:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
13 September 2018

Hommage aan Co Westerik (1924 - 2018)

Museum Boijmans Van Beuningen betreurt het overlijden van kunstenaar Co Westerik (1924 – 2018). De kunstenaar overleed 10 september op 94 jarige leeftijd in Rotterdam.

Co Westerik is geboren en opgeleid in Den Haag, maar werkte sinds 1971 afwisselend in Rotterdam en Zuid-Frankrijk. Zijn schilderijen bestaan uit verschillende zeer minutieus aangebrachte verflagen en ontstaan dan ook uiterst langzaam. Gedurende het ontstaansproces noteert Westerik dagelijks welke keuzes en vorderingen hij heeft gemaakt.

Westerik is vooral bekend als schilder, maar hij heeft ook veel getekend. Met onder meer pen, potlood, krijt, aquarelverf en Oost-Indische inkt tekent hij scènes die aan de werkelijkheid zijn ontleent. Door het poëtische karakter roepen Westeriks tekeningen gevoelens en emoties op. Anders dan zijn schilderijen, die de kunstenaar zorgvuldig opbouwt en lange tijd aan werkt, zijn de tekeningen snel en luchtig.

Directeur Sjarel Ex: “Co Westerik heeft onvergetelijke beelden gecreëerd die in ons collectieve geheugen gegrift staan. Zijn kunst zal van eeuwige waarde blijken zijn”.

Snijden aan gras

Het bekendste schilderij van Co Westerik is ongetwijfeld 'Snijden aan gras', waarvan de kunstenaar tussen 1966 en 1975 vijf versies maakte. De kunstwerken tonen een of meerdere vingers boven grassprieten in extreme close-up. Een vinger snijdt zich aan het gras. De snee is zo plastisch verbeeld, dat het geringe incident - iets dat Westerik ooit zelf overkwam - iets misselijkmakends krijgt. Op initiatief van de Stichting Openbaar Kunstbezit sierden reproducties van het kunstwerk enige tijd de treinstellen van de Nederlandse Spoorwegen, totdat zij werden verwijderd omdat het beeld door sommige reizigers als te pijnlijk werd ervaren.

Kwetsbaar

Veel van Westeriks schilderijen, aquarellen, tekeningen, etsen en litho's dragen iets ongemakkelijks in zich, terwijl ze in feite over alledaagse gebeurtenissen of gewone mensen gaan. Details, zoals de gezwollen aderen op de rug van een hand, worden dusdanig uitvergroot dat ze een heel andere lading krijgen. Het schilderij 'Zelfportret met neussituatie' staat iets verder af van de werkelijkheid. De kunstenaar zoomt nu zo ver in, dat een kijkje onder het huidoppervlak wordt geboden. Het kunstwerk, dat volledig is uitgevoerd in oranjeroze tinten, bestaat uit een geabstraheerd zelfportret, waarbij op de plek van de neus de huid volkomen doorzichtig lijkt. Hierdoor worden de onderhuidse holtes en structuren zichtbaar.

Co Westerik, Zelfportret met neussituatie, 1987. Bruikleen Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed 1990
Co Westerik, Zelfportret met neussituatie, 1987. Bruikleen Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed 1990
Co Westerik, Meisje met haar in het water, 1982, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam.
Co Westerik, Meisje met haar in het water, 1982, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam.
Co Westerik, Grammofoonspeler, 1971, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam
Co Westerik, Grammofoonspeler, 1971, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam

Wisselzaal Co Westerik in ‘De collectie als tijdmachine’

‘Zelfportret met neussituatie’ is een van de zes werken dat momenteel te zien is in ‘De collectie als tijdmachine’. Gastconservator Carel Blotkamp richtte eerder dit jaar een van de wisselzalen (1945-1960) in de collectieopstelling in met werken van Co Westerik. In de Nederlandse kunstwereld van na 1945 is Westerik een van de weinigen die zich staande kan houden tegenover de dominantie van de abstracte kunst – mede omdat hij bepaalde aspecten ervan weet te integreren in zijn werk.

Als eerbetoon wordt begin volgende week een werk uit Westeriks eigen collectie getoond waaraan hij in de laatste weken van zijn leven de laatste hand legde: 'Halfgesloten ooglid'. Carel Blotkamp: “Co woont al vele jaren in Rotterdam, hij is een van de belangrijkste Nederlandse kunstenaars sinds de Tweede Wereldoorlog, het museum heeft een mooi overzicht van zijn werken, daarom is er een wisselpresentatie aan hem gewijd. Zijn laatste schilderij is een bijzonder werk, ook binnen zijn oeuvre: een bijna gesloten ooglid, maar dan van binnenuit gezien”.

In 2019 staat de tentoonstelling ‘Co Westerik – dagboeken’ gepland van 9 februari tot en met 26 mei 2019. Museum Boijmans Van Beuningen heeft vaker aandacht besteed aan het werk van Co Westerik, onder meer met presentaties in 1999 en 2004 voor zijn 75e respectievelijk 80e verjaardag en ter gelegenheid van de 90ste verjaardag van schilder organiseerde het museum in 2014 een beknopt retrospectief van een zeer rijk oeuvre.

Pak een stoeltje

Op woensdag 19 september kun je tijdens lunchtijd van 12.30 tot 13.00 uur in het museum kunst kijken met Catrien Schreuder, hoofd Educatie en publieksbegeleiding. In deze Pak een stoeltje bespreekt zij het werk Meisje met haar in het water van Co Westerik. Vooraf een stoeltje reserveren kan.