:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Hilly Landscape with Horseman and Walker

Hilly Landscape with Horseman and Walker

Paul Bril (in 1617)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Hilly Landscape with Horseman and Walker
Material and technique Black chalk, pen and brown ink, gray wash, laid down on a secondary support with a frame in gold paint (c. 5 mm) and an uncolored frame (c. 3mm) with double framing lines with the pen in brown ink
Object type
Drawing (recto) > Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 198 mm
Width 268 mm
Artists Draughtsman: Paul Bril
Accession number N 193 recto (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in 1617
Signature '1617' dated (at lower right, in pen and brown ink)
Watermark Bird (walking) in a circle (diam. 39 mm, near the centre, on P3 from the top)(vV, 7P, folio), similar to Briquet 12209-12212 (Italian, 1565-1599) [for images click thumbnails above the 'zoom in' option]
Inscriptions '231' [?] (at lower left, in pen and brown ink)
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark R. Houlditch (L.2214), F.W. Koenigs (L.1023a)
Provenance Richard Houlditch (ca. 1659 1736), London; his son Richard Houlditch (d. 1760), London; Franz W. Koenigs (1881 1941), Haarlem, 1928 (Paul Bril, acquired as Claude Lorrain); on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Exhibitions Rotterdam 1952, no. 21
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature Wood Ruby 1999, pp. 113-114, no. 88-88v
Material
Object
Technique
Grey wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin Southern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

De voorzijde van dit blad, dat door inktvraat aanzienlijk beschadigd is, toont een sfeervol coulisselandschap. Rechts op de voorgrond staat een grote boomgroep als repoussoir voor het landschap. Op het middenplan trekken een wandelaar en een ruiter over een heuvel in de richting van een bosschage. De achtergrond, met grazende koeien in de wei en een heuvel met bomen en bebouwing, is met dunnere penlijnen getekend. Grijze wassingen zorgen voor een afwisseling van lichte en donkere vlakken in het landschap, waardoor dieptewerking ontstaat.

Ook op de keerzijde van de tekening is een landschap uitgebeeld, met links tussen de bomen een gebouw met een toren, rechts een burcht op een berg en een stadsgezicht in de verte. Deze tekening is echter sterk aangetast door de doorslag van de inkt van het landschap aan de voorzijde en de voorstelling laat zich nog maar moeilijk ‘lezen’.

In de stijl en techniek van de tekening op de voorzijde zijn kenmerken van de late periode van Paul Bril te herkennen: het vlakke landschap, de ronde, ‘bloemkoolvormige’ bomen, de grove toepassing van zwart krijt om een eerste opzet te tekenen en de toepassing van dikke penlijnen in de voorgrond.1 De tekening is wat betreft compositie en beide boomgroepen rechts, te vergelijken met een landschap van Bril in Berlijn, gedateerd 1621, dat Wood Ruby beschouwt als een tweede, zwakkere versie van de Rotterdamse tekening.2 Het landschap op de voorzijde werd nagevolgd op een schilderij van Bril in de Galleria Doria Pamphilj in Rome.3

Volgens Wood Ruby is de datering rechtsonder op de recto van het Rotterdamse landschap in het verleden gewijzigd van 1617 in 1647. De ‘1’ zou met zwart krijt in een ‘4’ veranderd zijn om een toeschrijving van het blad aan Claude Lorrain mogelijk te maken.4 Deze theorie klopt echter niet: wat Wood Ruby aanziet voor een wijziging in krijt, is slechts een vlek in het papier.

Footnotes

1 Wood Ruby 1999, p. 114 (onder nr. 88).

2 Berlijn, Kupferstichkabinett, inv. nr. 12359; Wood Ruby 1999, pp. 116-117, nr. 96.

3 Rome, Galleria Doria Pamphilj, inv. nr. fc 90; Wood Ruby 1999, p. 114 (onder nr. 88); Cappelletti 2005, p. 294, nr. 145.

4 Wood Ruby 1999, p. 114 (onder nr. 88).

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

Paul Bril

Antwerpen 1553/1554 - Rome 1626

Bekijk het volledige profiel