:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
26 November 2020

Kunst, welzijn en zorg?

Geschreven door: Inèz Veldman, foto: Marwan Magroun

Wat kan de kunstwereld leren van de domeinen welzijn en zorg? En andersom? Tijdens het project KUNST/WERK denken we samen met twaalf mbo studenten sociaal werk en maatschappelijke zorg na over de verbinding tussen hun vakgebied en de beeldende kunst. Wij zijn benieuwd welke rol verhalen, beeldcultuur en kunst spelen in de persoonlijke en professionele ontwikkeling van de studenten. Het traject van workshops en ontmoetingen met experts eindigt met een expositie in hun eigen school. Zou kunst kunnen bijdragen aan een gevoel van verbondenheid? Of steun kunnen bieden bij sociaal maatschappelijke problemen?

Luisterpost
De studenten willen later werken voor jeugdzorg, als wijkwerker of persoonlijk zorg begeleider. Ze houden zich bezig met hoe ze steun kunnen bieden en zorgen voor empowerment bij mensen die het moeilijk hebben. We komen samen met kunstenaar en sociaal werker Nilton Moreira da Silva in de aula van het wijkgebouw in Hillesluis. Sinds dit voorjaar heeft Museum Boijmans Van Beuningen een luisterpost in dit gebouw. Na een kennismakingsronde maken we een wandeling door de wijk. Nilton vraagt aan iedereen om goed rond te kijken: 'Wat is dit voor wijk? Wie zijn de mensen die hier wonen?'

Overzicht en details
Als toekomstig sociaal - of zorgwerker is een open blik en tegelijkertijd oog voor detail belangrijk. ‘Wat hebben jullie gezien?’, vraag Nilton aan de studenten.
‘Veel culturen’, ‘mensen die familie leken’, ‘veel winkels’, ‘weinig groen’, ‘parkeermeters, niet gratis parkeren dus’, ‘eigenlijk best rustig op straat’. De lijst over de leefomgeving wordt steeds langer. Een ruilwinkel valt op, wat zegt dat over de wijk? Naast de leefomgeving zegt het misschien ook iets over het sociale klimaat van de wijk. We spreken over zelf redzaamheid, samen redzaamheid en participatie. Online ontmoeten we Said en Nezos, wijkregisseurs van Humanitas. Wat zijn hun ervaringen met de wijk? Hoe brengen zij mensen met elkaar in verbinding?

‘Ik word ontwerper’, zegt een van de studenten
De tweede bijeenkomst is Annemartine van Kesteren, conservator design van Museum Boijmans Van Beuningen, te gast. Ze vertelt over hoe sommige ontwerpers en kunstenaars hun creatieve kracht inzetten voor maatschappelijke vraagstukken. Bijvoorbeeld het verhaal van Bas Timmer die nu door TIMES magazine tot next generation leader is uitgeroepen vanwege zijn sheltersuit. Dit wind- en waterdicht slaapzakjack van gerecycled materiaal was in 2015 in de Design column # 11 Migration Matters te zien en biedt een praktische noodoplossing voor daklozen en vluchtelingen. Ook de Boijmans’ wassalon van Manon van Hoeckel maakt indruk op de studenten. Als sociaal ontwerper ontwikkelt zij ontmoetingen en tools die ervoor zorgen dat ‘vreemden’ met elkaar in gesprek gaan. Er is veel herkenning bij de studenten: in hun vakgebied moeten ze ook creatief omgaan met de problemen of uitdagingen die zij of hun cliënten tegenkomen. Vol inspiratie roept een van de studenten spontaan: ‘Ik word ook ontwerper’.

Boijman’s Wassalon van Manon van Hoeckel zorgde voor nieuwe ontmoetingen en was in 2017/2018 onderdeel van de tentoonstelling 'Change the system' in Museum Boijmans Van Beuningen

Van probleemstelling naar vorm
Kunst kán een oplossing bieden aan een maatschappelijk probleem, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Met Nilton duiken ze verder in de probleemstelling: voor wie willen we iets doen en wat is de probleemstelling? Dan kunnen ze verder nadenken over de vorm. De ochtendgroep wil graag iets doen voor alle wijkbewoners. De middaggroep voor de jongeren, want zij zijn de toekomst. Vanaf april zal de fysieke expositie te zien zijn op hun school op Benthemplein. Daarnaast, omdat niet iedereen de school kan bezoeken, zullen de resultaten in de vorm van een tentoonstelling te zien zijn op instagram van Museum Boijmans Van Beuningen. Dit project is mogelijk dankzij de programmaregeling ‘Kunsteducatie voor mbo’ers’ van Fonds 21.