:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Wooded Landscape with a River

Wooded Landscape with a River

Paul Bril (in 1608)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Wooded Landscape with a River
Material and technique Pen and brown ink, brush and gray ink, gray wash
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 206 mm
Width 270 mm
Artists Draughtsman: Paul Bril
Previously attributed: Marten de Cock
Accession number N 51 (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in 1608
Signature dated '1606' (at lower left, in pen and brown ink)
Watermark Postal horn in a shield (31x31mm, on P4-5 from above, near the centre; vV, 9P, fine, cropped folio), similar to Heawood 2639 (doc. no place, 1604) and to Briquet 7862 (Probably French, documented in Brabant 1593), but smaller and without the X above the horn. The same type of watermark, but larger (50x44mm), is found in an anonymous drawing in the museum’s collection (inv. no. N 108), and in a drawing from the studio of Frans Francken (inv. no. MB 1708). [AE] [for image click thumbnail above the 'zoom in' option]
Inscriptions 'Kock' (at lower left, below the year, in pen and lightbrown ink, later addition)
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark F.W. Koenigs (L.1023a)
Provenance Franz W. Koenigs (1881 1941), Haarlem (‘Maerten de Cock’); on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Exhibitions none
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature Stampfle 1991, p. 24 (under no. 42, as Maerten de Cock); Wood Ruby 1999, no. 58 (as Paul Bril)
Material
Object
Technique
Grey wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin The Netherlands > Western Europe > Europe

Do you have corrections or additional information about this work? Please, send us a message

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

Deze tekening toont een doorkijkje in een bos, met op de voorgrond drie bomen in de schaduw als repoussoirs. Op de heuvel in de achtergrond loopt een minuscuul figuurtje. Rechts tussen de bomen is een vergezicht op een haven met enkele scheepjes te zien. De datering 1608 linksonder is hoogstwaarschijnlijk eigenhandig. De inscriptie Kock daaronder, is aangebracht in een lichtere kleur bruine inkt en een latere toevoeging.1 Dit opschrift was in het verleden aanleiding om de tekening aan Maerten de Cock (1578?-1661?) toe te schrijven, een kunstenaar die beïnvloed werd door Paul Bril en actief was in Amsterdam tussen 1620 en 1646.2 Het opschrift Kock is echter zo atypisch voor zijn manier van signeren, dat een toeschrijving op grond daarvan niet houdbaar is.3

Wat pleit voor een toeschrijving van dit boslandschap aan Paul Bril, is de kwaliteit van de uitvoering en stilistische overeenkomsten met andere tekeningen van zijn hand. Er zijn van deze compositie twee andere, eigenhandige versies bekend – een in Parijs en een voorheen in New York. De Rotterdamse tekening is de beste van de drie.4 Bovendien is het boslandschap in prent gebracht door Willem van Nieulandt (1584-1635) in diens serie Italiaanse landschappen naar ontwerp van Paul Bril, voorzien van de oudtestamentische scène Bileam en de engel (Numeri 22:23).5 Onbekend is of de Rotterdamse tekening diende als voortekening voor deze prent – de tekening is in ieder geval niet doorgriffeld.

Het landschap is ook, maar dan met twee reizigers als stoffage, nagevolgd op een geschilderd landschapje van Paul Bril in een particuliere verzameling.6 Daarnaast zijn er nog twee getekende kopieën – van de tekening van Bril en niet naar de spiegelbeeldige gravure –in Los Angeles en in Braunschweig.7 Al deze navolgingen wijzen erop dat dit boslandschap een geliefde compositie geweest is.8 De Rotterdamse tekening is wat betreft opbouw van het landschap en de afwisseling van lichte en donkere partijen vergelijkbaar met een Landschap met pelgrims van Bril uit 1604 in Parijs.9

Footnotes

1 Dit is ook het oordeel van Wood Ruby 1999, p. 102 (onder nr. 58).

2 Over Maerten de Cock, zie Wood Ruby 1999, p. 65; Turner 1996, dl. 7, p. 501 (zonder auteur).

3 Vergelijk de signatuur op een landschapstekening in Frankfurt, Städelsches Kunstinstitut (inv. nr. 5539): Martinus de Cock. fecit in Londen, den 28 juli 1630. Een tweede landschap in Londen, The Courtauld Institute of Art, is gesigneerd: M: le Cocq notavit 1646, zie New York/London 1986, nr. 35. Dat het opschrift ‘Kock’ atypisch is voor Maerten de Cock, versterkt het vermoeden dat het hier om een latere toevoeging gaat, ondanks het feit dat de lichtbruine inkt van dit opschrift, ook in de voorstelling te herkennen is.

4 Parijs, Musée du Louvre, inv. nr. 19.798; Lugt 1949, nr. 398; Wood Ruby 1999, nr. 58b. De tweede tekening bevond zich voorheen in New York, art dealers Hill-Stone (zie Wood Ruby 1999, nr. 58a) en is sindsdien tweemaal geveild: veiling Parijs (Drouot), 20 juni 1997, nr. 10 (als Paul Bril) en veiling Amsterdam (Christie’s), 10 november 1999, nr. 3 (als Paul Bril).

5 Hollstein XIV, 1956, p. 166, nrs. 76-111; de gravure met Bileam en de engel is nr. 110 (zonder afbeelding), aanwezig in het Rijksmuseum Amsterdam, inv. nr. RP-P-1878-1344.

6 Wood Ruby 1999, p. 102 (onder nr. 58), Verzameling Earl of Crawford and Balcarres, inv. nr. 1959.2 (zonder afbeelding, foto aanwezig in de fotodocumentatie van het RKD Den Haag).

7 Wood Ruby 1999, p. 102 (onder nr. 58): Los Angeles, County Museum of Art, inv. nr. 65-14 (als Frederik Valckenborch); Braunschweig, Herzog Anton Ulrich-Museum, zonder inv. nr. (niet in Von Heusinger 1997). Bovendien noemt Wood Ruby 1999, p. 103 (onder nr. 58b) een kopie van de tekening in Parijs, Musée du Louvre: in Rennes, Musée des Beaux-Arts, inv. nr. 794.1.3256.

8 Het gaat steeds om navolgingen van het getekende landschap en niet van het (spiegelbeeldige) landschap van de prent uit de serie van Willem van Nieulandt.

9 Parijs, Musée du Louvre, inv. nr. 19.772; Wood Ruby 1999, p. 94, cat. 42.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

Paul Bril

Antwerpen 1553/1554 - Rome 1626

Bekijk het volledige profiel