:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
4 October 2018

The Art of Seeing - studenten geneeskunde en kunststudenten kijken samen naar kunst

Hoe observeren en interpreteren we wat we zien? Hoe worden we door onze opleiding gevormd in ons waarnemen? Hoe verschilt bijvoorbeeld het klinische perspectief van een arts van het artistieke perspectief van de ontwerper of kunstenaar? Deze vragen stonden centraal op 20 september 2018 tijdens bijeenkomst The Art of Seeing georganiseerd voor en door kunst- en ontwerpstudenten van de Willem de Kooning Academie (WdkA) en geneeskundestudenten van de Erasmus Universiteit (ECM).

De bijeenkomst opende in Museum Boijmans Van Beuningen met een drietal korte lezingen. Kunsthistorica Liesbeth De Strooper, ontwerper Toon Koehorst van design studio Koehorst in ’t Veld en hoogleraar geneeskunde Jan Cornelissen bespraken vanuit hun professie (de verschillende versies op) Det syke barn (Het zieke kind) (1885 – 1926) van Edvard Munch (1863–1944). Hoe beïnvloed de context waarin we een kunstwerk zien de betekenis ervan? En hoe geef je duiding aan je individuele observatie?

Na de lezingen gingen de studenten in twee groepen aan de hand van een aantal prikkelende vragen in gesprek bij kunstwerken in het museum. De studenten ondervonden dat hun opleiding van grote invloed is op de manier waarop we kijken naar de wereld om ons heen. Zo bleek dat de aandacht van de artsen in opleiding uitging naar andere dingen dan de aandacht van kunstacademiestudenten. Een ECM-student wist bijvoorbeeld al na een korte observatie wat er mogelijk aan de hand is met het mensfiguur in Men in blue (1954) van Francis Bacon (1909 – 1992). Diagnoses als depressie en alcoholverslaving worden genoemd. Een WdkA-student die naar hetzelfde werk keek wist daarentegen feilloos het kleurgebruik te omschrijven en vergat daarbij ook niet de kleur van de lijst. Door samen te kijken word je bewust van je eigen ‘bril’, zo vertelde de studenten, en dat verruimt je blik. Volgens de studenten hielp het innemen van elkaars perspectief hen beter te kijken.

Museum Boijmans Van Beuningen en Erasmus Universiteit Rotterdam werken al langer samen om aan de hand van kunst de waarneming te scherpen in de vorm van het programma de ‘kunst van het kijken’. Sinds collegejaar 2016-2017 volgen alle tweedejaars geneeskunde studenten van Erasmus Universiteit dit twee uur durend programma in het museum.  De kwaliteit van kijken vormt ook voor de rest van de educatieprogrammering een belangrijk uitgangspunt. Met verschillende programma’s nodigt Museum Boijmans Van Beuningen de bezoekers uit nét iets langer te kijken dan je gewend bent om daarmee nét iets meer te zien.

The Art of Seeing werd georganiseerd door Erasmus Medisch Centrum, Willem de Kooning Academie, Studium Generale en Museum Boijmans van Beuningen. Het initiatief kwam van studenten van RASL en studievereniging E-mad.

Tessa Bosch, stagiaire onderwijs