:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
19 December 2023

Terugblik: eindperformance Metincan Güzel

Vrijdag 15 december 2023 was de eindperformance van Metincan Güzel bij Zuid. Boijmans Van Beuningen. Hij presenteerde hier een nieuwe installatie gebaseerd op zijn onderzoek in de Afrikaanderwijk. Filmmaker Okan Urun schreef en regisseerde een script gebaseerd op de interviews die Metincan Güzel afnam bij lokale ondernemers. De performance werd opgevoerd door kunstenaar Can Bora.

In de zomer van 2023 deed Zuid. Boijmans Van Beuningen een oproep tot het invullen van een kunstproject dat nieuwe verbindingen zoekt tussen kunst, erfgoed en lokale gemeenschappen door middel van collectief leren, participatie en sociale praktijken. De definitieve selectie werd Metincan Güzel. Met zijn project ‘’Too Close to Home’’ werd hij uit de bijna 50 inzendingen geselecteerd voor het invullen van de Open Call 2023 bij Zuid. Boijmans Van Beuningen. 

Over Too Close to Home

Voor dit project onderzocht kunstenaar Metincan Güzel winkelinterieurs in Rotterdam-Zuid, wiens eigenaren veelal vanuit Turkije naar Nederland zijn geëmigreerd. Metincan Güzel bekeek deze interieurs als een verbeelding van de Turkse diaspora. Bepaalde elementen in de ruimtes creëren een magische omgeving die je meenemen naar een andere tijd en plaats.

De kennis die is opgedaan in het onderzoek, onthult nieuwe perspectieven op politieke vraagstukken die komen kijken bij de diaspora. Het idee van jezelf thuis voelen en tegelijkertijd jezelf ontheemd voelen. Metincan Güzel opende met zijn werk een discussie over wat lokale kennis, artistieke productie en theatraliteit in deze context kunnen betekenen en biedt aan deze praktijken mogelijkheden om erkenning te krijgen binnen het culturele werkveld.

Beeld in header door: Denzel Feurich