:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
18 December 2020

Boijmans medewerker Esmee Postma winnaar van De Prijs voor de Jonge Kunstkritiek 2020

De Prijs voor de Jonge Kunstkritiek is een stimuleringsprijs voor een nieuwe generatie critici en essayisten uit het Nederlandse taalgebied, die schrijft over hedendaagse beeldende kunst. Esmee Postma, medewerker uitgeverij bij Museum Boijmans Van Beuningen, won de hoofdprijs in de categorie Recensie met haar essay "Van wie is de stad".

Sinds de oprichting van de prijs wordt opgeroepen tot bijdragen die genuanceerd en geïnformeerd een kritische mening uitdragen, die zich niet isoleren van de maatschappelijke actualiteit waarvan zij onderdeel zijn, en die zich hierin ook tot een breed lezerspubliek richten.

In haar bespreking reflecteert Esmee Postma op ‘De Migrant’ van Anaïs López, een multimediale tentoonstelling in het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam. ‘De Migrant’ bestaat uit een podcast, webserie, live performance en een publicatie.

"Alleen al het uitleggen hoe alle onderdelen in elkaar grijpen is een behoorlijke exercitie. Postma slaagt daar in. Ze schrijft met aanstekelijk enthousiasme, heeft oog voor detail en geeft de lezer het gevoel zelf bij de tentoonstelling te zijn. Ook werkt ze de thematiek van het kunstwerk, de tragiek van de nieuwkomer, overtuigend uit. Extra fijn is dat Postma er, ondanks haar overwegend positieve oordeel, niet voor terugdeinst om ook kritiek te uiten op de overdadige elementen in de tentoonstelling." Uit het jury-rapport

Esmee Postma wint de hoofdprijs in de categorie Recensie, die bestaat uit een bedrag van 3.000 euro en een persoonlijke mentor die haar een jaar lang zal begeleiden bij het schrijven en realiseren van nieuwe kritieken. Daarnaast krijgt ze betaalde commissies van Het Parool ter waarde van 1.000 euro en stelt tijdschrift Tubelight een speciaal katern beschikbaar waarin de winnende recensie gepubliceerd wordt. Traditiegetrouw wordt het winnende essay gepubliceerd in De Groene Amsterdammer en voor het eerst ook HART.

De Prijs voor de Jonge Kunstkritiek is een initiatief van: de Appel Amsterdam, Mondriaan Fonds, Formerly known as Witte de With Center for Contemporary Art, Stedelijk Museum Amsterdam, Van Abbemuseum, Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond, M Leuven, Mu.ZEE en Z33 Huis voor Actuele Kunst, Design & Architectuur

Esmee Postma. Foto: Aad Hoogendoorn
Esmee Postma. Foto: Aad Hoogendoorn