Een multimediatour in een week?
Een multimedia tour maken is veel werk. Het vergt uitgebreide studie, veel productioneel werk en heeft vaak ook technisch nog wel wat voeten in aarde. Vaak wordt daarom al ongeveer een half jaar voor de opening van een tentoonstelling gestart met de bijbehorende multimediatour. Maar het gebeurt ook wel eens dat, zelfs al nadat de tentoonstelling is geopend, wordt besloten om toch nog een van onze digitale kanalen in te zetten om het publiek meer of diepgaander te betrekken bij de tentoonstelling. Dat was het geval bij de tentoonstelling over Marcel Duchamp, waar een jarenlange studie van Bert Jansen aan vooraf was gegaan. Zijn gedrevenheid en het enthousiasme waarmee hij kon vertellen over Marcel Duchamp maakten dat we alsnog besloten om (low budget) een aparte multimedia tour te ontwikkelen.
Hoe gaan we in zo’n geval te werk?
1. Als eerste zijn — in samenspraak met Bert Jansen, de conservator die de tentoonstelling had samengesteld — negen werken gekozen waarbij een ‘tourstop’ zou komen
2. Vervolgens is het zaak goede afspraken te maken met de webdeveloper, de filmer, Bert Jansen die de tentoonstelling ging toelichten, de technische dienst om de vitrines te openen en weer te sluiten na het filmen, en een behoudsmedewerker om de werken te hanteren.
3. Er is één filmdag gepland waar bij elk van deze werken een kort filmpje opgenomen is waarin Bert Jansen uitleg geeft over het betreffende kunstwerk.
Het resultaat
Het resultaat is een serie van negen korte video’s bij bepaalde objecten in de tentoonstelling waarbij de conservator persoonlijk een toelichting geeft. Het resultaat is te zien in de Duchamp tour.
Tips and tricks
Natuurlijk is het belangrijkste advies: start op tijd met de voorbereidingen. Uiteindelijk is het erg leuk dat het wel is gelukt in zo’n korte tijd! Dus voor wie het ook wil proberen een paar gouden tips:
- Maak vooraf een strak script, in overleg met de spreker. Dat bespaart een hoop montagetijd en kosten.
- Zo’n script maakt het ook mogelijk om steunafbeeldingen tijdig te verzamelen.
- Misschien vanzelfsprekend, maar niet onbelangrijk: een heldere planning opstellen met alle betrokkenen.
- En zorg voor een flexibel toursysteem, waar je zelf toegang hebt tot een cms, zodat er zo weinig mogelijk partijen betrokken zijn bij het uploaden van nieuwe content.
Margita van Vugt