:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top

Karel Appel Symposium

'Ik rotzooi maar een beetje aan' zei Karel Appel in een interview met journalist Jan Vrijman in 1955. Enkele jaren later portretteert Vrijman de kunstenaar als een woest schildersbeest in de documentaire 'De werkelijkheid van Karel Appel'. Er ontstond een beeld van een kunstenaar die spontaan en puur vanuit zijn impulsen werkt. Maar is dit wel het geval?

Uit recent onderzoek naar zijn werkwijze en materiaalgebruik blijkt juist het tegenovergestelde. Er is dan ook een kentering te zien in de waardering voor zijn werk. Onder jonge – veelal Amerikaanse – kunstenaars groeit een hernieuwde belangstelling voor Appel. Op 24 juni staat Karel Appel centraal tijdens het internationaal symposium "Dispelling the Myth of ‘Just Messing Around’: New perspectives on Karel Appel’s use of materials and technique." Diverse experts belichten zijn werk, zijn verfgebruik en zijn schildertechniek en buigen zich daarmee ook over vraagstukken rond de conservering van zijn werk.

Sprekers zijn onder meer Joan Banach (kunstenaar, Guggenheim Foundation Fellowship for Painting), Klaas Jan van den Berg (Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed / Universiteit van Amsterdam), Ida A. T. Bronken (National Museum, Oslo), Juliette Evezard (Université Jean Monnet Saint-Étienne), Fahed Ibrahim (Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed), Franz W. Kaiser (Karel Appel Foundation), Hanspeter Marty (voorheen werkzaam bij Kunsthaus Zürich), Antonien Rijksen (Karel Appel Foundation) en Louise Wijnberg (restaurator). 

Het symposium - bedoeld voor o.m. kunsthistorici, onderzoekers, studenten, conservatoren, restauratoren - wordt georganiseerd door Museum Boijmans Van Beuningen, de Karel Appel Foundation en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE). Het maakt deel uit van het onderzoeksprogramma Erfgoed van de 20ste eeuw van de RCE, dat zich richt op conservering en restauratie van moderne en hedendaagse  kunst en architectuur.

Programma

Gemodereerd door Sandra Kisters & Klaas-Jan van den Berg

  • 09:30 Inloop
  • 10:00 - 10:10 Welkom (Ina Klaassen)
  • 10:15 - 10:35 Klaas-Jan van den Berg: ‘I start from my basic material – paint’. An introduction to the symposium
  • 10:40 - 11:10 Franz Kaiser: ‘Spontaneity’ as a common thread of the international avant-garde of the 1950s – origins, meaning and consequences for the conservation of paintings
  • 11:15 - 11:35 Antonien Rijksen: Composing Images. Karel Appel’s use of drawings in the making of his paintings.
  • 11:40 - 12:00 am Ida Bronken: Establishing pieces of the material practices of Karel Appel. Investigation into soft oil paint from his Paris period, and critical issues on their future care.
  • 12:00 - 14:00 Lunch (inbegrepen)
  • 14:00 - 14:20 Juliette Evezard: The elusive Karel Appel
  • 14:25 - 14:45 Louise Wijnberg: A closer look at the paintings of Karel Appel in the collection of the Boijmans Van Beuningen: The materials and painting techniques.
  • 14:50 - 15:10 Fahed Ibrahim: Notes on the materials’ use of Karel Appel in his paintings. House paints vs ‘high quality‘ artists’ paints.
  • 15:15 Pauze
  • 15:45 - 16:05 Hanspeter Marty: Observations on painting technique
  • 16:10 - 16:30 Interview: Franz Kaiser, Joan Banach, Hanspeter Marty & Louise Wijnberg
  • 16:30 Discussie
  • 17:00 Borrel

Informatie

Datum: ​​maandag 24 juni
Tijd: ​​09:30 – 18:00
Kosten: ​​€25,00 regulier / €12,50 studenten | zie tickets onderaan de pagina
Locatie​​: Coert | Depot Boijmans Van Beuningen | Museumpark 24, Rotterdam
Voertaal​: Engels

Karel Appel

Amsterdam 1921 - Zürich 2006

Karel Appel werd door zijn oom, van wie hij op zijn vijftiende een schildersset kreeg, gestimuleerd om te schilderen. Van 1940 tot 1943 studeerde hij aan de Rijksacademie van Amsterdam. Schilderijen uit zijn beginperiode zijn geïnspireerd op werk van George Breitner. Tijdens de Tweede Wereldoorlog begon Appel expressiever te schilderen, beïnvloed door Van Gogh en de Duitse expressionisten en later Matisse en Picasso. In 1948 was Appel samen met Corneille één van de oprichters van CoBrA (Copenhagen, Brussel en Amsterdam). De schilderijen van deze groep kunstenaars laten zich kenmerken door simpele, spontane, expressieve vormen en felle kleuren geïnspireerd op kindertekeningen en primitieve kunst. Na het uiteenvallen van CoBrA begon Appel met dikkere verf te werken en oogt zijn werk wilder.

Karel Appel
Karel Appel, Studio Darien, Connecticut, 1993

Beeld in header: Studio Darien, Connecticut, 1996