:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Soldatentype mannenkop in profiel naar rechts

Soldatentype mannenkop in profiel naar rechts

School van: Leonardo da Vinci (in circa 1500-1525)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Soldatentype mannenkop in profiel naar rechts
Materiaal en techniek Zwart krijt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 140 mm
Breedte 101 mm
Makers School van: Leonardo da Vinci
Maker: Anoniem
Inventarisnummer I 465 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1500-1525
Watermerk geen (vV, 4P)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken T. Lawrence (L.2445), F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Sir Thomas Lawrence (1769-1830, L.2445), Londen; kunsthandelaar Samuel Woodburn (1781-1853, L.2584), aangekocht met de Collectie Lawrence in 1834; (?) Willem II, koning der Nederlanden; zijn veiling, Den Haag (De Vries, Roos, Brondgeest) 12.08.1850, lot 261-264; - ; Karl Alexander von Sachsen, Grand Duke of Saxe-Weimar-Eisenach (1818-1901); Kunsthandelaar Julius W. Böhler (1883-1966), Luzern; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929 (school van Leonardo da Vinci); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Rotterdam 1995, p. 206; Rotterdam 1997-1998; Haarlem 2018, nr. 5
Interne tentoonstellingen Rondom Raphaël (1997)
Externe tentoonstellingen Leonardo. Expressie en Emotie (2018)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Von Ritgen 1865, p. 5, plate 41 (Leonardo da Vinci); Pedretti 1989, p. 30, n. 49, ill. 34 (volger van Leonardo of Leonardo en leerling); Kwakkelstein 1994, ill. 21 (anoniem); Rotterdam 1995, p. 206; Kwakkelstein 1997, pp.197-198, ill. 1 (naar Leonardo); Kwakkelstein 2014, p. 150, ill. 21 (Francesco Melzi?); Haarlem 2018, nr. 5 (volger van Leonardo).
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Michael Kwakkelstein

Dit dubbelzijdig betekende blad kwam in 1940 in de collectie van het museum, maar dat werd pas in 1997 door onderzoekers van het oeuvre van Leonardo da Vinci opgemerkt.[1] De studie op de voorkant van het blad werd waarschijnlijk gemaakt naar een tekening van diens hand die inmiddels verloren is gegaan. Afgebeeld is een van de favoriete motieven van de kunstenaar: een nors of streng kijkende oude man met een haakneus, in de literatuur ook wel als 'soldatentype' aangeduid. In de tweede helft van de jaren 1470 ontwikkelde Leonardo een uitgesproken voorkeur voor dit onderwerp toen hij, inmiddels als zelfstandig kunstenaar werkzaam, nog geregeld de werkplaats van zijn vroegere leermeester, de Florentijnse beeldhouwer Andrea del Verrocchio (1435‑1488), bezocht. Verrocchio vervaardigde onder meer bustes all'antica (naar de antieken) van geïdealiseerde hoofden naar afbeeldingen op klassieke munten, met name van keizer Galba. Deze munten uit de klassieke oudheid vormden voor Leonardo een blijvende bron van inspiratie, zoals is te zien in zijn tekeningen in Windsor en Keulen van paarden, het profiel van Nero, het hoofd van een knappe jongeman en de pose van verschillende figuren.[2]

De tekenaar kopieerde Leonardo's linkshandig gearceerde schaduwen terwijl hij met fijne arceringen het hoofd in profiel modelleerde. Hij schetste in grove lijnen het overhemd van de figuur, inclusief de boord die schijnbaar van voren met linten werd dicht gestrikt, zoals te zien is in andere tekeningen die Leonardo van de buste van het soldatentype maakte.[3] Het feit dat deze studie zowel links- als rechtshandig werd gearceerd, wijst er echter op dat Leonardo's tekening waarschijnlijk door een leerling, mogelijk Francesco Melzi (1493-ca. 1570) werd bijgewerkt.[4]

Het gezichtstype van de jongeman die op de achterkant van dit blad is getekend, kan aan geen enkel ander type in tekeningen van Leonardo worden gerelateerd. Toen het blad werd bijgesneden ging de rechterhelft van het gezicht verloren. De magere kwaliteit van de schets en het feit dat de tekenaar de gelaatstrekken van de figuur slechts met enkele snelle, aarzelende streken aanduidde, doen vermoeden dat deze studie van het hoofd van een jongeman door een leerling als tekenoefening werd gemaakt.[5]

Noten

[1] Zie Kwakkelstein 1997. Bora in: Milaan 1987, p. 13, afb. 2 (in 'Weimar'); Pedretti 1989, p. 30, n. 50, afb. 34 (in 'Weimar').

[2] Royal Collection, inv. 912328; 912554; 912557; Wallraf‑Richartz‑Museum‑Foundation Corboud, Graphische Sammlung, inv. Z 2003; zie Kwakkelstein in: Haarlem 2018, pp. 113‑122 (met eerdere bibliografie).

[3] Zie Kwakkelstein 2014, afb. 19, 25, 71, 108.

[4] Pedretti 1989, p. 30, n. 50, merkte bij bestudering van een foto de linkshandige arceringen op, maar wees een toeschrijving van de tekening aan Leonardo af, 'tenzij deze volledig door een leerling werd bijgewerkt'.

[5] Zie bijvoorbeeld vergelijkbaar vlot geschetste hoofden als tekenoefeningen door leerlingen van Michelangelo, in: New York 2017, nr. 109‑12; 114.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Leonardo da Vinci

Vinci 1452 - Amboise 1519

Bekijk het volledige profiel