:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
16 October 2018

Vijf dingen die wij leerden bij MuseumNext Tech

MuseumNext Tech is een conferentie over techniek en digitale toepassingen in musea. Onlangs was er een editie in Amsterdam. Wij gingen er heen en dit zijn de dingen die ons opvielen.

Houd het simpel

De dag begon met een presentatie van Shannon Darrough, hoofd digitale media bij MOMA. Hij benadrukte het belang van keuzes maken bij het ontwikkelen van digitale toepassingen. Wanneer je namelijk niet oppast, komen er steeds meer ideeën en verwachtingen bij tijdens de ontwikkeling en loopt je product uit de hand. Zo had MOMA eerst een app die heel veel verschillende functies had. Dit was een nachtmerrie om te beheren en om alles up to date te houden. Terwijl in de praktijk eigenlijk vooral de audiotourfunctie werd gebruikt door bezoekers. Toen heeft MOMA besloten om alle andere functies uit de app te halen en een goede audiotour-app te maken. Zoals Darrough het zei: ‘Wanneer je iets niet bouwt, zullen bezoekers het niet eens missen’.
Dit idee van keuzes maken, gerichte toepassingen ontwikkelen en steeds kiezen voor minder maar beter, kwam ook de rest van de dag steeds terug. Het leidt bijna altijd tot betere resultaten en voorkomt overschrijding van budget en planning.

Bekijk de presentatie van Shannon Darrough

Iedereen wil spelen

Er waren verschillende presentaties over spellen. Zo vertelde Dave Patten van het Science Museum in Londen over verschillende games die het museum heeft. Veel van deze spellen zijn vooral gericht op families, maar ook andere bezoekers spelen graag zo’n spel. Een spel is een leuke manier om het museum te ervaren en verhalen te vertellen. Ondertussen kun je er ook nog iets van leren, maar zo vindt Patten, hij noemde dit ‘education by stealth’.

De allernieuwste technieken zijn niet altijd het beste

Michael Geithner van het DDR Museum in Berlijn maakt interactieve installaties die soms werken met nieuwe technieken zoals transparante schermen, maar soms gewoon bestaand uit lades en knoppen. Hij raadt iedereen aan om altijd de techniek te kiezen die past bij het beoogde doel. Hoe krijgen mensen toegang tot inhoud? Wat wil je bezoekers laten ervaren? Soms is dat inderdaad die nieuwe Virtual Reality-toepassing, maar kies nooit flitsende moderne technieken alleen omdat het nieuw is. Zijn stelling: ‘wanneer de techniek past bij het doel, zal het ook niet snel verouderen’.

Online collectie

Online collectie

Kate Huckle van de Royal Academy of Arts

Test, test, test

Het is een bekend gegeven - en bij de afdeling educatie van Boijmans proberen we er bij ieder project rekening mee te houden - maar onderschat nooit hoeveel een toepassing moet worden getest. Bijna alle sprekers op MuseumNext Tech refereerden hieraan. Sommigen vertelden dat er niet genoeg was getest en dat na implementatie er onverwachte problemen opdoken of bezoekers een toepassing zelfs heel anders gebruikten dan verwacht. Andere sprekers vertelden juist van leuke bevindingen en goede aanpassingen die ze naar aanleiding van tests hadden gedaan. Daarnaast is het aan te raden om een deel van je budget en je tijd te bewaren voor de periode na oplevering: gebruik in de praktijk levert immers ook veel feedback van gebruikers op, dus maak ruimte om later nog aanpassingen te kunnen doen.

Spreek mensen aan met dingen die ze al kennen

Een goede manier om mensen te bereiken, is om aan te sluiten bij dingen die ze al kennen. Meerdere presentaties gingen over toepassingen die waren geïnspireerd door andere voorbeelden. Zo ontwikkelde het J. Paul Getty Museum in Los Angeles een audiotour in de wereld van Percy Jackson. De tour zelf gaat over de objecten in het museum, maar het verhaal sluit aan bij de boeken over Percy Jackson. Die serie is zo populair onder kinderen, dat ook deze audiotour meteen erg gewild was. Het thema sprak families aan en de tour werd een toegankelijk manier om kinderen en hun ouders kennis te laten maken met het museum.

The Royal Academy of Arts in Londen maakte een nieuwe collectie website, geïnspireerd door Netflix. De site is visueel en je klikt van afbeelding naar afbeelding op basis van associaties: ‘als je dit leuk vindt dan houd je vast ook van …’. En net zoals bij Netflix altijd de volgende aflevering al klaar staat, zit ook in deze collectiesite geen einde. Volgens Kate Huckle, senior product manager bij de Royal Academie trekt deze manier van presenteren een jonger publiek. Deze gebruikers weten nog niet wat ze zoeken, maar vinden het prima als iemand anders voor hen kiest, of zoals Huckle het verwoordde: ‘we sluiten aan bij gedrag dat ze al kennen’.