:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Vast Mountain Landscape with Villages and Cities on a River

Vast Mountain Landscape with Villages and Cities on a River

Anoniem (in circa 1525-1550)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Vast Mountain Landscape with Villages and Cities on a River
Material and technique Pen and gray ink
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 192 mm
Width 282 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
Previously attributed: Cornelis Massijs
Accession number N 16 (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in circa 1525-1550
Signature none
Inscriptions '1 Dah' (verso, at lower right, in pen and brown ink)
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark F.W. Koenigs (L.1023a)
Provenance Dr. Stefan von Licht (1880-1932), Vienna [Lütjens]; Franz W. Koenigs (1881-1941), Haarlem, 1925 (attributed to Cornelis Massijs); on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Exhibitions Rotterdam 2004b
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature Zwollo 1965, pp. 56-57 (Navolger Cornelis Massijs)
Material
Object
Geographical origin Southern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Judith Niessen

This description is currently only available in Dutch.

Het Errera-album in Brussel en het Antwerpse tekenboek in Berlijn

In het museum bevindt zich een aantal landschapstekeningen die kunnen worden geassocieerd met twee tekeningenboeken in Brussel en Berlijn, die in het tweede kwart van de zestiende eeuw moeten zijn ontstaan. De boeken zijn voor een belangrijk deel gevuld met landschapstekeningen en motieven van rotsen, burchten en boerderijen zoals die voorkomen in schilderijen van Joachim Patinir, Herri met de Bles en hun navolgers. Veel daarvan zijn gebaseerd op bestaande motieven of composities. Beide boeken worden dan ook gezien als een verzameling modellen die ter inspiratie of als voorbeeld voor een nieuwe compositie in een schilderswerkplaats werden gebruikt.

Het boek in Brussel wordt het Errera-album genoemd, naar één van zijn vroegere eigenaren, Paul Errera die het in 1929 aan het museum legateerde.1 Het album bevat stads- en havengezichten, studies van bomen, rotsen, boerderijen en kastelen, enkele figuurstudies, een paar negentiende-eeuwse tekeningen en enkele lege bladen.2 De voorstellingen zijn in veel gevallen voorbereid door een ondertekening in zwart krijt en vervolgens getekend in bruine en zwarte inkt. Enkele tekeningen zijn vervaardigd op blauw, blauwgroen of donkerbruin gegrondeerd papier. Deze zijn vrijwel allemaal gehoogd in witte dekverf. Er wordt van uitgegaan dat de tekeningen oorspronkelijk afkomstig zijn uit hetzelfde schetsboek. Nu zijn de vierentachtig folios ingevoegd in een negentiende eeuws album. Elk blad meet 135 x 210 mm en een deel van de bladen is voorzien van het watermerk met de ‘gotische P’ (vergelijkbaar met Briquet 8677, Antwerpen 1503). In die gevallen betreft het een fragment dat zich aan de zijkant van het desbetreffende blad bevindt. Dit wijst erop dat de afzonderlijke folios deel uitmaakten van grotere bladen, die werden gevouwen en gesneden tot een tekeningenboek.

Het Berlijnse boek staat bekend als het ‘Antwerpse schetsboek’ en heeft honderdeneen folios.3 Het schetsboek bestaat vermoedelijk uit twee tekeningenboeken die al in de zestiende eeuw werden samengevoegd: de eerste 83 bladen hebben een kan als watermerk (vergelijkbaar met Briquet 12863, Den Haag 1524); van de daaropvolgende bladen is het papier dikker en zijn de bladen gemarkeerd met het watermerk ‘onbekende letters met een 4’ (vergelijkbaar met Briquet 9835, Antwerpen, 1549). Net als bij het Errera-album bevinden fragmenten van de watermerken zich aan de rand van de folios. De afzonderlijke bladen in het tekeningenboek meten c. 190 x 260 mm en de tekeningen zijn uitgevoerd met zwart krijt of in pen in bruine of zwarte inkt.

Ook hier bestaat de inhoud uit een groot aantal landschapstekeningen, waarvan een deel in stijl overeenkomt met de tekeningen in het Errera-album. Zestien landschappen geven Antwerpen weer. Ze onderscheiden zich van de andere landschappen door de daarvan afwijkende tekenstijl met miniscule arceringen, lusjes en haaltjes waaruit de architectuur van de stad is opgebouwd en de brede en schetsmatige lijnvoering in de voorgrond. Vermoedelijk zijn ze ter plaatse getekend. Op basis van de sloop van de stadsmuur die op sommige tekeningen is weergegeven, kunnen ze 1543 worden gedateerd. Tweeëntwintig tekeningen zijn schetsen voor een Verzoeking van de heilige Antonius, die kunnen worden geassocieerd met een schilderij van de Antwerpse kunstenaar Jan Mandyn.4 Een aantal bladen voorin het boek zijn voorzien van religieuze voorstellingen, zoals een Calvarieberg en de Boetvaardige Hieronymus. Sommige composities komen terug in schilderijen van Herri met de Bles, waardoor is gesuggereerd dat dit schetsboek in diens atelier kon worden geplaatst.5 Ook andere toeschrijvingen voor dit tekeningenboek zijn in het verleden overwogen. De onbekende maker van de tekeningen in het Errera-album kent tevens diverse identificaties. Zo werd het album in eerste instantie toegekend aan Joachim Patinir en kende het daarna toeschrijvingen aan Lucas van Valckenborch,6 de Meester van de Vrouwelijke Halffiguren (geïdentificeerd met Hans Vereycke,7 Cornelis Massijs8 en Matthijs Cock.9 Inmiddels wordt aangenomen dat verschillende (anonieme) kunstenaars voor de tekeningen in beide boeken verantwoordelijk zijn geweest. Hoewel een aantal motieven in beide albums voorkomen, zijn beide vermoedelijk afkomstig uit ieder een eigen werkplaats.10 Er zijn in ieder geval geen argumenten om de twee boeken in dezelfde werkplaats te situeren. Naast de tekeningen in beide albums, bevindt zich veel materiaal in diverse collecties dat in meer of mindere mate hieraan verwant is.11 Waarschijnlijk beschikten veel ateliers over dergelijke voorbeeldboeken die na verloop van tijd ontmanteld werden en waarvan de afzonderlijke bladen verspreid raakten. De eenduidige stijlkenmerken van deze groep landschapstekeningen doen vermoeden dat er onder schilders uit die periode bepaalde stijlconventies bestonden. Deze conventies maakten het hergebruik van elkaars motieven eenvoudiger en zorgden ervoor dat rondreizende schilders (gezellen) zonder al te veel problemen bij verschillende werkplaatsen konden worden ingezet. De grote aantallen in stijl aan elkaar verwante geschilderde landschappen uit die periode, bevestigt dit idee.12

Hautekeete introduceerde de noodnaam ‘Errera meester’ voor tekeningen die nauw verwant zijn aan de schetsen in het Errera-album.13 Aangezien er sprake is van verschillende handen en meerdere werkplaatsen, kiezen wij hier niet voor. Wij nemen deze groep tekeningen op onder Antwerpen, tweede kwart zestiende eeuw.

 

Weids berglandschap met dorpen en steden aan een rivier

In vogelvlucht is een fantasielandschap getekend, waar een rivier zich een weg baant door een dal, dat aan de linkerzijde wordt afgesloten door een rotsachtige bergpartij met daarop een ommuurd klooster. In de uiterwaarden linksvoor bevindt zich een boomgaard, aan de rechteroever staan een watermolen, enkele boerderijen en een kerk. Waar de rivier uitmondt in zee is een havenstad en verderop aan de kust bevindt zich nog een stad. Het afwisselende landschap en de aankleding met figuren en dieren op het land en schepen op het water, geven het geheel een levendige aanblik.

De oude toeschrijving aan Massijs die door Max Friedländer was gesuggereerd, wed door Zwollo betwijfeld.14 Terecht, want met diens gesigneerde en gedateerde tekeningen stemt dit werk niet overeen.15 Het getekende landschap maakt door het voortdurend wisselende perspectief en de incorrecte verhoudingen een slordige en onevenwichtige indruk. De uitwerking van delen van de tekening, zoals de bomengroep linksvoor, de kleine boom aan de rechteroever in het midden van het blad en de typische snel gearceerde rotspartijen herinneren eerder aan tekeningen in het Errera-album en het Antwerpse schetsboek.16

Vermoedelijk betreft het hier een kopie naar een complete compositie of is de tekening samengesteld uit diverse bestaande motieven. Dergelijke weidse riviergezichten vormen vaak het decor van religieuze taferelen bij Antwerpse landschapsschilders uit de eerste helft van de zestiende eeuw. Een voorbeeld daarvan biedt De rust op de vlucht naar Egypte toegeschreven aan de Meester van de Vrouwelijke Halflengtes in Wenen.17

Footnotes

1 Brussel, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, inv. nr. 4630.

2 Gegevens over het Errera-album gebaseerd op Mielke in Berlin 1975, p. 135, onder nr. 181; Dunbar 1972, pp. 53-54 en Hautekeete 2007, pp. 138-141.

3 Berlijn, Kupferstichkabinett, inv. nr. 79C2. Gegevens over het Antwerpse schetsboek zijn gebaseerd op Bevers 1998, pp. 39-42. De laatste pagina’s van het tekeningenboek bevatten zeventiende-eeuwse schetsen voorzien van het monogram G W, dat vermoedelijk staat voor de Duitse kunstenaar Gabriel Weyer (1576-1632). Het ‘Berlijnse schetsboek’, verwijst naar een album met tekeningen afkomstig uit de werkplaats van Jacob Cornelisz van Oostsanen. Zie Ilona Van Tuinen, nog te publiceren.
De schilder Peter de Witte (c. 1548-1628), die het album in zijn bezit had, nummerde 147 pagina’s. Daarvan zijn er nog 101 over. Van de verwijderde bladen kan er slechts een geïdentificeerd worden, Rust op de vlucht naar Egypte in Stuttgart, Staatsgalerie, inv. nr. 49. Bevers 1998, p. 39.

4 Wenen, Kunsthistorisches Museum, inv. nr. 3688.

5 Bevers 1998, pp. 45-48. Voor een overzicht van eerdere toeschrijvingen; Mielke in Berlin 1975, p. 135, onder nr. 180.

6 Gudlaugson 1959. Voor een meer uitgebreid overzicht van toeschrijvingen; Mielke in Berlin 1975, pp. 135-136, onder nr. 181.

7 Benesch 1943.

8 Wescher in ThB 24 (1930), pp. 225-226.

9 Boon 1955a. Dunbar 1972. pp. 72-73 (zijn Meester ‘B’). D’Haene 2007, p. 16, n. 149, meent dat de toeschrijving aan Matthijs Cock overweging verdient.

10 Bevers 1998, p. 42. Mielke in Berlijn 1975, p. 135 en Bevers 1998, p. 45 (n. 16) geven beide een overzicht van de herhalingen in beide albums.

11 Zie voor voorbeelden ondermeer H. Mielke in Berlijn 1975, under nrs. 180-181 en Hautekeete 2007, p. 140, n. 30.

12 Van den Brink in Antwerp 2005, p. 7 met verdere verwijzingen voor werkplaatspraktijk.

13 Hautekeete 2007, p. 140.

14 Zwollo 1965, p. 56. 

15 Zie bijvoorbeeld Weids rivierlandschap in Sint Petersburg, The State Hermitage Museum, inv. nr. 15297; Zwollo 1965, ill. 4.

16 Zie inleiding op het Errera-album en het Antwerpse schetsboek.

17 Wenen, Kunsthistorisches Museum, inv. nr. 950; Koch 1968, ill. 79.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist