:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
11 June 2021

Wat is waardevol?

Geschreven door Inèz Veldman, Onderwijs Museum Boijmans Van Beuningen Foto: Khalid Amakran

Wat is het verschil tussen het waardevolle en het waardeloze? En hoe zit het met onze omgang daarmee? Wat vinden we het bewaren en beschermen waard? Met mbo studenten van de opleiding Logistiek en Junior Product Management Fashion werkt kunstenares Roxette Capriles een aantal weken rondom het thema ‘waarde’. Het project is het derde deel van het driedelige project KUNST/WERK van Museum Boijmans Van Beuningen in samenwerking met Zadkine, waarin we met studenten onderzoeken welke rol verhalen, beeldcultuur en kunst spelen in hun persoonlijke en professionele ontwikkeling.

Met waardeloos materiaal en afgedankte kleding in de tas ontmoeten we elkaar voor het eerst fysiek bij REplace een voormalig braakliggend terrein in de fruithavens. Een kapotte kleding hanger, een leeg parfumflesje en divers verpakkingsmateriaal worden uit de tassen gehaald. Allemaal spullen die anders bij het afval zouden zijn beland. Roxette nodigt de studenten uit dit materiaal in haar mobiele transformation station te veranderen in iets geheel anders. Met onder andere hamers, tangen en tape krijgt het materiaal al snel een andere vorm en betekenis. De meegebrachte kleding is voor kunstenaar Dwight Marica die er de komende weken een nieuw beeld van gaat maken. Ieder kledingstuk heeft een eigen verhaal. "Een paar jaar geleden was dit mijn lievelingsshirt, maar nu draag ik het echt niet meer", vertelt Jeffrey. Niet iedereen heeft kleding mee: “ik stuur mijn kleding altijd naar Suriname”, vertelt Asha. Voor Dwight biedt de kleding grondstoffen voor nieuwe ideeën. Hij zal het verwerken in een sculptuur. Wat het gaat worden, weet hij nog niet. Binnenkort ontmoeten ze elkaar weer en vertelt Dwight over zijn creatieproces.

Objecten om te koesteren
Tijdens de workhops met Roxette ontmoeten de studenten ook andere experts, zoals Christel van Hees (hoofd conservering en restauratie) die vertelt over haar werk in het depot. Hoe bewaren we de museumcollectie? Wat het verzamelen waard is, bepaalt de conservator, maar als het eenmaal in de collectie wordt opgenomen wordt alles met even veel zorg verzorgd: denk aan de juiste temperatuur, niet teveel licht, zo weinig mogelijk aanraken. Hoe is dat bij de studenten, welke objecten koesteren zij? En hoe? Van alles komt voorbij. De Molukse vlag bijvoorbeeld, die verboden is op sommige plekken, maar een gevoel van trots geeft en doet denken aan familie en afkomst. De vlag hangt goed zichtbaar voor het raam. Of een wimperkruller die voor sommigen onmisbaar is, dagelijks wordt het gebruikt en is daarom waardevol. Alle studenten koesteren kado’s. Zelfs als het iets is dat je niet gebruikt. “Het is toch iets dat iemand aan je heeft gegeven omdat hij of zij aan je dacht.” Ook een aantal merknamen worden door de studenten gezien als waardevol, een soort kwaliteitskeurmerk. Hoe die waarde is ontstaan, weten ze niet. Het merk is immers ook ergens een keer klein begonnen.

Revaluation lab
Roxette daagt de studenten van de opleiding Junior Product Manager Fashion uit om na te denken over waarde en waardeloosheid door te maken. Uit een hoop verzameld restmateriaal mogen de studenten iets kiezen en experimenteren. Wat is allemaal waardeverhogend? “Als je moeite doet en tijd en aandacht eraan besteed”, zegt Kaya. “Ambacht of vakmanschap”, vult Reshma aan. “Als het een functie krijgt”, reageert Nigel. Iedereen is het ermee eens dat als het speciaal gemaakt is voor iemand dat het dan vooral waarde heeft. De studenten ontmoeten ook Dwight weer. Naast de kleding heeft hij zelf houtjes geraapt en oude motoronderdelen gevonden. Hij vertelt over zijn proces van verzamelen en uitproberen. Het krijgt steeds verder vorm en er ontstaat een verhaal. De jongens van de logistiek verdiepen zich tijdens Roxette’s workshops in de hantering van kostbare en unieke objecten. Zij ontmoeten een art handler, die in het museum verantwoordelijk is voor het hanteren van kunst. Ze krijgen tips en aanwijzingen: “kunstobjecten moet je altijd, hoe klein of licht ook, met twee handen vastpakken en insluiten.” Dat goed met elkaar communiceren belangrijk is, blijkt tijdens een geblindeerde proefroute die Roxette voor hen heeft gemaakt: het proefobject belandt ondanks de uitdagingen veilig op de juiste plek. “Ik wordt er blij van als het doel is bereikt”, zegt Rayan. Eind juni presenteren de studenten van beide opleidingen hun resultaat van het onderzoek in de tentoonstelling ‘REVALUATION LAB’ in De Wasserij, waar Zadkine College een hub heeft. Vanaf 5 juli zal het project gedeeld worden op Boijmans instagram.

Dit project is mogelijk dankzij de programmaregeling ‘Kunsteducatie voor mbo’ers’ van Fonds 21. De namen van de studenten in dit artikel zijn vanwege privacyredenen gefingeerd.