“Geweldig dat het met de steun van Mondriaan Fonds, BankGiro Loterij en Fonds Van Rede is gelukt om Bunkhouse naar Rotterdam te krijgen. De stad is een provocerend meesterstuk rijker—de eerste monumentale McCarthy-installatie in een Nederlandse museumcollectie. Het museum is een vrijplaats voor de kunst, juist ook als het zo absurdistisch en onaangepast is als de werken van McCarthy.”
Sjarel Ex, directeur Museum Boijmans Van Beuningen.
Nieuwe aanwinst: absurdistisch kunstwerk Paul McCarthy
‘Bunkhouse’, Paul McCarthy’s snijdende persiflage op de Amerikaanse droom, is toegevoegd aan de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen. Naast ‘Santa Claus’ heeft Rotterdam er nu een tweede McCarthy-pronkstuk bij.
Paul McCarthy’s ‘Bunkhouse’ (1996) is mede dankzij de gulle steun van het Mondriaan Fonds, BankGiro Loterij en het Fonds Van Rede toegevoegd aan de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen. De 168 m2 grote kunstinstallatie was in 2020 al een kroonjuweel in de succesvolle drive-thru-tentoonstelling van het museum afgelopen zomer in Rotterdam Ahoy. Boijmans heeft met ‘Bunkhouse’ een primeur: het is de eerste keer dat een dergelijke monumentale installatie van McCarthy in een Nederlandse museumcollectie is ondergebracht. In de loop van 2022 wordt ‘Bunkhouse’ in Depot Boijmans Van Beuningen publiekelijk geregistreerd en geconserveerd en klaargemaakt voor opslag of uitlening en presentatie.
Onzedelijk tafereel
Zwart schaap
Na een begin als performancekunstenaar in de jaren zeventig, ontwikkelde McCarthy zich in enkele decennia tot het zwarte schaap van de Amerikaanse hedendaagse kunst. In zijn oeuvre neemt hij met snijdende persiflages de Amerikaanse droom op de hak en kaart onrecht, onderdrukking en schijnheiligheid aan. Geen president, geen Hollywood filmheld, geen tekenfilmfiguur lijkt te ontkomen aan McCarthy’s ongebreidelde spot richting de hypocrisie van degenen die bepalen over zedelijkheid. De komst van het eerste kunstwerk van Paul McCarthy naar Rotterdam mondde uit in een kunstrel, een van de heftigste in onze naoorlogse geschiedenis. De stad die sinds 1945 investeerde in meer dan 1.000 beelden in de openbare ruimte, raakte verzeild in een publieke discussie over de sculptuur 'Santa Claus' (2001) dat inmiddels omarmd is als icoon op het Eendrachtsplein in Rotterdam.