:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top

Lievelingen XL

Het museum pakt in galerie I en II in Depot Boijmans Van Beuningen letterlijk groots uit speciaal voor het jubileum 175 jaar Boijmans. Kunst laat zich immers niet beperken tot handzame formaten.

Depot

Sommige naoorlogse en hedendaagse kunstwerken zijn zo groot van formaat dat we ze niet op de glazen standaards van Lina Bo Bardi in galerie III kunnen laten zien. Voorbeelden hiervan worden getoond in galerie I en II onder de noemer Lievelingen XL.

De hoogtepunten uit de collectie kun je gewoonlijk zien in de zalen van het museum. Nu het museumgebouw dicht is voor renovatie bevinden deze werken zich tijdelijk in het Depot. Om ons 175-jarig jubileum te vieren, tonen we de allermooiste schilderijen en een aantal sculpturen en installaties in drie galeries op de derde, vierde en vijfde verdieping. Veel geschilderde favorieten zijn te bewonderen op glazen staanders in galerie III.

Jan van der Ploeg, Wallpainting no.155 ‘Staff’, 2006, Collectie Museum Boijmans Van Beuningen. Aankoop 2007
Jan van der Ploeg, Wallpainting no.155 ‘Staff’, 2006, Collectie Museum Boijmans Van Beuningen. Aankoop 2007
Richard Long, Slate circle, 1980, Collectie Museum Boijmans Van Beuningen. Bruikleen Collectie Sanders, Amsterdam, 1982
Richard Long, Slate circle, 1980, Collectie Museum Boijmans Van Beuningen. Bruikleen Collectie Sanders, Amsterdam, 1982

Lievelingen met formaat XL

Zeven werken met formaat XL zijn van 23 maart tot en met 10 november 2024 te zien in galerie I. Conservator Saskia van Kampen-Prein maakte een selectie uit de collectie moderne en hedendaagse kunst met reusachtige afmetingen als verbindende schakel voor de tentoonstelling Lievelingen XL. De werken zijn vervaardigd tussen de jaren 1960 en nu en door zowel Rotterdammers als bekende nationale en internationale kunstenaars. Daarmee wordt tegelijk een beeld gegeven van belangrijke verzamelgebieden in de collectie, zoals Zero, Opart, conceptuele kunst en hedendaagse kunst.

Overrompelende zintuigelijke ervaringen

Sommige werken zijn al jaren geliefd omdat ze het bezoek een overrompelende zintuigelijke ervaring bieden. Dit geldt bijvoorbeeld voor de Infinity Mirror Room – Phalli’s Field (Floor Show) van Yayoi Kusama. De waardering voor een kunstwerk kan ook worden afgelezen van het aantal bruikleenaanvragen. Zo reizen de bedrukte aluminiumplaten van Christopher Wool met enige regelmaat naar collega-instellingen. Andere werken staan in ons geheugen gegrift omdat ze de kunst met een plek verbinden. Een goed voorbeeld is de muurschildering Wallpainting no. 155 ‘Staff’ waarvan de Nederlandse kunstenaar Jan van der Ploeg een eerdere versie realiseerde in het museum: het gebouw waar de kunst in de harten werd gesloten van velen. Voor Lievelingen XL wordt deze muurschildering opnieuw uitgevoerd als een verwijzing naar het door ons zo geliefde museumgebouw.

In galerie I zijn onder andere Breathe van Briget Riley, Slate Circle van Richard Long en Jan Schoonhovens R 74-5 te zien.

Overrompelende zintuigelijke ervaringen
Yayoi Kusama, Infinity Mirror Room – Phalli’s Field (Floor Show), 1965 (1998), Collectie Boijmans Van Beuningen. Aankoop met steun van Stichting Fonds Willem van Rede (Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed), Mondriaan Fonds en VriendenLoterij, 2010

Kunst van formaat

Schilderijen die een groot deel van de wand beslaan, zaalvullende sculpturen en installaties: vandaag de dag vinden we kunstwerken van extreem groot formaat heel gewoon. Maar in 1935, als de nieuwbouw van Van der Steur wordt geopend, zijn zulke werken nog ongebruikelijk en er is bij de bouw dan ook geen rekening mee gehouden. De zalen en kabinetten van het Van der Steurgebouw zijn intieme ruimtes, vergelijkbaar met kamers in woonhuizen. In 1972 heeft het museum een nieuwe vleugel laten bouwen om meer ruimte te creëren voor de nog altijd groeiende collectie moderne kunst en voor tentoonstellingen; ruimte die vooral ook onderdak kan bieden aan XL kunstwerken.

Deze tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door