:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top

A Surreal Shock - Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen

Vanaf 7 oktober is ‘A Surreal Shock - Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen’ te zien in het ARoS museum in Aarhus (Denemarken). De tentoonstelling geeft een breed overzicht van het surrealisme en is een unieke gelegenheid het werk van kunstenaars te zien die maar zelden in Denemarken tentoongesteld worden. ARoS vormt het toneel van een radicale omslag in het denken, cultureel verzet en de zucht naar revolutie en ontwrichting.

ARoS Aarhus Kunstmuseum

"Wij zijn bijzonder trots op de samenwerking met Museum Boijmans Van Beuningen, dat een van de belangrijkste collecties van surrealistische werken bezit. Dankzij deze samenwerking hebben we het genoegen onze bezoekers hier in Aarhus de gelegenheid te bieden om met eigen ogen de schitterende surrealistische werken te zien en zich te verdiepen in de experimenten waarin de surrealisten hun verbeelding, automatismen en het onbewuste lieten spreken en zich verzetten tegen de status quo."

Rebecca Matthews, directeur ARoS museum

In dialoog met de Deense surrealisten

Bijzonder is dat de tentoonstelling in het ARoS museum ook meerdere belangrijke werken van Deense surrealisten uit ARoS befaamde collectie toont en van andere bruikleengevers uit heel Denemarken. Kunstenaars als Rita Kernn-Larsen, Sonja Ferlov Mancoba, Vilhelm Bjerke Petersen en Wilhelm Freddie gaan een bijzondere en diepgaande dialoog aan met enkele van hun internationale tijdgenoten. Door hun kunstwerken naast elkaar te plaatsten kunnen bezoekers zowel de vele overeenkomsten zien als ook een aantal verschillen tussen de Deense en de internationale surrealistische beweging.

Wilhelm Freddie, Ude på landet (In the Countryside), 1934, collectie ARoS Aarhus Art Museum. © Wilhelm Freddie / VISDA. Foto: Ole Hein Pedersen.
Wilhelm Freddie, Ude på landet (In the Countryside), 1934, collectie ARoS Aarhus Art Museum. © Wilhelm Freddie / VISDA. Foto: Ole Hein Pedersen.
Francis Picabia, Danger de la Force (Gevaar van de kracht), 1947-1950, collectie Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam. © Francis Picabia / VISDA.
Francis Picabia, Danger de la Force (Gevaar van de kracht), 1947-1950, collectie Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam. © Francis Picabia / VISDA.

De vrije expressie van het individu

Het surrealisme wilde een revolutie ontketenen, niet alleen in het denken, maar ook in de maatschappij zelf om ruim baan te maken voor de vrije expressie van het individu. De surrealisten gaven hier in allerlei vormen uitdrukking aan, variërend van schilderijen, sculpturen, collages en assemblages tot boeken, prenten, tekeningen, fotos en films. De tentoongestelde werken, gemaakt van divers materiaal en in de meest uiteenlopende stijlen en technieken, geven een indruk van het brede scala aan surrealistische werkwijzen en ideeën. In plaats van een eigen, kenmerkende stijl te adopteren, zochten de surrealisten naar een nieuw soort schoonheid en ze vonden die in hun dromen en het onderbewuste. Bezoekers komen oog in oog met te staan met deze fantastische, automatische, onderbewuste en linguïstische experimenten waarmee de surrealisten zich verzetten tegen de rationele grondbeginselen van de maatschappij. 

Foto door Aad Hoogendoorn.

In Aarhus eindigt de wereldtournee van de surrealisten van Boijmans

ARoS is de laatste plek waar de reizende collectie van surrealistisch werk te zien zal zijn, hierna keert de collectie terug naar Depot Boijmans Van Beuningen in Rotterdam. Tot nu toe bezochten zon 457.000 mensen de reistentoonstelling, die in de zomer van 2021 als eerste Wellington in Nieuw-Zeeland aandeed en vervolgens doorreisde naar Seoul, Mexico City en Milaan. A Surreal Shock - Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen is in het ARoS museum in Aarhus te zien van 7 oktober tot 21 januari 2024. 

Museum Boijmans Van Beuningen – het Nederlandse museum van het surrealisme

Museum Boijmans Van Beuningen heeft een uitgebreide collectie surrealistische kunst, waarvan de eerste schilderijen – Au seuil de la liberté van Magritte en Le couple van Max Ernst – werden aangekocht in 1966. In een tijd dat de andere Nederlandse musea zich op het koele modernisme uit Noord-Europa richtten, ging bij het Museum Boijmans Van Beuningen de belangstelling uit naar de ontwikkelingen in de zuidelijker gelegen steden Brussel, Parijs en Madrid. Het museum organiseerde tentoonstellingen met werk van Man Ray en René Magritte en in 1970 opende in Rotterdam de eerste Europese overzichtstentoonstelling van Salvador Dalí.  

De verzameling surrealistische werken omvat inmiddels meer dan 125 schilderijen en sculpturen en een collectie zeldzame boeken en publicaties, die kunstliefhebbers vanuit de hele wereld trekt. Een aantal legendarische werken uit de collectie was oorspronkelijk in bezit van de excentrieke Britse verzamelaar Edward James, die jarenlang een begunstiger was van zowel Dalí als Magritte. Zijn portret, het beroemde schilderij La reproduction interdite, is te zien op de tentoonstelling in ARoS. 

Samenwerking

De tentoonstelling is samengesteld in samenwerking met ARoS.