:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top

Lievelingen

Museum Boijmans Van Beuningen presenteert – alleen nog t/m 30 maart 2025 – een exclusieve selectie van publieksfavorieten in het Depot. De tentoonstelling ‘Lievelingen’ bestaat uit zo’n tachtig werken, echte hoogtepunten uit de museumcollectie.

t/m 30 maart 2025
Depot

De werken in ‘Lievelingen’ geven een mooi overzicht van de verzamelgeschiedenis van de schilder- en beeldhouwkunst van Museum Boijmans Van Beuningen. Bijzonder is dat het publiek de selectie mede heeft kunnen bepalen.  
 
In het Depot van Museum Boijmans Van Beuningen is ook nog Lievelingen XL te zien (t/m 24 november 2024). Dit zijn veertien werken van groot formaat, zoals het schilderijGrey, Orange on Maroon, No 8van Mark Rothko.

175 jaar Boijmans: feestelijk uitpakken

De hoogtepunten uit de schilderijencollectie kun je gewoonlijk zien in de zalen van het museum. Nu het museumgebouw al ruim vijf jaar dicht is voor renovatie tonen we de zeventig allermooiste in het Depot, in het kader van ons 175-jarig jubileum. 
 
Sommige schilderijen behoren al 175 jaar tot de hoogtepunten, zoalsHet korenveldvan Jacob van Ruisdael, dat onderdeel was van de collectie van Frans Boijmans. Vele andere meesterwerken, waaronderDe toren van Babelvan Pieter Bruegel, werden in 1958 verworven als onderdeel van de verzameling van D.G. van Beuningen. Behalve de twee naamgevers van het museum droegen tal van anderen bij aan de collectie, zoals Marie Tak van Poortvliet die in 1936 Kandinksy’sLyrischesnaliet. Dankzij steun van velen konden daarnaast werken worden verworven als RembrandtsTitusaan de lezenaaren Magritte’sLa reproduction interdite, die onmiddellijk publiekslievelingen werden en dat altijd zijn gebleven.  
 
Hoogtepunten uit de verzameling vormgeving en design vind je in de vitrines in het atrium. Werken op papier behoren tot het beste wat het museum te bieden heeft, maar kunnen vanwege de lichtgevoeligheid alleen in kortdurende presentaties worden getoond. Foto’s worden afgesloten bewaard. Je kunt een aanvraag indienen om werken uit deze collecties te bekijken. De film- en videocollectie kan worden bewonderd in speciale kijkcabines. 

Bekijk de trailer. regie & edit: Loes Korten, camera: Kristian Dekker, muziek: Kevin Kessels, bezoekers: Joyce Keasberry, Osas Aghaku & Seline Verloop

Pieter Bruegel (I), De toren van Babel, ca. 1568, Collectie Museum Boijmans Van Beuningen. Verworven met de verzameling van D.G. van Beuningen, 1958

Publiekslievelingen

Bezoekers hebben de afgelopen jaren hun hoogtepunten uit de collectie gekozen. Favorieten, waaronder Charley TooropsZelfportret, zijn opgenomen in de Lievelingen-selectie.  

Wat een hoogtepunt is, staat niet voor eeuwig vast. Wat het meest geliefd wordt, kan uit de gratie raken. Of andersom: een depotstuk kan worden herontdekt. De schilderijen in Lievelingen spreken vaak al generaties lang tot de verbeelding.Andere zijn nog maar net in het hart gesloten, zoals Miró's Peinture-poème(in 2022 aangekocht). Ook tonen we enkele werken die het publiek nog nauwelijks heeft kunnen zien: worden dat lievelingen van de toekomst? 

‘Glazen ezels’ van Lina Bo Bardi

Voor deze bijzondere tentoonstelling in het Depot werken we met ‘glazen ezels’, een presentatievorm die is bedacht door de Italiaans-Braziliaanse architect Lina Bo Bardi (Rome 1914 - São Paulo 1992). Zij bedacht de glazen ezels voor het nieuwe gebouw van het Museu de Arte de São Paulo (1968). Ze wilde schilderijen hiermee ontdoen van hun ‘heilige’ karakter: het zijn immers handgemaakte objecten die ook een achterkant hebben. 
 
De schilderijen hangen niet aan de wand, maar aan staanders in de vrije ruimte. Vanwege het transparante glas zie je ook de achterkant, die informatie geeft over het materiaal, de techniek en de herkomst van de schilderijen. Lang niet alle hoogtepunten uit de museumcollectie zijn opgenomen in de presentatie.  

Beeld: Lotte Stekelenburg
Beeld: Lotte Stekelenburg
Beeld: Lotte Stekelenburg
Beeld: Lotte Stekelenburg
Beeld: Lotte Stekelenburg
Beeld: Lotte Stekelenburg

Achterkanten van schilderijen: welke verhalen vertellen ze?

De achterkant zegt veel over hoe een schilderij is gemaakt. Je kunt zien of het is geschilderd op paneel (hout) of op doek (linnen). Is ook de achterkant beschilderd? Dan was het werk vroeger waarschijnlijk onderdeel van een altaarstuk dat je aan beide kanten kon bekijken.De achterkant zegt meestal ook iets over de restauratie van een schilderij. Een dun paneel kan zijn geparketteerd (verstevigd met latten). Een schilderij op linnen kan zijn bedoekt (aan de achterkant beplakt met een nieuw doek). Soms zijn er ook kleine reparaties zichtbaar.   
 
Op bijna elke achterkant zie je bovendien opschriften, nummers, etiketten of zegels van rode was. Dat zijn meestal de merktekens van vroegere eigenaars van het schilderij. Ook zitten er op de achterkant van een schilderij vaak heel wat stickers van andere musea. Zo kun je te weten komen op welke tentoonstellingen het ooit te zien was.

Lievelingen XL

Kunst laat zich niet beperken tot handzame formaten. In ‘Lievelingen XL’ tonen we een greep uit de collectie moderne en hedendaagse kunst met reusachtige afmetingen als verbindende schakel. De werken zijn vervaardigd tussen de jaren 60 en nu, door zowel Rotterdammers als bekende nationale en internationale kunstenaars. 
 
Sommige werken zijn al jaren geliefd omdat ze het bezoek een overrompelende zintuigelijke ervaring bieden. Mark Rothko’sGrey, Orange on Maroon, No 8(1960) wordt niet alleen bewonderd om de meditatieve kleurvelden, maar ook omdat er nauwelijks schilderijen zijn van deze kunstenaar in Nederlandse openbare collecties. 

Randprogrammering

Bekijk de randprogrammering via onderstaande buttons.

Yayoi Kusama, Infinity Mirror Room – Phalli’s Field (Floor Show), 1965 (1998), Collectie Boijmans Van Beuningen. Aankoop met steun van Stichting Fonds Willem van Rede (Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed), Mondriaan Fonds en VriendenLoterij, 2010

Een collectie van wereldklasse

Museum Boijmans Van Beuningen is een eclectisch en onderscheidend museum dat al 175 jaar in hartje Rotterdam staat. Het museum dankt zijn naam aan twee belangrijke verzamelaars,Frans BoijmansenD.G. van Beuningen. Zij verrijkten de collectie met vele kunstwerken.Bosch,Rembrandt,Van Gogh,Dalíen Dutch design: een bezoek aan Museum Boijmans Van Beuningen is een reis door de kunstgeschiedenis. Nederlandse en buitenlandse meesterwerken geven een uitgebreid overzicht van kunst vanaf de vroege middeleeuwen tot heden. Werken van onder meerMonet,Mondriaan, MagritteenCarringtontonen de ontwikkeling van het impressionisme en modernisme. 
 
De prentencollectie van Museum Boijmans Van Beuningen is wereldberoemd en omvat circa 18.000 tekeningen en circa 69.000 prenten. Tot de collectie behoren tekeningen van Duitse, Nederlandse, Franse en Italiaanse meesters, met kunstwerken van Michelangelo,Leonardo da Vinci, Rubens,DürerenRembrandttotDegas,Cézanneen eigentijdse kunstenaars alsYayoi Kusama. Het museum heeft een wereldberoemde collectie surrealistische kunst en een uitstekende collectie Britse en Amerikaanse popart met werken vanElaine Sturtevant,David Hockney,Andy WarholenClaes Oldenburg. Ook Minimal Art en Cobra zijn goed vertegenwoordigd. Daarnaast is het museum dé plek voor decoratieve kunst en vormgeving: van middeleeuws keramiek en renaissanceglas tot meubels vanGerrit Rietvelden hedendaags Dutch design. Hedendaagse, internationaal gerenommeerde, kunstenaars alsMatthew Barney,Maurizio Cattelan,Olafur EliassonenPipilotti Ristgeven de collectie een hedendaagse, scherpe prikkel. 

Met dank aan

Met dank aan StichtingDe Verre Bergen

Beeld in header: Lotte Stekelenburg 

Deze tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door