:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Naakte man met stok in linkerhand en hoed met drie veren

Naakte man met stok in linkerhand en hoed met drie veren

Benozzo Gozzoli (in circa 1450-1460)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

Op reis

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Naakte man met stok in linkerhand en hoed met drie veren
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, grijsbruin gewassen, penseel in wit en rood, op rood geprepareerd papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is op reis
Afmetingen Hoogte 170 mm
Breedte 65 mm
Makers Tekenaar: Benozzo Gozzoli
Inventarisnummer MB 976 recto (PK)
Credits Uit de nalatenschap van F.J.O. Boijmans, 1847
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1844
Vervaardigingsdatum in circa 1450-1460
Watermerk geen (vV, 4P)
Inscripties 'Rogier van deeltweijden' (op fragment van verwijderde doublure, potlood)
Verzamelaar F.J.O. Boijmans
Merkteken Museum Boymans (L.1857 op fragment van verwijderde doublure)
Herkomst (?) Giorgio Vasari (1511-1574), Florence; - ; Frans J.O. Boijmans (1767-1847, L.1857), Utrecht, legaat 1847
Tentoonstellingen Amsterdam 1934, nr. 555; Rotterdam 1952, nr. 82a ; Parijs/Rotterdam/Haarlem 1962, nr. 15
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Cat. 1852, nr. 1130; Cat. 1869, nr. 1533 (Rogier vd Weyden); Cat. 1921, nr. 561; Cat. 1925, nr. 561; Cat. 1927, nr. 561a; Van Marle 1923-38, dl. 11 (1929), pp. 225, 227, fig. 146 (Gozzoli); Amsterdam 1934, nr. 555, ill.; Venturi 1934, p. 495; Berenson 1938/61, nr. 545a; Haverkamp Begemann 1952, nr. 82a; Parijs/Rotterdam/Haarlem 1962, nr. 15, pl. 16; Degenhart/Schmitt 1968, dl. I-2, pp. 472, 637, nr. 419, dl. I-4, pl. 322b; Ragghianti Collobi 1974, p. 65, pl. 172; Ames-Lewis 1998, pp. 30, 36 note 16; Melli 2000, pp. 179, 181, fig. 12
Materiaal
Object
Techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Albert Elen

Melli (2000) wees op de nauwe overeenkomst tussen de houding van onze naakte figuur, in een klassieke contrapposto, en die van de in een harnas gehulde Ostrogotische koning Totila op de voorgrond (links van de twee ruiters) in Gozzoli’s tekening De belegering van Perugia, nu in Florence.[1]

De tekening op de verso kwam tevoorschijn toen het opzetvel omstreeks 1990-1995 tijdens conserveringswerkzaamheden werd verwijderd. Uit de afgesneden figuur aan de linkerzijde van de verso, valt af te leiden dat het waarschijnlijk gaat om een fragment van een groter blad dat naar het huidige formaat werd bijgesneden toen het tussen circa 1540 en 1574 in Giorgio Vasari's (1511-1574) Libro de’ Disegni werd gemonteerd.[2] Degenhart/Schmitt (1968), die niet op de hoogte waren van de verborgen versotekening, wezen op de sporen van kaderlijnen langs de onderrand van dit blad en het bijbehorende blad MB 977, ook in Rotterdam, en op de kleine uitstulpingen (de hand en de stok), langs de anderszins rechte linker- en rechtermarges van het huidige blad, kenmerkend voor de manier waarop Vasari tekeningen in zijn albums monteerde. De twee bladen hebben ongeveer dezelfde afmetingen, de rode grondering is identiek en de tekeningen op de recto’s zijn in typologisch en stilistisch opzicht zeer verwant. De twee bladen behoorden echter niet tot hetzelfde grotere blad aangezien de preparatie van de verso’s niet overeenkomt: het ene heeft een dikke groene ondergrond (MB 977 verso), het andere een dunne rode laag (MB 976 verso) die identiek is aan die van de recto’s.

Beide tekeningen maakten deel uit van het legaat van Frans Boijmans en waren in de eerste catalogus uit 1852 opgenomen als door Rogier van der Weyden (1399/1400-1464). Dankzij die onjuiste vermelding overleefden ze de rampzalige brand van 1864, waarbij bijna alle tekeningen door niet-Nederlandse meesters verloren gingen.

Noten

[1] Gallerie degli Uffizi, inv. 333 E.; Degenhart/Schmitt 1968, nr. 416, pl. 320c; Petrioli Tofani 1986, p. 148, ill.; Melli 2000, pp. 169 ff., afb. 1 (Melli verwijst naar een verkeerd inventarisnummer voor de Rotterdamse tekening); Montefalco 2002, pp. 116, 117, 124, afb. 1 (detail) en 12; Londen/Florence 2010, nr. 13, ill.

[2] Zie voor verdere informatie de tentoonstellingscatalogus Parijs/Stockholm 2022.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Benozzo Gozzoli

Florence circa 1420 - Pistoia 1497

Bekijk het volledige profiel