:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De familie van Darius voor Alexander de Grote, Gevangenen voor een Senator

De familie van Darius voor Alexander de Grote, Gevangenen voor een Senator

Kopie naar: Polidoro da Caravaggio (Polidoro Caldara) (in circa 1527-1550)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel De familie van Darius voor Alexander de Grote, Gevangenen voor een Senator
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, bruin gewassen, wit gehoogd (deels geoxideerd)
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 157 mm
Breedte 386 mm
Makers Kopie naar: Polidoro da Caravaggio (Polidoro Caldara)
Inventarisnummer DN 135/32 (PK)
Credits Schenking Dr. A.J. Domela Nieuwenhuis, 1923
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1923
Vervaardigingsdatum in circa 1527-1550
Watermerk onvoldoende doorzicht door gewassen en gehoogde tekening (vH, ?P)
Inscripties '133' (verso, midden, zwart krijt), 'I Caldara / gen Polidoro' (op verwijderde doublure, verso, m.b., potlood)
Verzamelaar Dr. Adriaan Domela Nieuwenhuis
Merkteken B. Jolles (L.381)
Herkomst Boguslaw Jolles (-1912, L.381), Dresden/Wenen; zijn veiling, München (Helbing) 28.10.1895, lot 108 (Polidoro da Caravaggio, DM 115); anon., Engeland; dr. Adriaan J. Domela Nieuwenhuis (1850-1935, L.356b), München/Rotterdam, geschonken met zijn collectie in 1923 (Polidoro da Caravaggio)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Surya Stemerding

Deze tekening combineert twee voorstellingen die gekopieerd werden naar fresco’s van Polidoro da Caravaggio (1492-1543) in Rome. De schilderingen maakten deel uit van een frescocyclus in grisaille die Polidoro da Caravaggio samen met Maturino da Firenze (1490-1528) in 1526-1527 op de façade van het vijftiende-eeuwse Palazzo Milesi aan de Via della Maschera d’Oro schilderde. Inmiddels zijn deze fresco’s, na de hevige verwoestingen tijdens de Val van Rome (1527) en na vijf eeuwen van weersinvloeden, nauwelijks meer zichtbaar. De voorstellingen zijn echter overgeleverd dankzij talrijke kopieën door vele, merendeels onbekende kunstenaars; de vroegste kopieën werden al direct na voltooiing van de cyclus gemaakt. De populariteit van deze fresco’s onder kunstenaars was deels te danken aan de faam van Polidoro, deels aan de publieke toegankelijkheid die inherent is aan façadedecoraties.

De voorstellingen in de tekening in Rotterdam zijn gebaseerd op het tweede fries dat geschilderd werd boven de vensters van de eerste verdieping.[1] De decoratieve vaas geheel links correspondeert met een van de vazen in het fries boven het tweede venster van rechts.[2] De middelste scène in de tekening toont De familie van Darius voor Alexander de Grote, een voorstelling in het tweede fries tussen de twee rechtervensters op de eerste verdieping van het palazzo.[3] De scène met gevangenen voorgeleid voor een senator, uiterst rechts op het blad, bevond zich ook uiterst rechts in het fries.[4] In de tekening is het ornamentale vlak met twee vazen en een kuras (borstharnas), dat op het fresco de voorstellingen van elkaar scheidt, echter weggelaten. Opmerkelijk genoeg zijn er meerdere zestiende- en ook zeventiende-eeuwse tekeningen bekend waarin de twee scènes afkomstig van dit fresco, op identieke wijze zijn gecombineerd, daarbij afwijkend van de originele façadedecoratie.[5]

Noten

[1] Leone De Castris 2001, pp. 497-498. Alleen al de kopieën die in de zestiende en zeventiende eeuw naar deze façadefresco’s werden gemaakt lopen in de honderdtallen. Het merendeel is anoniem, maar er zijn ook kopieën terug te vinden in de schetsboeken van onder anderen Girolamo da Carpi (1501-1566), Battista Franco (1510-1561) en Giovanni Ambrogio Figino (1553-1608). Zelfs Luca Giordano (1643-1705) en Peter Paul Rubens (1577-1640) vervaardigden werk dat geïnspireerd is op de frescoschilderingen van Polidoro.

[2] Maccari/Iannoni 1876, pl. 38. Een vergelijkbare kopie naar dezelfde vaas, echter van een andere hand, bevindt zich in Parijs, Musée du Louvre, inv. 6103; Marabottini 1969, vol. II, p. cliii, afb. 2. De vaas is bovendien meerdere malen in prent vastgelegd, onder andere in de prentserie van vazen naar Polidoro door Cherubino Alberti uit 1582; Bartsch XVII.110.168); Bury 2001, nr. 97.

[3] Ook deze scène komt in talrijke kopieën terug, onder andere als plaat 5 uit een losse serie van zes gravures van G.B. Galestruzzi; Fine Arts Museums of San Francisco, inv. 1963.30.37711.

[4] Vergelijkbaar met plaat 6 uit de serie van Galestruzzi (zie noot 3).

[5] Parijs, Musée du Louvre, inv. RF 506; Windsor, The Royal Collection, inv. 905479; New York, The Metropolitan Museum of Art, inv. 80.3.21 & 68.123.1; Cambridge (Mass.), Harvard Art Museums/Fogg Museum, inv. 2002.95.50; Chicago, Art Institute, inv. 1922.507.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Polidoro da Caravaggio (Polidoro Caldara)

Caravaggio circa 1499 - Messina 1543

Bekijk het volledige profiel