:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
12 October 2021

Zes illustratoren verbeelden hun reflectie op het depot

Hoe zie jij het depot? Als antwoord op deze vraag, verbeeldden zes kunstenaars hun reflectie op het depot. We werkten samen met Iwan Smit, Nina Davies, Steven van Lummel, Isa Grutter, Lennard Kok en Joost Stokhof die ieder op hun eigen manier het depot verbeeldden. Het resultaat: het depot is anders dan anders.

We vroegen de zes illustratoren ieder wat hen inspireerde en hoe zij reflecteren op het door hun gemaakte werk. Lees hieronder meer:

Joost Stokhof

Wat vind je inspirerend aan het depot?

Een depot is doorgaans een bewaarplaats, een plek waar spullen aan het oog onttrokken worden. Publiek is er niet en aandacht voor esthetiek en het optimaal in beeld brengen van kunst speelt hier geen rol. Althans, normaal gesproken. Boijmans kiest voor een andere benadering. Een benadering die past bij hoe ik naar mijn omgeving kijk en hoe ik als illustrator de wereld probeer vast te leggen in lijntekeningen. Boijmans kiest er nu voor om dat wat je normaal niet ziet juist wél te laten zien. Om de diep verscholen binnenwereld naar buiten te laten en open te stellen.

Met mijn werk probeer ik altijd die details vast te leggen waar de meeste mensen, bewust of onbewust, overheen kijken. Veelzeggende details naar de oppervlakte brengen om ze van detail naar hoofdpersonage te transformeren. Aandacht geven aan het kleine én het grote - dat is waar ik dagelijks in mijn werk naar streef en wat Boijmans met de openstelling van het Depot nu als geen ander doet.

Joost Stokhof
Hoe reflecteer je (net als het depot) op de maak van dit werk?

Het is een enorme opgave om zoiets groots als het Boijmans Depot - en alles waar dat voor staat - in één beeld te vangen. Een museum met zo’n indrukwekkende collectie, het opvallende exterieur én het gegeven dat een plek zo mysterieus als een depot nu wordt opengesteld - de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat het flink wat schetsen heeft gekost om een treffende illustratie te maken. Het kenmerkende reflecterende exterieur was uiteindelijk wat me tot deze illustratie bracht. Ik realiseerde me dat je van buiten altijd hoopt een blik naar binnen te kunnen werpen om alvast iets nieuws te kunnen zien. Mensen, kunst, een verhaal - we zoeken continu naar nieuwe ervaringen. Bij het Boijmans Depot zie je bij een blik naar binnen een reflectie van buiten. Je ziet het meest bekende en meest onbekende op
hetzelfde moment; je ziet jezelf. Het brengt naar voren, uitvergroot en wel, waar je normaal gesproken wellicht overheen kijkt.

Steven van Lummel

Wat vind je inspirerend aan het depot?

Ik vind niets zo mooi als een ding in een ding. Iets wat iets is en tegelijkertijd iets anders lijkt te zeggen of doen. Dat doet het depot, en dat doet dit werk. Op een totaal andere manier, en toch ook niet.

Hoe reflecteer je (net als het depot) op de maak van dit werk?

Ik vind vissen inspirerend, niet omdat ze vissen zijn, maar omdat de sport dezelfde naam heeft als het dier. Die extrapolerende reflectie heeft een reflecterende werking op het werk an sich en dit werk in het bijzonder.

Steven van Lummel

Nina Davies

Wat vind je inspirerend aan het depot?

De reflecterende buitenkant en kuip-vorm maken het depot eigenlijk heel bizar en
buitenaards. Als je er voor staat slokt het je helemaal op. Geen moment is hetzelfde doordat de lucht constant verandert. Maar wat ik ook heel inspirerend vind is dat er is gekozen voor dit ontwerp, iets wat zo in contrast staat met Museum Boijmans Van Beuningen.

Hoe reflecteer je (net als het depot) op de maak van dit werk?

Ik schilder altijd mensen en organische vormen. Het depot is bijna het tegenovergestelde daarvan. Hierdoor was het een interessant proces, want hoe schilder je een gebouw zoals het depot? De avondlucht is een van mijn favoriete momenten om naar het depot te kijken. Ik heb ervoor gekozen om deze lucht en deze compositie samen te stellen zodat het een beetje vervreemdend is, net als het depot zelf. Dit is een rode draad in mijn werk.

Nina Davies

Iwan Smit

Wat vind je inspirerend aan het depot?

Het idee van de makers om het depot een weerspiegeling van zijn omgeving te laten zijn.

Hoe reflecteer je (net als het depot) op de maak van dit werk?

Ik zie het depot als een aanvulling op het museumgebouw, als een goede
Vriend die een helpende hand biedt wanneer de ander door een lastige periode gaat.

Iwan Smit

Isa Grutter

Wat vind je inspirerend aan het depot?

De spiegels reflecteren het stadsbeeld, zo verwelkomt de buitenkant van het depot de aanstaande bezoekers die even later binnen zullen zijn.

Hoe reflecteer je (net als het depot) op de maak van dit werk?

In mijn verbeelding wilde ik deze binnen- en buitenwereld van het depot omdraaien, zo zie je de bezoekers die binnenin het werk bekijken op de buitenkant afgebeeld.

Isa Grutter

Lennard Kok

Wat vind je inspirerend aan het depot?

De tegenstellingen van het gebouw vind ik interessant. Het gebouw doet subtiel en
tegelijk imposant aan. de simpele vorm maakt het lastig om het Depot te vergelijken met de gebouwen in zijn omgeving. Dit geldt ook voor de spiegelende afwerking. Het reflecteert de omgeving waardoor het bijna camoufleert terwijl het ook ontzettend opvalt.

Hoe reflecteer je (net als het depot) op de maak van dit werk?

Tijdens het proces heb ik verschillende richtingen geprobeerd waarin ik mij vooral
focuste op het gegeven ‘weerspiegeling’. In het uiteindelijke beeld staat de
weerspiegeling, maar ook de vorm en de bezoeker centraal.

Lennard Kok