:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
15 December 2014

'Laat kinderen kunst en cultuur ontmoeten'

Mariaschool adjunct-directeur Erica Harreman heeft zich de afgelopen jaren intensief ingezet voor de cultuurcoach van Museum Boijmans Van Beuningen op haar school. Inmiddels werken we op de afdeling educatie alweer zes jaar intensief samen met deze Rotterdamse basisschool in Spangen. Een bijzondere school in een zogenaamde ‘zwakkere’ wijk in Rotterdam, waar we dank zij de cultuurcoachregeling wekelijks kunstlessen verzorgen

Al zes jaar bestuderen de leerlingen wekelijks collectiestukken van het museum, bezoeken deze leerlingen minstens viermaal per jaar het museum, worden hun eigen kunstwerken tentoongesteld in de Kunst Studio van het museum nemen ze deel aan bijzondere gebeurtenissen in het museum. Denk bijvoorbeeld aan de prachtige performance van Klaas Kloosterboer tijdens de opening van de tentoonstelling XXXL Painting in de Onderzeebootloods of hun deelname aan Boijmans TV in 2013.

Erica Harreman neemt binnenkort afscheid van de Mariaschool, en wij vroegen haar om een korte reflectie op de cultuurcoach van het museum op haar school.  Vervolgens gaf zij toestemming haar mooie statement te publiceren op de blog.

‘Waarom een cultuurcoach?

Dit roept bij mij gelijk op: Waarom niet???
Maar dat klinkt zo negatief, dus wil ik het vanuit een ander perspectief vormgeven.
 
Vanuit inspanning – ontspanning
en
Ontmoeten
Verbinden
Realiseren
 
Onderwijs geven is beweging. Kinderen zijn beweging en zijn in beweging. Zij worden de hele dag overgoten met kennis en vaardigheden vanuit allerlei vakgebieden zoals taal, rekenen, wereldoriëntatie, buitenspelen, samenwerken etc.
Voor het ene kind is taal een inspanning en voor het andere kind juist ontspanning. Terwijl buitenspelen voor het ene kind juist inspanning is.
Het is belangrijk om het kind bewust te maken van zijn eigen balans binnen het leerproces.
 
De cultuurcoach is een aanvulling binnen het onderwijs. De cultuurcoach is deskundige op het gebied van kunst en cultuur. De coach laat de kinderen kunst en cultuur ontmoeten. De verbinding met kunst en cultuur wordt gemaakt door de museumbezoeken en het realiseren komt tot stand in de lessen tijdens de verwerking.
 
Het is een verrijking van het wereldbeeld van de kinderen.
De cultuurcoach verbreedt de horizon van de kinderen en laat de kinderen kennis maken met de kennis en vaardigheden van de kunst.’
 
 
Erica Harreman, december 2014
 
Lees hier de publicatie ‘Oogsten in de dwaaltuin’ van Dirk Monsma, over cultuurcoaches
Bekijk hier een interview met cultuurcoach Andrea Jacobs op de website van Dirk Monsma.