:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
The Baptism of Christ

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title The Baptism of Christ
Material and technique Pen and brown ink, brush and gray ink, gray wash, framing lines with the pen in brown ink
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 310 mm
Width 413 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
Follower of: Cornelis Cornelisz. van Haarlem
Accession number MB 1705 (PK)
Credits Acquisition unknown, 1934 (?)
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1934
Creation date in circa 1600-1625
Signature none
Watermark Crowned crest, coat of arms of Burgundy and Austria with the Golden Fleece beneath, quartered with heart shield (100x62mm, on P4 from the left, PP29/28mm, upside-down, in the centre of the left half of the sheet; vH, 14P, cropped plano), very similar to Heawood 481 (Schieland 1602 and in Jodocus Hondius, Theatrum Artis Scribendi, Amsterdam 1594), similar to Churchill 266, but without housemark in the lower section of the shield (no place, 1623). This watermark is also found (bisected) in drawings by Karel van Mander in the Museum Boijmans (inv. nos. MB 1717-1728). [AE] [for image click thumbnail above the 'zoom in' option]
Inscriptions 'Corn v: Haarlem' (verso, at lower left, in pencil)
Mark none
Provenance unknown, acquired (probably bought) in 1934
Exhibitions none
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature Jaarverslag 1934, p. 3 (Cornelis Cornelisz van Haarlem); Van Thiel 1965, p. 151 (as Flemish); Van Thiel 1999, p. 498
Material
Object
Technique
Grey wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin Northern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

De toeschrijving van deze drukbevolkte Doop van Christus in de Jordaan ( Matt. 3:13-17) aan Cornelis Cornelisz Van Haarlem werd in 1965 terecht door Van Thiel verworpen. De figuren zijn stijf, met harde contourlijnen getekend. De spierbundels in de naakte lichamen rechts zijn weinig overtuigend weergegeven door middel van wassingen en schoolse, repetitieve haaltjes met pen en penseel.

De compositie met de typisch maniëristische figuren in diverse houdingen, duidt erop dat de anonieme tekenaar met het werk van Cornelis Cornelisz van Haarlem bekend was. Ook de combinatie van een zittende en een staande rugfiguur, op de tekening in het midden en rechts, komt bij Cornelis Cornelisz regelmatig voor.1 Mogelijk gaat het hier om een kopie naar een niet meer bekende tekening of geschilderde voorstelling van deze Haarlemse kunstenaar.

Footnotes

1 Vergelijk bijvoorbeeld Van Thiel 1999, cat. 18 en cat. D1, D7.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist