:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top

Secrets of Italian Drawings

…and become a connoisseur yourself. Welke geheimen schuilen er achter de tekeningen die gemaakt zijn in de Italiaanse renaissance? Welke verhalen kunnen ze ons vertellen? Wat weten we erover? En wat niet? De afgelopen zes jaar onderzochten conservatoren van Museum Boijmans Van Beuningen deze vragen. In de tentoonstelling nemen de conservatoren je mee op ontdekkingsreis door de wereld van Italiaanse tekeningen uit de renaissance. Kom meer te weten over deze tekeningen en onderzoek met ons de geheimen en mysteries die nog ontrafeld moeten worden.

23 november 2025 t/m 23 maart 2025
Depot

De renaissance, een periode van culturele bloei tussen 1400 en 1600

Italiaanse kunstenaars als Leonardo da Vinci, Michelangelo en Jacopo Tintoretto verdiepten zich in de studie van het menselijk lichaam en lieten zich inspireren door voorbeelden uit het oude Griekenland en Rome. Elke regio, stad of zelfs kunstenaarswerkplaats creëerde een eigen unieke stijl. Tekenen was de basis van alle artistieke activiteiten, waarbij kunstenaars tekeningen maakten om hun schilderijen, altaarstukken en fresco's voor te bereiden en om de menselijke figuur in verschillende houdingen vast te leggen. Tekeningen vertonen vaak de sporen van hun gebruik in het atelier, zoals verf- of oliespatten, of vierkante lijnen die de kunstenaar hielpen om een figuur voor een fresco direct op de muur uit te vergroten. Later werden tekeningen uit de renaissance erg waardevol voor verzamelaars, iedereen wilde werken van de meest prominente kunstenaars in hun collectie hebben.

Meekijken over de schouder van de onderzoeker

Hoe ziet het onderzoeksproces van een tekening er eigenlijk uit? In deze tentoonstelling nodigen we je uit om een aantal belangrijke aanwijzingen te ontdekken die ons helpen om te achterhalen waar en wanneer de tekening is gemaakt, en misschien wel het belangrijkste van alles, wie is de kunstenaar? Kom erachter waarom blauw papier vaak geassocieerd wordt met kunstenaars uit Venetië, terwijl kunstenaars uit Florence liever tekenden met rood krijt. Leer hoe je een tekening herkent die door een linkshandige kunstenaar is gemaakt en ontdek hoe stempels, letters en vlekken de verhalen van tekeningen uit de afgelopen 500 jaar kunnen onthullen. En hoe kun je de ultieme kunstgreep, een vervalsing, herkennen? Ontdek dit en veel meer in Secrets of Italian Drawings.

Tekeningen en catalogus online beschikbaar

In 2018 kreeg het museum financiële steun van het Getty Paper Project-initiatief van de Getty Foundation, waardoor we de rijke collectie Italiaanse renaissancetekeningen konden onderzoeken en voor het eerst online konden zetten. In 2024 voltooiden we de catalogus, die je kunt doorbladeren via de button hieronder. Ook verkrijgbaar in de Depot Store is de tentoonstellingscatalogus Italian Renaissance Drawings van Museum Boijmans Van Beuningen. Lees meer over de tekeningen van Leonardo da Vinci, Rafaël, Michelangelo, Giorgione, Fra Bartolommeo en Tintoretto die een hoogtepunt vormen in de museumcollectie. Deze catalogus werd uitgegeven bij onze reizende tentoonstelling in Fondation Custodia, Parijs tot 12 januari 2025, en de Morgan Library & Museum in New York, 23 januari - 3 mei 2026.

Fra Bartolommeo (Bartolomeo-Domenico di Paolo del Fattorino, Baccio della Porta). Twee studies voor engelen, gerelateerd aan die in het middenpaneel van het 'Billi altaarstuk' (Florence, Galleria Palatina). Circa 1514-1516. Collectie Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam. Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs).
Fra Bartolommeo (Bartolomeo-Domenico di Paolo del Fattorino, Baccio della Porta). Twee studies voor engelen, gerelateerd aan die in het middenpaneel van het 'Billi altaarstuk' (Florence, Galleria Palatina). Circa 1514-1516. Collectie Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam. Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs).
Jacopo Bassano (Jacopo da Ponte). Hoofd van een bebaarde man in profiel naar rechts. Circa 1560. Collectie Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam.
Jacopo Bassano (Jacopo da Ponte). Hoofd van een bebaarde man in profiel naar rechts. Circa 1560. Collectie Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam.
Palma Giovane (Jacopo Negretti). Studie voor een knielende man. circa 1576-1581. Collectie Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam. Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs).
Palma Giovane (Jacopo Negretti). Studie voor een knielende man. circa 1576-1581. Collectie Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam. Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs).