
Test met VR
De foto's tonen de eerste verkenning van de afdeling educatie op het gebied van AR en VR (niet in het kader van het onderzoek van Ming Xin)
Zonder tijdslot kun je het depot niet bezoeken
Ontdek het depot eenmalig of vaker als een privilege- of vriendenpashouder
Wil jij ook meer Boijmans beleven of geef je een Vriendschap cadeau? Word dan Vriend en word uitgenodigd voor de jaarlijkse Museumpark Vriendendag. Zien we jou of jouw vriend snel in het depot?
Hoe kan AR succesvol worden ingezet in musea? Waar moet je op letten bij het ontwikkelen van een app en wat zijn de valkuilen? Xin Ming deed onderzoek naar AR in musea voor de Master Philosophy of Science, Technology and Society van de Universiteit Twente. Uit zijn onderzoek komen aan aantal bevindingen en aanbevelingen.
Xin onderzocht het gebruik van AR in musea aan de hand van sociologische theoriën over het gebruik van technologie, over gebruik van digitale middelen in musea en de inzet van AR in het bijzonder. Daarnaast voerde hij gesprekken met museumprofessionals, waaronder met de afdeling educatie van Boijmans. Op basis hiervan stelde hij vier manieren vast waarop AR in musea wordt ingezet:
- Informatievoorziening: AR biedt een toegankelijke manier om bezoekers meer te vertellen, context te bieden en om bijvoorbeeld details te laten zien.
- Participatie: AR stimuleert mensen om deel te nemen, het biedt ruimte voor storytelling en gepersonaliseerd bezoek.
- Interactie: Sommige AR-toepassingen bevorderderen interactie; het geeft mensen bijvoorbeeld de mogelijkheid om hun mening te geven en in gesprek te gaan met het museum of met andere bezoekers.
- Nieuwe experience: met AR worden nieuwe werelden en andere realiteiten geopend, het biedt een totaal nieuwe museumervaring.
De foto's tonen de eerste verkenning van de afdeling educatie op het gebied van AR en VR (niet in het kader van het onderzoek van Ming Xin)
Deze nieuwe technologie brengt ook beperkingen met zich mee. Dit betekent dat er soms compromissen moeten worden gesloten en een afweging moet worden gemaakt tussen het doel van de toepassing en de ervaringen van de gebruiker. Xin noemt deze factoren ‘trade offs’ en onderscheidt er drie in zijn onderzoek:
Het is belangrijk om tijdens het ontwerpproces goed na te denken over deze factoren en goede afwegingen te maken. Testen en aanpassingen doen zijn daarbij van belang.
Praktische zaken
Wanneer een AR-toepassing bezoekers succesvol wil aanspreken, is er een aantal beperkingen om rekening mee te houden bij het ontwerpen van een AR-toepassing, zijn er ook praktische zaken om rekening mee te houden:
AR kan dus een mooie en betekenisvolle toevoeging zijn aan het museum. Wanneer je bij het ontwerpen nadenkt over de beperkende factoren en veel test, helpt dat je om iets moois te ontwikkelen dat het bezoek van mensen verrijkt.
De afdeling educatie van Boijmans denkt ook na over deze zaken, niet alleen bij mogelijk nog te ontwikkelen VR/AR toepassingen, maar bij iedere vorm van publieksbegeleiding die we ontwikkelen. Onze eigen ervaring is ook om advies in te winnen van goede (technische) professionals en samen te werken met externe partijen.
Bij Museum Boijmans Van Beuningen krijgen we regelmatig vragen van studenten die onderzoek doen naar educatieve toepassingen in musea. Als het kan helpt de afdeling educatie deze studenten verder door vragen te beantwoorden of ruimte te geven voor onderzoek. Andersom leren we graag van hun bevindingen.
Het hele onderzoek van Xin Ming is hier te vinden: Augmented Reality (AR) in Art Museums: Reconfiguring and Mediating the Museum Dynamics