Klodders en patronen
Onderstaande foto’s geven een indruk van de lessen die kunstenaar Wolf Brinkman in het kader van het Boijmans Taal- en rekenprogramma in de maanden januari tot en met april gaf aan groepen 1/2 en 34 op OBS Fridtjof Nansen en groepen 3 en 4 van OBS De Taaltuin.
Startpunt was dit keer het schilderij Lente in Vétheuil van Claude Monet, aan de hand waarvan het begrip ‘klodder’ op verschillende manieren onderzocht werd.
Claude Monet, Lente in Vétheuil, 1980
Tijdens een museumbezoek hebben de kinderen een ‘klodder’ van Monet onderzocht en nagemaakt met zand en verf. De resultaten daarvan zijn in de Kunst Studio van het museum tentoongesteld.
Tentoongestelde ‘Monet klodders’ in de Kunst Studio
Na een aantal lessen over klodders kwam het begrip patronen aan bod. Uitgangspunt hiervoor was het schilderij Compositie met kleurvlakjes van Piet Mondriaan. Wat is een patroon eigenlijk? En kunnen we samen ook een patroon maken?
Piet Mondriaan, compositie met kleurvakjes, 1917
De kinderen onderzoeken en maken samen patronen
Het Boijmans Taal en Rekenprogramma is mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds, Prins Bernhard Cultuurfonds het Gijzelaar Hintzen Fonds.
De lessen op de Fridtjof Nansenschool zijn mede mogelijk gemaakt door het Fonds voor Cultuurparticipatie, DKC Gemeente Rotterdam en het KCR.