:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Peasants Loading a Wagon

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Peasants Loading a Wagon
Material and technique Black chalk, pen and brown ink, brown wash, framing lines in pencil
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 111 mm
Width 144 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
Previously attributed: Jan Brueghel (I)
Accession number MB 1691 (PK)
Credits From the estate of F.J.O. Boijmans, 1847
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1847
Creation date in circa 1600-1625
Signature none
Watermark Walking lion, in remarkable position with three feet in a horizontal line and a swirling tail (nearly complete, except for the far left part, with upheld right paw, 54x55mm, in the upper left corner, on P1-3 from the top; vV, 5P, very fine, cropped octavo), somewhat similar to Briquet 10539 (probably papermaker in the duchy of Brunswick, the lion deriving from its coat of arms, Briquet vol. 3, p. 539; doc. Hoya 1570), no very similar one in Piccard Online. [AE] [for images click thumbnails above the 'zoom in' option]
Inscriptions '11 I V 11. [..]' (along the left edge, in pencil), 'Breugel / 79' (verso, at lower centre, in pencil)
Collector Collector / F.J.O. Boijmans
Mark Museum Boymans (L.1857)
Provenance F.J.O. Boijmans (1767-1847), Utrecht; bequeathed to the City of Rotterdam, 1847; on permanent loan to the museum since 1849
Exhibitions none
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature cat. 1852, no. 184 (as Jan Brueghel); cat. 1869, no. 43; cat. 1901, no. 79 (fl. 40,-)
Material
Object
Technique
Brown wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin Southern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe
Geographical origin Italy > Southern Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

Een met een paard bespannen boerenkar wordt beladen. Een vrouw geeft een kruik aan, terwijl een man komt aanlopen met een andere kruik op zijn schouder. Op de kar staan twee mannen: de een houdt een kippenmand vast, de ander neemt de kruik van de vrouw over. De twee benedenhoeken van de tekening zijn schuin afgeknipt. De linkervoet van de man met de kruik zit tegen het kader van de voorstelling, terwijl zijn schaduw abrupt door de bladrand wordt afgesneden. Dit wijst erop dat het hier vermoedelijk gaat om een fragment van een oorspronkelijk groter blad.

Het laden van boerenkarren met manden en kruiken is een motief dat regelmatig in de geschilderde dorpsgezichten en landschappen van Jan Brueghel voorkomt. Zo reikt ook op het monumentale doek Vlaamse melkveehouderij van omstreeks 1620-1622, links op de achtergrond, een vrouw een kruik aan aan een man op een met goederen beladen wagen.1 De tekening is hoogstwaarschijnlijk ontstaan in het atelier van Jan Brueghel en gemaakt als oefenmateriaal of ten behoeve van een soort beeldarchief in het atelier, waarin geslaagde motieven werden opgenomen om ze nogmaals in een geschilderde voorstelling te kunnen toepassen.

Footnotes

1 Madrid, Museo del Prado, inv. nr. 1444; Ertz 1979, cat. 362; Essen/Antwerp 1998, nr. 63. Op het Kustlandschap met de roeping van Petrus en Paulus uit 1608 (1608, Dresden, Staatliche Gemäldegalerie, inv. nr. 883, Ertz 1979, cat. 173 en Essen/Antwerp 1998, nr. 50) wordt links op de voorgrond een mand in een met paarden bespannen kar gehesen.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist