De horecaman, de insta expert en de fotograaf
De studenten maken tijdens het workshop-traject kennis met een aantal professionals. Stefan Leatemia is hoofd horeca van Museum Boijmans Van Beuningen. Hij vertelt dat hij nooit een studie heeft afgerond maar door hard te werken opgeklommen is tot hoofd. Van het niet afronden van een opleiding heeft hij geen spijt, zegt hij. Maar met een diploma op zak was het misschien allemaal iets sneller gegaan. Mila Stolk is social media manager van het museum. Ze vertelt dat het niet altijd eenvoudig is om mensen warm te krijgen voor nieuwe ideeën, maar je moet ze niet gelijk loslaten en soms eigenwijs zijn. De studenten zullen van hun ideeën over het museum van de toekomst een tentoonstelling maken op instagram. Ook maken de studenten kennis met Marwan Magroun, een fotograaf. Hij is een Rotterdamse jongen van de straat en is nu een succesvolle fotograaf. Hij zal de studenten tijdens het traject portretteren.
Op de stoel van de directeur
Vanwege de corona maatregelen konden de eerste workshops uitsluitend online plaatsvinden, maar dan versoepelen de maatregelen een beetje waardoor we in kleine groepjes op 1,5 meter afstand in de klas met elkaar verder kunnen denken. Kunstenaar Maarten Bel nodigt de studenten uit om denkbeeldig plaats te nemen op de stoel van de directeur en hun ideeën te spuien over hoe je meer jongeren naar het museum kunt krijgen: geen idee is fout of slecht, van het ene idee kom je weer op een ander idee. De mogelijkheden zijn tijdens het spuien onbeperkt.
Het moet nog even op gang komen. “Wat moet je in een museum doen?”, vraagt Ghislaine, “Plaatjes kijken?”
“Wat zou je er willen doen?”, vraagt Maarten. “Als bijvoorbeeld rapper Boef een rondleiding zou geven, zou je dan naar het museum gaan?”
“Nee, maar wel als Chris Brown komt!” reageert ze lachend.
“Maar dan kom je toch niet meer voor de kunst?,” merkt Angela op.
“Misschien de eerste keer niet, maar daarna is misschien wel je interesse gewekt.”