Art Mediation
Deze manier van online informatie en context verschaffen bij kunst is niet geheel onverwacht. Lange tijd is dit namelijk ook de meeste gebruikte vorm van publieksbegeleiding in de tentoonstellingszaal geweest. Door middel van zaalteksten en titelbordjes met allerlei tekst en uitleg hoopt het museum dat de bezoeker de kunstwerken “beter begrijpt” en in een context kan plaatsen. Maar deze informatievoorziening kan behoorlijk in de weg zitten bij het bekijken en daadwerkelijk beleven van het kunstwerk. In het afgelopen decennium zien we dan ook langzaam een behoefte aan en ruimte voor Art Mediation in de tentoonstellingsruimte. Art Mediation is een actieve vorm van bemiddeling tussen het kunstwerk en de kijker. Het is een vorm van publiekswerking die draait om een open dialoog met de bezoeker met als doel om samen te onderzoeken wat er gezien wordt en hoe dit beleefd wordt. Het gaat hierbij dus om het vormen van een individuele interpretatie door de kijker.
Art Mediation vindt vaak plaats in groepsverband en vervangt de traditionele rondleiding. Het gesprek wordt geleid door een mediator die een neutrale positie inneemt en voornamelijk door vragen te stellen de groep aanspoort een gesprek over een kunstwerk aan te gaan. De Art Mediator kan hiervoor verschillende gesprekstechnieken inzetten zoals, Visual Thinking Strategies, Visible Thinking en het socratisch gesprek.
Voor het project De Digitale Tentoonstellingsruimte waren we benieuwd hoe Art Mediation en de daarbij behorende gesprekstechnieken doorvertaald kunnen worden naar online interacties. Het onderzoek keek hoe met behulp van vernieuwende vormen de beleving van een kunstwerk online het beste tot zijn recht kan komen. Welke interacties en visuele representaties passen hier het beste bij? Maar nog belangrijker hoe kan de representatie ervoor zorgen dat een bezoeker het kunstwerk daadwerkelijk beleeft?