen in een portret van een man door Jacques de Gheyn in Amsterdam, Rijksmuseum, inv. nr. 59:160; Boon 1978, nr. 230; Van Regteren Altena 1983, dl. 2, nr. 708.

3 Brussel, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België; De Grez 1913, nr. 1340; Van Regteren Altena 1983, dl. 2, nr. 735. Deze tekening meet 62 x 89 mm.

4 Amsterdam, Rijksmuseum, inv. nr. RP-T-1897-A-3487; Boon 1978, nr. 215; Van Regteren Altena 1983, dl. 2, nr. 493.

5 Stockholm, National Museum, inv. nr. 201; Van Regteren Altena 1983, dl. 2, nr. 541. Ten onrechte betitelt Van Regteren Altena het blad als Vier zittende mensen: drie vrouwen en een man – gaat om vier vrouwen, waarvan de meest linker een grote huik draagt.

6 Van Regteren Altena 1983, dl. 2, pp. 124-125 (onder nr. 772).

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

Jacques de Gheyn (II)

Antwerpen 1565 - Den Haag 1629

Bekijk het volledige profiel