:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
19 November 2024

Amira Gad: “Ik ga graag met obstakels aan de slag”

Museum Boijmans Van Beuningen is verheugd om de aanstelling van Amira Gad als de nieuwe Conservator Moderne en Hedendaagse Kunst aan te kondigen. Amira, die haar functie op 1 augustus 2024 heeft opgenomen, brengt een schat aan ervaring met zich mee. De Egyptisch-Franse curator heeft gewerkt aan baanbrekende tentoonstellingen bij gerenommeerde instituten over de hele wereld, van Europa tot China en het Midden-Oosten. Na eerder in Rotterdam gewerkt te hebben, keert ze nu – een decennium later – ‘weer thuis’ terug.

Leer onze nieuwe conservator Amira Gad beter kennen via deze korte Q&A:

 

Amira, je zegt dat deze functie voelt als ‘thuiskomen’. Hoe bedoel je dat?
‘Ik bedoel het letterlijk: tien jaar geleden werkte ik hier in Rotterdam bij Kunstinstituut Melly als curator en hoofd publicaties. In die jaren is er ontzettend veel veranderd, en ik kijk ernaar uit om opnieuw in de kunstwereld hier te duiken en deze beter te leren kennen.’

Waar heeft je werk je de afgelopen tien jaar naartoe gebracht?
‘Na mijn vertrek uit Rotterdam ben ik naar Londen verhuisd om als curator te werken bij de Serpentine Gallery. Daar heb ik meer dan twintig tentoonstellingen samengesteld, waarvan sommige de wereld rondgereisd hebben, en werkte ik aan de bijbehorende catalogi. Meest recent was ik curator bij KANAL-Centre Pompidou, een nieuw museum in opbouw in Brussel. Daar was ik verantwoordelijk voor het ontwikkelen van een strategie om het museum te verbinden met digitale, hedendaagse kunstpraktijken. Het is interessant om te onderzoeken hoe technologische vooruitgang invloed heeft op museumpraktijken en het werk van hedendaagse kunstenaars. Ik kijk ernaar uit om dit onderzoek, onder andere, bij Boijmans in te brengen en hoe het kan bijdragen aan onze visie op de toekomst van het museum.’

Het Depot is natuurlijk geen standaard museum. Zie je dat als een obstakel?
‘Ik denk dat je creatief wordt als je te maken hebt met obstakels! Ik floreer in uitdagingen en vind het geweldig om barrières te doorbreken. Voor mij is een van de unieke aspecten van het Depot dat het geen vooraf afgebakende ervaring biedt. Elke keer biedt het ruimte voor onverwachte ontdekkingen. Het is ook een bijzondere omgeving voor een conservator die nauw betrokken is bij de collectie van het museum. Het biedt niet alleen een vernieuwende manier om voor die collectie te zorgen, maar creëert ook mogelijkheden om te experimenteren met hoe het publiek met de werken in contact komt.’

Kun je ons alvast een tipje van de sluier oplichten over wat je voor ons in petto hebt?
‘Ik ben bezig met het samenstellen van een tentoonstelling die in april 2025 opent en die een nieuw programma van gecureerde tentoonstellingen lanceert. Deze vindt plaats op de vijfde verdieping van het Depot, waar nu Lievelingen te zien is, en zal nieuwe perspectieven op de collectie van het museum belichten. Later in het jaar starten we ook een nieuwe serie site-specific opdrachten getiteld Le Miroir Vivant, waarbij we een hedendaagse kunstenaar uitnodigen om een speciale installatie te ontwerpen in een van de galeries van het Depot. We hopen hiermee verschillende mogelijkheden te creëren voor bezoekers om steeds terug te keren naar het Depot en de bijzondere collectie en het nieuwe programma opnieuw te ontdekken.’