Wat we leerden van onze eerste Facebook Live uitzending
Het is kwart over zeven en de verbinding werkt niet goed, toch hebben we meer dan 70.000 Facebook-volgers beloofd dat we om half acht live zullen gaan… ‘De techniek is moeilijker dan wat wij moeten doen’, merkt één van de conservatoren droogjes op. We dubbelchecken, testen en ja! We zijn er klaar voor: 3… 2… 1… We zijn live!
Enkele weken daarvoor komt de afdeling marketing en communicatie van Museum Boijmans Van Beuningen met het idee om via Facebook Live uit te zenden vanuit de tentoonstelling Babel – Oude meesters terug uit Japan. We willen graag onze kunstwerken zichtbaar maken voor een breed publiek en dat kan via Facebook Live. Bovendien onderzoeken we op dit moment verschillende manieren om mensen een blik achter de schermen van het museum te bieden. In de toekomst gaan we dit in het nieuwe depot tenslotte veel meer doen. Ook daarvoor willen we van deze uitzending leren.
Tijdens de live uitzending leiden Friso Lammertse en Peter van der Coelen, de conservatoren van de tentoonstelling, ons rond door de zalen. Ze lichten enkele kunstwerken uit en beantwoorden vragen van kijkers die via Facebook binnenkomen. Bijvoorbeeld :
- Heeft de Toren van Babel voor jullie een nieuwe of andere betekenis gekregen na de Japanse tentoonstelling?
- Welke steensoort is er gebruikt voor het bouwen van de toren van Babel?
- Is er ook iets bekend over de binnenkant van de toren uit de tijd van Bruegel?
Na een half uur ronden we de uitzending af en gaan we offline. De conservatoren vonden het een interessant ervaring en de techniek liep goed, we leerden een hoop en kijken tevreden terug op de avond.
Wat leerden we?
Van onze eerste Facebook Live uitzending hebben we een aantal dingen geleerd. Zo bleek maar weer eens hoe belangrijk het is om vooraf de techniek goed te testen. Gelukkig hadden we de uitzending goed voorbereid, wat zeker heeft bijgedragen aan het soepele verloop.
Het aantal kijkers tijdens de live uitzending had hoger gekund. De video is na afloop vaker bekeken dan op die avond zelf. Daarvan leren we dat we beter moeten nadenken over hoe we mensen op het moment zelf kunnen bereiken. Wat maakt een live uitzending voor hen relevant?
We zijn heel tevreden over de professionele productie. Voor deze uitzending werkten we samen met Creative Digital Agency In10. Zij verzorgden het materiaal, de techniek en de productie. Natuurlijk kun je ook een Facebook live uitzending doen met behulp van je eigen smartphone. Toch zien we de meerwaarde van een professionele productie. Hierdoor konden we bijvoorbeeld beelden uit de tentoonstelling toevoegen en de kwaliteit van de video garanderen. Bovendien konden we op deze manier gemakkelijk door de tentoonstelling bewegen.
Al met al was het een leerzame en vooral leuke avond. Houd onze Facebookpagina in de gaten voor toekomstige live uitzendingen. En bekijk hieronder de Live video terug.