:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
View of an Italian Town with an Arched Bridge

View of an Italian Town with an Arched Bridge

Attributed to: Lodewijk Toeput (in 1601)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title View of an Italian Town with an Arched Bridge
Material and technique Black chalk (traces), pen and brown ink, blue wash
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 191 mm
Width 232 mm
Artists Attributed to: Lodewijk Toeput
Previously attributed: Guilliam van Nieulandt (II)
Accession number N 42 (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in 1601
Signature none
Watermark none
Inscriptions '9 setêbre / 1601' (at lower left, in pen and brown ink), 'B' [of 'R'] (at lower left, in pen and another shade of brown ink), '3' (verso, at upper centre, in pencil), 'L 40' (verso, at lower right, in pencil)
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark Earl Spencer (L.1530), F.W. Koenigs (L.1023a)
Provenance By descent (?) to George John Spencer, 2nd Earl Spencer (1758-1834), Althorp; Franz W. Koenigs (1881-1941), Haarlem (Dutch 1607), on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Exhibitions none
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature Wegner 1963, p. 30 (as Lodewijk Toeput); Morselli 1988, p. 85; Gerszi 1992 (MD 30/4), p. 374, ill. 19 (as L. Toeput)
Material
Object
Technique
Blue wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

Deze tekening ontleent zijn sfeer aan de met snelle penlijnen getekende gebouwen – met aan de linkerkant een dicht patroon van huizen en daken – en de verspreid aangebrachte blauwe wassingen, die in de ver gelegen partijen van het landschap lichter zijn. Vanaf het bootje onder de brug wordt een visnet uitgeworpen. Hoogstwaarschijnlijk gaat het hier niet om een specifiek Italiaans stadsgezicht, met andere woorden niet om een voorstelling ‘naar het leven’, maar om één ‘uit de geest’.

De tekening stond eerder op naam van Willem van Nieulandt II (1584-1635), totdat Wegner hem in 1963 aan Lodewijk Toeput toeschreef.1 Hij deed dit op grond van de overeenkomsten tussen dit stadsgezicht en twee getekende landschappen van de kunstenaar in Bergamo, gedateerd 14 september 1601 – dus vijf dagen na de Rotterdamse tekening – en 8 september 1604.2 Wegner suggereerde dat dit drietal tot hetzelfde schetsboek behoorde.3 Dit is niet te bewijzen, maar duidelijk is wel dat de dateringen op de drie bladen van dezelfde hand zijn.4 Bovendien is de vlotte manier waarop het stadsgezicht in de achtergrond van de tekening in Bergamo uit 1601 neergezet is, vergelijkbaar met de tekenstijl van het stadsgezicht in de Rotterdamse tekening.5

Een brug over een beek of rivier is een motief dat op veel van de landschapstekeningen toegeschreven aan Toeput voorkomt.6 In de Rotterdamse tekening is de weergave van de architectuur trefzeker, maar in de voorgrond, de wolkenpartijen en de schetsmatig weergegeven figuren zijn de lijnen een stuk losser. Deze tekenstijl treffen we – eveneens in combinatie met blauwe wassingen – bijvoorbeeld ook aan in Toeputs Gezicht op de lagune van Venetië in Leiden en in zijn Gezicht op Florence in Hamburg.7

Footnotes

1 Het blad was aan Willem van Nieulandt II toegeschreven door toenmalig conservator Jan van Gelder, blijkens een aantekening in het inventarisboek van de collectie Koenigs.

2 Bergamo, Accademia Carrara, respectievelijk inv. nrs. 320 en 319; Ragghianti 1963, nrs. 240 en 239.

3 Wegner 1963, p. 30.

4 De manier waarop 1601 is geschreven op de tekening uit dat jaar en setêbre op de tekening uit 1604, komt sterk overeen met het handschrift waarin de datering op de Rotterdamse tekening geschreven is.

5 Wegner 1963, p. 30.

6 Gerszi 1993, p. 182. Zie ook veiling collectie Perman, Amsterdam (Mak van Waay), 9 juni 1975, nr. 19.

7 Gezicht op de lagune van Venetië, Leiden, Universiteitsbibliotheek Leiden, Prentenkabinet, inv. nr. PK-T-AW-1254. Gezicht op Florence, Hamburg, Kunsthalle, inv. nr. 21805; Stefes 2011, nr. 1038.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

Lodewijk Toeput

Antwerpen circa 1550 - Treviso 1604/1605

Bekijk het volledige profiel