Koen Taselaar heeft het werk Daphne van Alfonso Angel Ossorio uit de collectie van MBVB gekozen als centre piece. Met zijn eigen werk reageert Koen op de collectie van het museum en op het Depot. Zijn werken lijken een soort totems, maar Taselaar noemt ze zelf liever Stapelingen. Zoals het museum een stapeling is van verzamelingen, kundig samengesteld door verzamelaars en de medewerkers van het museum is ook het Depot eigenlijk een stapeling van verdiepingen vol met collectie.
De keramische stapelingen van Taselaar worden bekroond met personages in glas-in-lood. Een verwijzing naar de verzamelaars welke de collectie van Boijmans groot hebben gemaakt. In de stapelingen kan je collectiestukken ontdekken en fungeren weer als een vitrine in een vitrine: vingerhoedjes en een kleine dwarsdoorsnede van de glascollectie. De vingerhoedjes zijn een verwijzing naar een eerder werk van Koen Taselaar, nu te zien bij de tentoonstelling Lievelingen in het Depot, ‘Le monde entier est un cactus (totem #1)’. De hele wereld is een cactus, de vingerhoedjes beschermt ons tegen de scherpe kantjes van de wereld.
En kijk ook even naar beneden in de vitrine, een optocht van slakken begroet de bezoeker.
Koen Taselaar in het atrium van het Depot
De Rotterdamse kunstenaar Koen Taselaar is door Museum Boijmans Van Beuningen gevraagd om een speciaal kunstwerk te maken voor een van de atriumvitrines in het Depot Boijmans Van Beuningen. In 2023 is er gestart met kunstenaar interventies in de atriumvitrines waarvan Cyprien Gaillard de eerst genodigde was en het resultaat zichtbaar is in vitrine 4, direct bij binnenkomst boven aan de trappen.