:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
17 December 2021

Boijmans benoemt nieuwe conservator Tekeningen

De Royal Collection in Windsor Castle moet het vanaf januari zonder conservator Rosie Razzall stellen. De Londense kunsthistorica maakt een internationale transfer naar Rotterdam waar zij gaat zorgen voor de wereldwijd befaamde tekeningencollectie van Boijmans

Rosie Razzall (1986) start 24 januari als nieuwe conservator Tekeningen van Museum Boijmans Van Beuningen. Zij volgt senior conservator Tekeningen en Prenten dr. Albert J. Elen op, die in november met pensioen ging. In haar nieuwe positie gaat Razzall bijdragen aan de inhoudelijke ontsluiting van de Rotterdamse tekeningencollectie en het exposeren daarvan. De deelcollectie kunstwerken op papier is met 88.000 tekeningen en prenten de grootste van het museum, met topstukken van Albrecht Dürer, Fra Bartolommeo, Pisanello, Michelangelo, Hieronymus Bosch, Pieter Bruegel, Peter Paul Rubens, Rembrandt van Rijn, Francesco Goya, Leonardo Da Vinci en vele andere vooraanstaande kunstenaars. Razzall zal ook nieuwe accenten leggen in de uitbreiding van de collectie.

"Ik ben zeer verheugd om te beginnen bij Museum Boijmans op zo’n bijzonder moment, met de recente opening van het depot, waarin ook een nieuw onderkomen voor de omvangrijke collectie tekeningen en prenten is gerealiseerd. De Boijmans tekeningencollectie is een van de belangrijkste ter wereld en heeft de potentie tot grotere bekendheid. Ik kijk ernaar uit om het profiel van de collectie internationaal verder te ontwikkelen en mijn passie voor de tekenkunst op creatieve nieuwe manieren met het publiek te delen."

Rosie Razzall

Razzall in Rotterdam

Het is Razzall’s ambitie om voort te bouwen op de zichtbaarheid van de tekeningencollectie door middel van onderzoek, publicaties, presentaties en tentoonstellingen. Ook zal zij verder werken aan het online toegankelijk maken van de tekeningencollectie, waarvoor de afgelopen tien jaar al een stevige basis is gelegd. Samen met prentenconservator dr. Peter van der Coelen zal zij ook gaan werken aan een herijking van de deelcollectie kunstwerken op papier. Haar eerste klus betreft het werk van haar voorganger aan de online bestandscatalogus van de vijftiende- en zestiende-eeuwse Italiaanse tekeningen, mede gefinancierd door de Getty Foundation in het kader van The Paper Project, tot een goed einde te brengen.
Razzall in Rotterdam
Foto: Jonathan Law

"Het is een groot genoegen om Rosie Razzall aan ons conservatorenteam toe te voegen en deze belangrijke collectie onder haar hoede te brengen. Met haar specialisatie in de achttiende en negentiende eeuw en kennis van met name de Franse tekenkunst geeft Razzall een nieuwe dimensie aan de wetenschappelijke staf. We zijn blij dat deze gedreven conservator de overstap van Londen naar Rotterdam maakt, ze is een aanwinst voor het museum."

Sjarel Ex en Ina Klaassen, directie Museum Boijmans Van Beuningen.

Collectie werk op papier, prentenkabinet Depot Boijmans Van Beuningen, foto's: Ossip van Duivenbode
Collectie werk op papier, prentenkabinet Depot Boijmans Van Beuningen, foto's: Ossip van Duivenbode

Achtergrond

Rosie Razzall studeerde kunstgeschiedenis aan het Courtauld Institute in Londen. Sinds 2011 was ze conservator prenten en tekeningen bij de Royal Collection Trust, in Windsor Castle. Samen met Lucie Whitaker, senior conservator en hoofd onderzoek van de Royal Collection Trust, organiseerde Razzall in 2017 de tentoonstelling Canaletto and the Art of Venice, die in Londen en Dublin te zien was, en is zij co-auteur van de bijbehorende catalogus. Ze ontving de tweede jaarlijkse Ricciardi Prize (2020) met een winnend essay over Paul Sandby en Thomas Gainsborough, gepubliceerd in het vakblad Master Drawings. Razzall’s werk richt zich tot nu toe met name op de verbanden tussen Engelse kunst en die van het Europese vasteland. Door haar overstap naar Boijmans, met zijn rijke bezit aan Nederlandse en Vlaamse kunst, zal naar verwachting de culturele relatie tussen Engeland en Nederland bijzondere aandacht krijgen.