:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
3 October 2017

Frisse blik op nieuwe uitdaging: Studenten denken mee met het museum

Hoe kan het museumrestaurant meer circulair werken? Kunnen we van het entreegebied een plek maken voor meer ontmoeting en verbinding tussen verschillende mensen? Hoe verhoudt de ambitie om een open en gastvrij museum te zijn zich tot de taak om de collectie te conserveren en beschermen? Met dit soort vragen gaan begin september 2017 meer dan honderd studenten van de TU Delft aan de slag tijdens de design hackaton, een eendaagse brainstormsessie.

Studenten brainstormen tijdens de Hackaton

Studenten brainstormen tijdens de Hackaton

Hoe kan het museumrestaurant meer circulair werken? Kunnen we van het entreegebied een plek maken voor meer ontmoeting en verbinding tussen verschillende mensen? Hoe verhoudt de ambitie om een open en gastvrij museum te zijn zich tot de taak om de collectie te conserveren en beschermen? Met dit soort vragen gaan begin september 2017 meer dan honderd studenten van de TU Delft aan de slag tijdens de design hackaton, een eendaagse brainstormsessie. Wat hebben de studenten en het museum van elkaar geleerd?

Drie thema’s staan centraal op deze dag; schaarste, conflict en meerstemmigheid. Dezelfde thema’s komen aan bod in de tentoonstelling ‘Change the system‘, die vanaf half oktober 2017 tot januari 2018 in het museum te zien is. De studenten krijgen de opdracht om vanuit deze thema’s te kijken wat het museum zelf kan doen om te veranderen. Om het concreet te maken, koppelen we het aan locaties in het museumgebouw: het restaurant, de ontvangsthal en op zaal.

Na een introductie door Annemartine van Kesteren, conservator van de tentoonstelling, lichten Boijmans medewerkers de thema’s en de plekken in subgroepen toe. De studenten gaan vervolgens aan de slag om de problemen te onderzoeken en oplossingen te bedenken. Aan het einde van de dag presenteren de studenten hun ideeoplossingen aan elkaar en aan het museum met een serie korte video’s.

De resultaten zijn creatief, ‘out of the box’ en uitdagend; van armbandjes met LEDlicht dat verkleurt afhankelijk van je stemming bij het kijken naar een kunstwerk, tot het tonen van de milieukosten van een gerecht in het restaurant. Annemartine van Kesteren: ‘De studenten maken onderwerpen waar het museum over nadenkt heel praktisch zichtbaar, ongelooflijk mooie resultaten als je bedenkt dat er maar één dag aan is gewerkt’. Overkoepelende thema’s die uit de ideeën naar voren komen zijn dat de studenten het museum graag zien als een ontmoetingsplek, kunst niet zozeer als object benaderen maar als startpunt voor ontmoeting en dialoog en dat ze graag de kunst zouden willen aanraken.

Allerlei ideeën die het museum helpen bij het verder ontwikkelen van deze punten. Ook de studenten van de TU halen veel inspiratie uit de hackaton. Pieter Desmet van TU Delft vat het mooi samen aan het eind van de dag: ‘Onze opleiding gaat over problemen oplossen, maar we willen graag dat jullie ook onderdeel worden van die oplossingen. Vandaag is dat zeker het geval geweest’.

De video’s met alle ideeën en oplossingen zijn hier te bekijken:

DFI Master Identity Day