:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
The Vision of an Ancient Philosopher, Possibly Empedocles

The Vision of an Ancient Philosopher, Possibly Empedocles

Jacques de Gheyn (II) (in circa 1605-1610)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title The Vision of an Ancient Philosopher, Possibly Empedocles
Material and technique Pen and brown ink, framing lines with the pen in brown ink, indented for transfer
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 168 mm
Width 226 mm
Artists Draughtsman: Jacques de Gheyn (II)
Accession number MB 1712 (PK)
Credits Purchased 1871
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1871
Creation date in circa 1605-1610
Signature none
Mark Museum Boymans Rotterdam (L.288)
Provenance (?) Willem Philips Kops (1755-1805), Haarlem, his (†) sale, Amsterdam (Van der Schley et al.), 14 March 1808, Album C, no. 11 (Jacques de Gheyn), fl. 3, to Roos [copy RKD] for Jolles [Van Regteren Altena 1983, no. 133]; sale (‘Un Amateur’), Amsterdam (Roos et al.), 5-6 March 1861, no. 89, fl. 1,- to Roos; Diederik Vis Blokhuyzen (1799-1869), Rotterdam, his sale, Rotterdam (Lamme), 23 October 1871, no. 117 (P. Bril, ‘Un saint. A la plume’), fl. 8, to Lamme [copy RKD] for the museum
Exhibitions Rotterdam 1952, no. 30 (as Jacques de Gheyn, Homme assis dans un paysage)
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Material
Object
Technique
Indenting > Indented > Drawing technique > Technique > Material and technique
Indenting > Indented > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin Northern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

De vroegere toeschrijving aan Paul Bril is vermoedelijk gebaseerd op de brillen op de twee boeken op de voorgrond en een derde in de hand van de zittende man, die voorheen mogelijk als signatuur beschouwd werden. Van Regteren Altena schreef de tekening aan Jacques de Gheyn toe. Het blad, dat hevig door inktvraat is aangetast, is een voorstudie voor een tweede, meer uitgewerkte tekening met dezelfde voorstelling in Londen, gedateerd 1613.1

De Londense tekening mist de expressiviteit en spontaniteit van het Rotterdamse blad, die door Van Regteren Altena werd getypeerd als ‘a passionately scribbled sketch’.2 De voorstelling in Londen is veel zorgvuldiger getekend: zo is het lichaam van de zittende man weergegeven met nauwkeurige kruisarceringen, vergelijkbaar met de met een burijn gestoken lijnen van een gravure. Ook zijn extra motieven toegevoegd: de tamelijk onbestemde berg op de tekening in Rotterdam, is veranderd in een spelonk waaruit een grote rookpluim naar buiten komt. In de donkere partijen van deze rookwolk zijn monsterachtige wezentjes te herkennen en bovenin vliegt een vleermuis. Ook zijn de boeken op de voorgrond nauwkeuriger uitgewerkt en onder de voeten van de man ligt een meetinstrument.3 Rechts op de achtergrond is een kustlandschap zichtbaar.

Wie deze vrijwel naakte man is, omringd door boeken en met drie brillen, is niet geheel duidelijk. Toen het Rotterdamse blad in 1808 geveild werd, werd hij ‘een peinzende kluizenaar’ genoemd.4 Ook is hij als Ezechiël geïdentificeerd, de profeet die visioenen van God en vier levende wezens had, maar de beschrijving daarvan in Ezechiël 1:4-28 komt niet overeen met wat hier is uitgebeeld. Bovendien is de man wel erg naakt om een religieus persoon te zijn – het was gebruikelijker om kluizenaars en profeten in lange pijen uit te beelden. Waarschijnlijk klopt de suggestie van Van Regteren Altena dat het hier zou gaan om voorstelling van de staatsman, filosoof, dichter en arts Empedocles (ca. 493-433 v. Cr.).5 Hij was afkomstig uit Akragas (Agrigento) op Sicilië en geloofde dat alle materie in het universum uit vier elementen was opgebouwd: aarde, vuur, water en lucht – elementen die alle vier op de Londense tekening uitgebeeld zijn. Empedocles dacht dat hij van goddelijke oorsprong was en sprong in de krater van de Etna om zijn onsterfelijkheid te bewijzen, wat mislukte. Wellicht verwijzen de drie brillen daarnaar, als symbolen van bedrog. De rook die  uit de spelonk ontsnapt kan een verwijzing naar de krater in de Etna zijn. De geschiedenis van deze filosoof was tijdens de Renaissance bekend, maar kende nauwelijks een uitbeeldingstraditie, wat deze tekening van De Gheyn – wanneer het inderdaad Empedocles betreft – tamelijk uitzonderlijk maakt.6

[caption id="attachment_14028" width="800" align="alignleft"]fig. 1 Jacques de Gheyn (II). Vision of Ezekiel, 1613. London, Victoria and Albert Museum, inv. no. DYCE.503fig. 1 Jacques de Gheyn (II). Vision of Ezekiel, 1613. London, Victoria and Albert Museum, inv. no. DYCE.503[/caption]

Footnotes

1 Londen, Victoria and Albert Museum, inv. nr. DYCE.503; Van Regteren Altena 1983, nr. 132. Het papier van de Rotterdamse tekening is op diverse plaatsen aanzienlijk door inktvraat aangetast, vooral in de donkere partijen links. Enkele daarvan (bijvoorbeeld naast het linkerbeen van de filosoof) zijn met zwart krijt van arceringen voorzien.

2 Van Regteren Altena 1936, p. 62.

3 Op de tekening in Rotterdam is dit instrument niet getekend, maar wel in het papier doorgriffeld.

4 Veilingcatalogus Amsterdam, 14 maart 1808, Kbk C 11: ‘Een peinzende kluizenaar, zittend bij een Rots, terzijde hem liggen Boeken en Papieren. Meesterlijk fraai met de pen gearceerd, en met roet getekend, door J. de Ghijn.’

5 Van Regteren Altena 1936, p. 42; zie ook Van Regteren Altena 1983, dl. 2, onder nr. 132. Voor Empledocles, zie Diogenes Laertius, Vitae philosophorum (het leven van beroemde filosofen), boek VIII: 51-78.

6 Zijn sprong in de Etna is verbeeld op een miniatuur in een Franstalige La Cité de Dieu van Augustinus, ontstaan in Parijs omstreeks 1475, Den Haag, Museum Meermanno Westreeniaum, inv. nr. MMW 10 A 11, fol. 31r.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

Jacques de Gheyn (II)

Antwerpen 1565 - Den Haag 1629

Bekijk het volledige profiel