:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Standing Woman with Folded Hands

Standing Woman with Folded Hands

Anoniem (in circa 1540-1550)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Standing Woman with Folded Hands
Material and technique Black chalk (traces), pen and brown ink, gray and red wash, framing lines with the pen in black ink
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 186 mm
Width 69 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
Accession number N 80 (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in circa 1540-1550
Signature none
Watermark none
Inscriptions 'Lood' [?] (at lower centre, in pen and black ink), onleesbare tekst (at upper centre, in pen and brown ink), 'D 6' (verso, at centre left, in pencil)
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark crest, unidentifiable (fragment, between P3-4 from bottom, on the right edge; vV, 7P). [for images click thumbnails above the 'zoom in' option]
Provenance Franz W. Koenigs (1881-1941), Haarlem; on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Exhibitions none
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature none
Material
Object
Technique
Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Grey wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Judith Niessen

This description is currently only available in Dutch.

Een vrouw, ten voeten uit afgebeeld, vouwt haar handen bijeen. Haar rijke kleding en modieuze Italiaanse haardracht detoneren met haar blote voeten. Vermoedelijk stelt de vrouw een niet nader geïdentificeerde personificatie of sibille voor en gaat het hier niet om een portret. De figuur is met minimale en onderbroken contouren getekend en is voornamelijk gemodelleerd dankzij de wassingen in grijze inkt en het opvallende oranjerode incarnaat, van de huid. De techniek doet denken aan twee tekeningen met episoden uit de geschiedenis van Judith in Dresden, die aan een Leidse kunstenaar, actief rond 1530/40, worden toegeschreven.1 Ook deze tekening is ongetwijfeld in dezelfde stad vervaardigd. Daarop wijst de langgerekte figuur en de ballonachtige plooival van haar kleding. Naast de tekeningen uit de Judith-cyclus, is deze voorstelling bovendien verwant aan figuren in schilderijen toegeschreven aan Aertgen van Leyden. Zij kan bijvoorbeeld vergeleken worden met de Heilige Catharina, afgebeeld op een van de zijluiken van een drieluik met de Opwekking van Lazarus in Amsterdam (afb. 1).2 Beide vrouwen hebben hetzelfde langgerekte, platte gezicht, dat van links wordt aangelicht. Ook hebben zij dezelfde smalle, vormeloze handen. De volumineuze plooival kennen we bovendien van tekeningen uit de Aertgen-groep.

Onderdelen van de voorstelling zijn zwak getekend. De rechterarm, die onder de plooien van de jurk uitkomt, is veel te lang. Bovendien is, in tegenstelling tot de volumineuze plooival van de kleding, de overgang van jurk naar decolleté wel zeer vlak uitgevoerd. Mogelijk heeft de maker zich gebaseerd op een onbekend voorbeeld van Aertgen van Leyden. De minimale en onderbroken contourlijnen in combinatie met de sporen van zwart krijt die tussen enkele plooien nog zichtbaar zijn en wellicht het resultaat van overbrenging zijn, lijken daarop te wijzen.

Footnotes

1 Ketelsen/Hahn 2011, p. 367, nrs. C 822, C 823, ill. p. 164

2 Amsterdam, Rijksmuseum, inv. nr. SK-A-4751B. Jan Piet Filedt Kok bevestigt de associatie van deze tekening met het werk van Aertgen van Leyden. E-mail correspondentie met de auteur, januari 2012.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist