:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Mountainous Coastal landscape

Mountainous Coastal landscape

Anoniem (in circa 1587-1600)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Mountainous Coastal landscape
Material and technique Pen and brown ink
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 143 mm
Width 269 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
After: Hendrick Goltzius
After: Bartholomeus Spranger
Accession number N 92 (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in circa 1587-1600
Signature none
Watermark none
Inscriptions '25a / =' (verso, centre, in pink chalk, upside down), 'B' (verso, at lower left, in pen and brown ink)
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark F.W. Koenigs (L.1023a)
Provenance sale (Morin, German collection), Amsterdam (De Vries), 10-11 May 1927, no. 368 (Joachim Patinir); Franz W. Koenigs (1881 1941), Haarlem, 1927; on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Exhibitions Rotterdam 2004b
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Material
Object
Geographical origin Northern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

Dit is een zorgvuldig getekend, bergachtig kustlandschap met verspreid liggende huizen en torens en op de landtong links een burcht. Voor de kust ligt een eiland met bebouwing. Links op de voorgrond is een met bomen begroeide kustlijn getekend. Op zee varen enkele grote zeilschepen. De wolkenpartijen boven de bergen zijn links schematisch, en rechts meer grafisch getekend, met ronde vormen opgebouwd uit parallelle en kruisarceringen.

De tekening is een kopie naar het landschap op de grote en ambitieuze gravure De bruiloft van Amor en Psyche, die Goltzius in 1587 graveerde naar een ontwerptekening van Bartholomeus Spranger.1 Lange tijd werd dit kustlandschap echter beschouwd als een eigenhandige tekening van Goltzius, die hij gemaakt zou hebben als een voorstudie voor het landschap op deze prent.2 Sprangers ontwerptekening voor de gravure met het bruiloftsmaal van Amor en Psyche is bewaard gebleven, maar in de loop der tijd wel aanzienlijk beschadigd geraakt, in het bijzonder in de middenpartij – met onderaan het landschap – waar een strook van anderhalve centimeter ontbreekt.3 De slechte staat waarin de tekening verkeert, leidde tot de veronderstelling dat het landschap onder de godenbijeenkomst in de wolken, oorspronkelijk door Spranger in zijn ontwerp was opengelaten en dat Goltzius dit in de gravure naar eigen inzicht toevoegde. De Rotterdamse tekening zou in dat geval dan een voorstudie zijn – echter niet de definitieve, aangezien het landschap op de tekening in dezelfde richting is als het landschap op de gravure. Deze theorie werd weerlegd door Boon, die bijval kreeg van Mielke en Schapelhouman.4 Want ondanks de slechte conditie waarin Sprangers tekening verkeert, is onder de goddelijke bruiloft nog altijd vaag een landschap zichtbaar, dat overeenkomt met het gegraveerde landschap op Goltzius’ prent. De tekening van de hofschilder uit Praag voorzag dus wel degelijk in de invulling daarvan.

De besproken tekening wijkt op een aantal punten af van het landschap op de gravure. Zo is de bebouwing die op de prent alleen schetsmatig, in burijnstippels, weergegeven is, op de tekening verder uitgewerkt, wat ook het geval is bij de scheepjes op zee. Ook is linksachter een bergketen toegevoegd die op de prent ontbreekt. De wolken boven het getekende landschap zijn een vrije navolging van de ronde, met arceringen vormgegeven wolken op de gravure. Het kustlandschap op de gravure van Spranger en Goltzius werd door de anonieme kunstenaar dus niet letterlijk gekopieerd, maar eerder als vertrekpunt voor zijn eigen landschap gekozen. De tekening is te dateren in of ná 1587.

Footnotes

<

1 New Hollstein 2012, nr. 341; Amsterdam/New York/Toledo 2003, nr. 28.1-2.

2 Van Gelder 1933, p. 16,17, 20; Van Regteren Altena 1936, p. 88 en Reznicek 1961, K 403.

3 Amsterdam, Rijksmuseum, inv. nr. 1890 A2339; Boon 1978, nr. 418; Amsterdam 1993, nr. 1. Zie voor de tekening en prent ook Amsterdam/New York/Toledo 2003, nr. 28.1-2.

4 Boon 1978, p. 153; Mielke in Berlin 1979, p. 25; Schapelhouman in Amsterdam 1993, p. 330.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist