:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top

John Körmeling

Architect John Körmeling (26 juni 1951) heeft een flinke cv met grote projecten. Körmeling studeerde architectuur aan de toenmalige Technische Hogeschool in Eindhoven en woont en werkt aldaar. Hij realiseerde vele opdrachten in de openbare ruimte en nam deel aan tentoonstellingen in binnen- en buitenland. Körmeling heeft het ontwerp van het interieur inclusief de verlichting voor de entreehal van Depot Boijmans Van Beuningen gemaakt.

Het hele maakproces en de plaatsing van de constructie in het depot zijn te zien in het uitgebreide videoportret dat we van John Körmeling hebben gemaakt. We zoeken hem op in zijn atelier in Eindhoven, duiken met John in de schetsmaquette, gaan op bezoek bij de staalfabriek BlonkStaal, zien hoe het balkon uiteindelijk wordt geplaatst in het depot en last but not least welke kleur de vloer wordt. Het hele project is ook prachtig vastgelegd door fotograaf Aad Hoogendoorn.

Vrijstaand balkon

Körmeling heeft het ontwerp van het interieur inclusief de verlichting voor de entreehal gemaakt. De aanvankelijk stenen wand tussen de entreehal voor de bezoekers en de opslag van de kunst heeft hij vervangen door een glazen wand: zo is de cirkelvormige ruimte van het depot te zien. In de hal heeft hij een vrijstaand balkon ontworpen, dat meegaat met de ronding van het gebouw. Op en onder het balkon staan en hangen knalroze lockers en automaten. Het mooie van het ontwerp is dat je zo je blik kunt richten op allerlei bijzondere aspecten en werkzaamheden in het ronde werkgebouw. De constructie van het balkon is gemaakt door BlonkStaal in Schoonhoven.

 

Schetsmaquette

“Van de buitenkant ziet het gebouw er heel simpel uit, maar het is een rond dubbel gekromd gebouw met een rechthoekig indeling die op de kromming aansluit. Vanaf de bouwtekeningen vond ik het interieur van het gebouw moeilijk voor te stellen. Om inzicht te krijgen hoe het gebouw ruimtelijk werkt, heb ik een schetsmaquette gemaakt. Het voordeel van een schetsmaquette is namelijk dat je op deze manier de ruimten ten opzichte van elkaar tegelijk kunt zien. Zo’n maquette kun je aanpassen aan veranderde voorwaarden en regels en het totale beeld blijft in zicht. Ik heb de maquette zeker tien keer veranderd; de tussenvloer verbonden met de lift, de plaats van de trappen, een roldeur tussen opslag en entree.”

De inrichting van het depot is momenteel in volle gang en de komende maanden vindt de inhuizing plaats van de collectie, die meer dan 154.000 kunstwerken omvat. In het najaar van '21 opent het depot zijn deuren en kun je het ontwerp van John Körmeling in het echt komen bekijken.

Happy Street

Architect John Körmeling realiseerde vele opdrachten in de openbare ruimte en nam deel aan tentoonstellingen in binnen- en buitenland. Een bekend werk is Happy Street, het Nederlandse paviljoen voor de wereldtentoonstelling in Shanghai in 2010. Happy Street was een open paviljoen: een rood omhoog slingerende weg met eraan hangend allerlei soorten gebouwen. Ook Drive-in Wheel, onderdeel van ‘Panorama 2000’ in Utrecht, waar je met je eigen auto in kon rijden en een rondje in het rad kon maken om zo over de stad te kijken, staat op zijn naam. Hoe ruimdenkend kun je zijn? In Rotterdam staat ook een aantal kunstwerken van hem in de buitenruimte. 1989 op de Hillekopflat van Mecanoo en het Pioniershuisje op het douanekantoor van Benthem Crouwel in de Waalhaven.