:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top

Sarkis in de Onderzeebootloods - Ballads

Na een succesvolle zomer werd op 30 september 2012 de tentoonstelling ‘Ballads’ van Sarkis (Istanbul, 1938) feestelijk afgesloten. Vanaf de opening op 2 juni bezochten maar liefst 13.000 kunst-, cultuur-, muziek- én architectuurliefhebbers uit binnen- en buitenland de tentoonstelling in de voormalige Onderzeebootloods in de Rotterdamse haven. De Onderzeebootloods is een samenwerkingproject van Museum Boijmans Van Beuningen en het Havenbedrijf Rotterdam.

Een installatie vol kleur en klank

Via een kleine deur kwam de bezoeker de immense ruimte van de Onderzeebootloods in. Men kon door de installatie wandelen of een van de -met witte donsveertjes beplakte- fietsen nemen en zo de tentoonstelling ontdekken. Deze fietsen waren in een grote cirkel opgesteld onder een lampenkap van 16 meter hoog, waarin een grote spot op en neer ging op het ritme van de ademhaling van de kunstenaar. De ruimte werd gevuld met klanken van een carillon met 43 klokken, dat aan een architectonische constructie van 18 enorme boomstammen hing. Het carillon bracht het minimalistische muziekstuk ‘Litany for the Whale’ van avant-garde componist John Cage ten gehore. De compositie, gebaseerd op de roep van twee walvissen, refereert aan de geschiedenis en gebruiksfunctie van de loods, waar ooit onderzeeboten werden gebouwd. De verbinding tussen heden en verleden is een terugkerend element in de praktijk van Sarkis. 

Ook de Futuro, een futuristisch vakantiehuis uit de museumcollectie, landde in de loods en vormde het decor voor de bijzondere films van Sarkis, waarin kleine bewegingen en kleur- en vormstudies centraal staan. Aan het einde van de tentoonstelling, vlak voordat men de deur weer uitging, vroeg Sarkis de bezoeker iets terug te geven na een bijzondere ervaring.

Het muziekstuk 'Litany for the Whale' uit de tentoonstelling, uitgevoerd door carillonspeler Frank Steijns, kunt u hier downloaden.

 "Sarkis creëert een imaginaire onderwaterwereld in het Rotterdamse havengebied.'


- NRC Handelsblad

Satelliet-tentoonstelling in het museum

Gelijktijdig met de tentoonstelling in de Rotterdamse haven was in Museum Boijmans Van Beuningen ook nieuw werk van Sarkis te zien. In het museum waren 96 aquarellen op papier opgesteld, gebaseerd op de partituur ‘Ryoanji’ van John Cage (1912-1992). Sarkis heeft zich de muzieknotatie van John Cage eigen gemaakt. Dit werk werd vergezeld van een speciaal gemaakte film over Sarkis en de opbouw van Ballads in de Onderzeebootloods. Bekijk deze film op het online videokanaal arttube.nl.

"Onderhuids spektakel"

- Volkskrant

Internationaal


Sinds begin jaren 70 wordt het werk van Sarkis internationaal geëxposeerd, onder andere op de Biënnales van Venetië en Istanbul, de Documenta in Kassel en in 2010 in een solotentoonstelling in het Centre Pompidou in Parijs. Tegelijkertijd met de tentoonstelling in de Onderzeebootloods nam Sarkis deel aan de triënnale in Parijs. In Palais de Tokyo toonde hij de installatie 'La Frise des trésors de guerre' (The Frieze of War Trophies).

"De expositie Ballads is een levendige ontmoetingsplek. Het is een wereld van mystiek en symboliek, waarin alles - oud en nieuw, water en lucht, hoog en laag - met elkaar verbonden is."

-Parool 

 

Live muziek en meer

Als onderdeel van de tentoonstelling werd het carillon met 43 klokken elke zondag bespeeld door carillonspelers Frank Steijns en Mathieu Polak. Op een aantal zondagen vond een extra programma plaats, waarin andere muzikanten samenspeelden met het carillon. Het museum organiseerde naast een jazzconcert, ook een carillon- en pianoconcert en een carillon- en orgelconcert.

Daarnaast waren er elke zaterdag gratis rondleidingen door de tentoonstelling en maandelijkse combinatierondleidingen over het omliggende RDM-terrein. Speciaal voor kinderen organiseerde het museum een voorstelling met een poppenspeler, een kinderworkshop in het museum en nog veel meer.

Rondleidingen voor groepen:
In samenwerking met Archiguides bood het museum naast het volgen van een rondleiding door de tentoonstelling Ballads van Sarkis, ook de mogelijkheid tot een fietstocht over Heijplaat en/of een wandeling over het RDM terrein.  

"Bezoekers kunnen zich laven aan een bad van kleur, licht en klank, rondfladderen op gevederde fietsen, een glaasje water drinken, zich verwonderen."

- Vogue 

 

 

 

De Onderzeebootloods

De Onderzeebootloods is een samenwerkingsproject van het Havenbedrijf Rotterdam en Museum Boijmans Van Beuningen. Gedurende vijf jaar wordt elke zomer een speciaal gemaakte grote installatie van een vooraanstaande hedendaagse kunstenaar getoond. De loods, gebouwd in 1937 is in omvang vergelijkbaar met de Turbine Hall van Tate Modern in Londen. De twee eerdere edities staan op naam van Atelier van Lieshout in 2010 en Elmgreen & Dragset in 2011. De Onderzeebootloods is een van de initiatieven van het Havenbedrijf Rotterdam om een breed publiek in contact te brengen met de haven, én om de kwaliteit en beleving van het havengebied te versterken. De Onderzeebootloods is een onderdeel van de voormalige Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM) op Heijplaat. Het industriële erfgoed uit de eerste helft van de vorige eeuw wordt momenteel herontwikkeld. Daarbij staan onderwijs, innovatieve bedrijven en cultuur centraal. Meer informatie over RDM Campus vindt u hier.