"Ik ben zeer verheugd om te beginnen bij Museum Boijmans op zo’n bijzonder moment, met de recente opening van het depot, waarin ook een nieuw onderkomen voor de omvangrijke collectie tekeningen en prenten is gerealiseerd. De Boijmans tekeningencollectie is een van de belangrijkste ter wereld en heeft de potentie tot grotere bekendheid. Ik kijk ernaar uit om het profiel van de collectie internationaal verder te ontwikkelen en mijn passie voor de tekenkunst op creatieve nieuwe manieren met het publiek te delen."
Rosie Razzall
Boijmans benoemt nieuwe conservator Tekeningen
De Royal Collection in Windsor Castle moet het vanaf januari zonder conservator Rosie Razzall stellen. De Londense kunsthistorica maakt een internationale transfer naar Rotterdam waar zij gaat zorgen voor de wereldwijd befaamde tekeningencollectie van Boijmans
Rosie Razzall (1986) start 24 januari als nieuwe conservator Tekeningen van Museum Boijmans Van Beuningen. Zij volgt senior conservator Tekeningen en Prenten dr. Albert J. Elen op, die in november met pensioen ging. In haar nieuwe positie gaat Razzall bijdragen aan de inhoudelijke ontsluiting van de Rotterdamse tekeningencollectie en het exposeren daarvan. De deelcollectie kunstwerken op papier is met 88.000 tekeningen en prenten de grootste van het museum, met topstukken van Albrecht Dürer, Fra Bartolommeo, Pisanello, Michelangelo, Hieronymus Bosch, Pieter Bruegel, Peter Paul Rubens, Rembrandt van Rijn, Francesco Goya, Leonardo Da Vinci en vele andere vooraanstaande kunstenaars. Razzall zal ook nieuwe accenten leggen in de uitbreiding van de collectie.
Razzall in Rotterdam
"Het is een groot genoegen om Rosie Razzall aan ons conservatorenteam toe te voegen en deze belangrijke collectie onder haar hoede te brengen. Met haar specialisatie in de achttiende en negentiende eeuw en kennis van met name de Franse tekenkunst geeft Razzall een nieuwe dimensie aan de wetenschappelijke staf. We zijn blij dat deze gedreven conservator de overstap van Londen naar Rotterdam maakt, ze is een aanwinst voor het museum."
Sjarel Ex en Ina Klaassen, directie Museum Boijmans Van Beuningen.
Achtergrond
Rosie Razzall studeerde kunstgeschiedenis aan het Courtauld Institute in Londen. Sinds 2011 was ze conservator prenten en tekeningen bij de Royal Collection Trust, in Windsor Castle. Samen met Lucie Whitaker, senior conservator en hoofd onderzoek van de Royal Collection Trust, organiseerde Razzall in 2017 de tentoonstelling Canaletto and the Art of Venice, die in Londen en Dublin te zien was, en is zij co-auteur van de bijbehorende catalogus. Ze ontving de tweede jaarlijkse Ricciardi Prize (2020) met een winnend essay over Paul Sandby en Thomas Gainsborough, gepubliceerd in het vakblad Master Drawings. Razzall’s werk richt zich tot nu toe met name op de verbanden tussen Engelse kunst en die van het Europese vasteland. Door haar overstap naar Boijmans, met zijn rijke bezit aan Nederlandse en Vlaamse kunst, zal naar verwachting de culturele relatie tussen Engeland en Nederland bijzondere aandacht krijgen.