:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Samson Takes Down the Temple of the Filistines

Samson Takes Down the Temple of the Filistines

Anoniem (in circa 1520)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Samson Takes Down the Temple of the Filistines
Material and technique Pen and black ink, heightened with white, on blue prepared paper
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 228 mm
Width 192 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
Previously attributed: Cornelis Engebrechtsz.
Accession number N 122 (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in circa 1520
Signature none
Watermark impossible to determine because of the preparation (vV, ?P)
Condition The drawing has been folded horizontally and vertically in fours, accumulating to a lot of loss of paint and blue ground. There is a loss in the right bottom corner.
Inscriptions 'lucas van leyden' (verso, at lower centre, in pen and brown ink, upside down)
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark M. Marignane (L.1872), F.W. Koenigs (L.1023a)
Provenance Art dealer Maurice Marignane (b. 1879); Franz W. Koenigs (1881-1941), Haarlem, 1928 (Cornelis Engebrechtsz); on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Material
Object
Technique
Prepare > Prepared > Shaping techniques > General technique > Technique > Material and technique
Prepare > Prepared > Shaping techniques > General technique > Technique > Material and technique
Highlight > Painting technique > Technique > Material and technique
Geographical origin Northern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Ariane van Suchtelen

This description is currently only available in Dutch.

Naar alle waarschijnlijkheid is deze tekening een ontwerp voor een rond glasruitje, zoals een groot aantal van de bewaard gebleven tekeningen uit de vroege zestiende eeuw.1 Daarop wijst de omtrekvorm van de voorstelling met afgeronde hoeken. Vanaf de vroege zestiende eeuw was het gebruikelijk om glasruitjes te laten maken ter verfraaiing van interieurs. Welgestelde burgers, stedelijke instellingen en gilden verstrekten opdrachten aan kunstenaars voor (series) glasruitjes, die meestal in grotere ramen werden geplaatst. De ontwerpen werden dikwijls vervaardigd in de chiaroscuro-techniek die hier ook is toegepast: donkere inkt en witte hoogsels op geprepareerd papier. Naar de voltooide tekening kon een schematische werktekening worden vervaardigd die was bestemd voor de glasschilder.2 De aanname dat de hier besproken tekening een origineel ontwerp is, wordt bevestigd door een onmiskenbare correctie in de figuur middenachter; het gezicht is naar links verplaatst terwijl de eerste opzet nog doorschemert. Zulke correcties betekenen dat de kunstenaar nog zocht naar de juiste oplossing voor zijn compositie.

Weergegeven is een lange man in een interieur die met zijn volle gewicht hangt aan een zuil – zijn uitgestrekte linkerbeen duidt aan dat hij zich schrap zet. De andere figuren in de ruimte gebaren heftig en lijken ergens van te schrikken. Waarschijnlijk is hier de geschiedenis van Simson uitgebeeld die de tempel van de Filistijnen verwoest (Richt. 16:21-31). Het bijbelboek Richteren verhaalt hoe Delila Simson heeft beroofd van de bron van zijn kracht, zijn haar, waarna de Filistijnen hem gevangen nemen en zijn ogen uitsteken. Tijdens het daaropvolgende offerfeest in de tempel wordt de blinde Simson als bron van vermaak binnengebracht. Nadat hij zijn begeleider heeft verzocht om tegen de zuilen te mogen leunen, smeekt hij God nog éénmaal om kracht. Hij trekt de steunpilaren van de tempel om, waarna Simson met alle aanwezigen omkomt in het ingestorte bouwwerk. Daarmee komt de voorspelling uit dat Simson de Israëlieten zou verlossen van hun vijand. De tekenaar heeft het moment vlak vóór de instorting van de tempel in beeld heeft gebracht,3 waarbij Simson als een modieus geklede jongeman is voorgesteld, niet als een gespierde krachtpatser.4 Gewoonlijk is Simson met de twee zuilen afgebeeld die in de bijbel worden genoemd, maar het komt ook voor dat hij zoals hier met slechts één zuil is afgebeeld. Dat is bijvoorbeeld het geval op Jan van Eycks Annunciatie in Washington waar het verhaal is weergegeven op de schitterend gedetailleerde vloer.5 Met enkele streepjes inkt lijkt de tekenaar te hebben getracht Simsons lege oogkassen te suggereren.

De met de penseelpunt in zwarte inkt en witte dekverf op een blauwe ondergrond uitgevoerde tekening, waarvan de huidige conditie zeer te wensen overlaat, vertoont verwantschap met enkele andere Antwerpse tekeningen. Zo laat een Laatste sacrament in Amsterdam – waarschijnlijk eveneens een ontwerp voor een glasruitje – stilistische overeenkomsten zien in onder andere de hoekige plooival, de architectuurweergave (in gebrekkig perspectief) en de over het papier verspreide groepen evenwijdige en kruisarceringen.6 Die overeenkomsten zijn er ook met een tekening in New York, een fragment van een groter blad met De jonge Maria in de tempel dat van dezelfde hand is als de tekening in Amsterdam.7 Schapelhouman bracht beide laatstgenoemde tekeningen in verband met een wat stijl en techniek betreft verwante Graflegging in St.-Petersburg,8 een tekening die overeenkomsten vertoont met tekeningen die aan de Meester van de Von Groote-Aanbidding worden toegeschreven.9 Kenmerkend voor deze anonieme Antwerpse kunstenaar, die door Friedländer is vernoemd naar een triptiek met De aanbidding der koningen in het bezit van Freiherr von Groote,10 zijn onder andere de wat karikaturale koppen met grote neuzen en open monden, een type dat we ook op de Rotterdamse tekening tegenkomen. Zo tekenen zich de contouren af van een groepje onderling verwante tekeningen die niet perse alle van dezelfde hand hoeven te zijn, maar mogelijk wel uit hetzelfde atelier in Antwerpen stammen.

Footnotes

1 Vergelijk onder meer Van den Brink 2004.

2 Zie Konowitz 1990; New York 1995; Van den Brink 2004, pp. 171-176.

3 Vergelijk vroege uitbeeldingen van het onderwerp in de boekverluchterskunst, http://www.kb.nl/manuscripts/search/images_text/extended/iconclass/71F383*.

4 Vergelijk voor andere voorstellingen met episoden uit de geschiedenis van Simson, www.statenbijbel.net/kunst/iconclass/71f3 en www.virtuelles-kupferstichkabinett.de. De Meester van het Amsterdamse Kabinet gaf Simson ook als een modieuze jongeling weer, Simson in gevecht met de leeuw, ca. 1470/75 (Amsterdam 1985, p. 96, nr. 5). Voorbeelden uit de Duitse en Nederlandse prentkunst met uitbeeldingen van Simson die de tempel van de Filistijnen verwoest, dateren voor zover bekend alle van na deze omstreeks 1520 dateerbare tekening (vergelijk een houtsnede door Hans Sebald Beham uit 1533, Bartsch 42, TIB 15, p. 148).

5 Washington, National Gallery of Art, inv.nr. 1937.1.39, Hand/Wolff 1986, pp. 76-86.

6 Amsterdam, Rijksmuseum, inv.nr. RP-T-1975:62.

7 New York, The Metropolitan Museum of Art, inv.nr. 2001.635. Beide bladen zijn lange tijd als pendanten bewaard, zie Exhibition of Thirty Old Master Drawings of the Northern Schools, Londen (Baskett & Day), 1974, nrs. 7 en 9 (beide als Cornelis Engebrechtsz); voor de tekening in het Rijksmuseum, zie Schapelhouman 1987, pp. 181-182, nr. 187 (als Antwerpen, ca. 1520). Ook het blad in Rotterdam werd aan Engebrechtsz toegeschreven (zie herkomst).

8 Schapelhouman 1987, p. 182. St.-Petersburg, Hermitage, inv.nr. 48, zie Kuznetsov 1970, pp. 9, 81 (als Cornelis Engebrechtsz). Schapelhouman brengt de drie genoemde tekeningen (Amsterdam, New York en St.-Petersburg) vervolgens in verband met een blad in het Kupferstichkabinett te Berlijn (inv.nr. 4350) en een blad in het Louvre (inv.nr. 18.874), maar de overeenkomsten zijn niet evident (vergelijk Antwerpen/Maastricht 2005, nrs. 60 en 61).

9 Met dank aan Peter van den Brink die de tekening in St.-Petersburg heeft gerelateerd aan het oeuvre van de Meester van de Von Groote-Aanbidding. Voor tekeningen van deze meester, zie Antwerpen/Maastricht 2005, nrs. 50 en 51.

10 Antwerpen/Maastricht 2005, nr. 64.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist