:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
17 March 2017

Eerste paal Depot Boijmans Van Beuningen

Champagne, speeches, vrolijke gezichten: op 17 maart 2017 werd de eerste paal erin gedraaid van Depot Boijmans Van Beuningen. Dit kunstdepot, het eerste publiek toegankelijke ter wereld, komt in het Museumpark in Rotterdam. Het ontwerp is van het bekende architectenbureau MVRDV.

De grond was de weken ervoor bouwrijp gemaakt, bouwschuttingen waren geplaatst. Op 17 maart 2017 klom burgemeester Ahmed Aboutaleb in de kraan om – samen met het Kinderbestuur – de allereerste paal van Depot Boijmans Van Beuningen erin te draaien. ‘Een cadeau voor de stad,’ zo noemt de burgemeester de nieuwbouw nu al. Volgens directeur Sjarel Ex is niets wat erop lijkt ‘en dat maakt het erin draaien van de eerste paal tot een historisch moment dat we graag feestelijk vieren met alle betrokkenen. We stellen de collectie veilig voor toekomstige generaties, de veertiende sinds de oprichting van het museum bijna 170 jaar geleden.’

 

Spectaculair

De museumcollectie bevindt zich nu in verschillende verouderde depots binnen en buiten de stad. Ex werkt al sinds 2005 aan één groot centraal gelegen depot. Het openstellen ervan voor publiek bleek een geniale greep. Het nieuwe depot is een ontwerp van architect Winy Maas van het Rotterdamse architectenbureau MVRDV. Maas liet zich nadrukkelijk niet door het bestaande museumgebouw inspireren, maar besloot tot een spectaculair nieuw en afwijkend ontwerp, dat in vorm doet denken aan een omgekeerd glas: ‘De architectuur weerspiegelt straks zijn omgeving en zal het park zo groter doen lijken. Het is een gebouw dat zal verwonderen.’

Perfect

De realisatie is in handen van BAM Bouw en Techniek. Een deel van het depot wordt verhuurd aan particuliere verzamelaars die hun werken onder perfect klimatologische omstandigheden kunnen onderbrengen. Er is ook ruimte voor bedrijvencollecties of collecties van andere musea. Het museum zoekt de komende jaren nog sponsoren en schenkers om ervoor te zorgen dat het gebouw van binnen net zo bijzonder zal worden als de buitenkant.

Toeristen

Het depot zal naar verwachting begin 2020 zijn deuren openen en circa 90.000 bezoekers per jaar trekken; toeristen, dagjesmensen, kunstliefhebbers en museumprofessionals. Zij kunnen straks – zelfstandig of met een gids – grasduinen tussen 154.000 kunstobjecten uit de museumcollectie en meekijken met herkomstonderzoek, conservering en restauratie. Met de transparante lift naar het dakterras-met-brasserie kan ook (en is gratis!).

Levendige binnenstad

Met het depot krijgt Rotterdam er niet alleen een publiekstrekker bij, maar geeft het museum de collectie ook terug aan de bewoners van de stad. De Rotterdamse wethouder Adriaan Visser tijdens de feestelijke borrel na afloop van de eerste paal: ‘Het depot versterkt het culturele karakter van het Museumpark en draagt bovendien bij aan een levendige binnenstad. En minstens even belangrijk: de gemeentelijke kunstcollectie, de collectie van alle Rotterdammers, is voortaan publiek toegankelijk.’